Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Matematika

Matematika tanterv

A 7-10. évfolyamokon a tanulók a matematikát öt epochában (évi 140 óra) tanulják; a projektekben, témahetekben matematikatörténeti ismeretekkel foglalkoznak. Ebben a négy évben a hangsúlyt a képességfejlesztésre tesszük. Erre módot és lehetőséget ad a felfedeztető, önálló feladatmegoldásra építő, problémamegoldó, feladatcentrikus tanítási-tanulási módszer és az erre épülő munkatankönyvek. (A könyveket az iskola tanárai Harsányi Zsuzsa, Ila-Horváthné Nagy Ilona, dr. Kepecs Gáborné, Varga Judit, valamint Koller Lászlóné, Urbán János, Vancsó Ödön, Földes Petra írták illetve állították össze.)

E négy évfolyam tananyaga magában foglalja a NAT-ban megfogalmazottakat, ezenkívül tartalmazza a gráfelmélet, a valószínűségszámítás és a statisztika alapvető ismereteit is.

A főbb fejezetek

  7. o. 8. o. 9. o. 10. o.
Halmazelméleti ismeretek 50 óra 10 óra    
Algebra 30 óra 30 óra 30 óra 30 óra
Függvények   18 óra 30 óra  
Geometria 30 óra 30 óra 30 óra  
Számelmélet 6 óra 12 óra 15 óra  
Gráfok 6 óra 10 óra    
Valószínűségszámítás és statisztika 12 óra 20 óra 20 óra 10 óra
Sorozatok       30 óra
Trigonometria       40 óra

A fennmaradó órákat rendszerező ismétlésre fordítjuk.

A 11-12. évfolyamon a tanulók megválaszthatják, hogy milyen mélységben, hány órában foglalkoznak a matematikával.

A lehetőségek:

1. „A” csoport: A kötelező sáv órarendjébe beépítve heti 4 + 2 órás csoportot indítunk azoknak a tanulóknak, akik felvételizni akarnak, valamint tanulás szempontjából jól kihasználták az előző éveket és képesek a gyorsabb haladásra. A heti 4 óra az emelt szintű érettségire készít fel. A heti 2 óra pedig elmélyíti az előző négy évben tanultakat. Itt középiskolai szinten ismereteket, tapasztalatokat szereznek a tanulók azokban az anyagrészekben, amelyekkel majd további tanulmányaik során találkoznak.

2. „B” csoport: A tanulók hetente 4 órában, a kötelező sáv órarendjébe építve készülnek az alapszintű érettségire. Közülük azok, akik felvételizni akarnak, heti 4 órában az ún. szabad sávban készülnek az emelt szintű érettségire. Itt az első négy év tananyagában mélyednek el a tanulók, és foglalkoznak azokkal az anyagrészekkel, amelyek különböznek a két szint érettségi követelményében. Ide azokat a tanulókat várjuk, akik keveset foglalkoztak az első négy évben a matematikával, tehát sok pótolni valójuk van, és képességeik a lassúbb haladást igénylik.

E két évfolyam tananyaga a megfelelő csoportok szerint magában foglalja az érettségi követelményrendszerében megfogalmazottakat.

Az 1., 2. csoportba járó tanulókat két tanár tanítja. Így értelemszerűen a félévi és év végi osztályzatot a két tanár együtt alakítja ki.

A 7., 8. és 9. évfolyamon heti egy alkalommal a kiemelkedő képességű gyerekekkel nehezebb feladatok segítségével elmélyítjük a tanultakat.

Értékelés

A tanulók munkáját alapvetően a pedagógiai programban megfogalmazottak szerint értékeljük. Az értékelésnél figyelembe vesszük az alábbiakat:

Az epochazáró, témazáró dolgozatok értékelése:

85 – jeles
70 – 84 jó
55 – 69 közepes
40 – 54 elégséges
0 – 39 elégtelen

Természetesen a tanulók szinte minden órán képet kapnak arról, hogy az adott anyagrész elsajátításában hol tartanak és milyen széleskörűek, alaposak az ismereteik. Az önállóan megoldott feladatok közös vagy egyéni megbeszélésekor előkerülnek a hiányosságok, pontatlanságok, felületes ismeretek. Ezeket személyre szabott feladatsorokkal pótoljuk illetve javítjuk.


Követelmények a 7. évfolyamon

1. Halmazok

A tanulók:

2. Algebra

A tanulók:

3. Számelmélet

A tanulók:

4. Valószínűségszámítás

A tanulók:

5. Gráfok

A tanulók:


Követelmények a 8. évfolyamon

1. Algebra

A tanulók:

2. Függvények

A tanulók:

3. Számelmélet

A tanulók:

4. Geometria

A tanulók:

5. Valószínűségszámítás és statisztika

A tanulók:

6. Gráfok

A tanulók:


Követelmények a 9. évfolyamon

1. Függvények

A tanulók:

2. Algebra

A tanulók:

3. Számelmélet

A tanulók:

4. Hatványozás

A tanulók:

5. Geometria

A tanulók:


Követelmények a 10. évfolyamon

1. Algebra IV.

A tanulók:

2. Sorozatok

A tanulók:

3. Térgeometria

A tanulók:

4. Hasonlóság

A tanulók:

5. Trigonometria

A tanulók:

6. Valószínűségszámítás

A tanulók:


Követelmények a 11. évfolyamon

1. Hatványozás

A tanulók:

2. Koordinátageometria

A tanulók:


Követelmények a 12. évfolyamon

1. Mérés

A tanulók: