
Idegen nyelvek
Idegen
nyelvek tanterv
A tanulmányaikat az AKG-ban folytató tanulók a választott nyelvet a 7. és a 8.
osztályban egységesen napi egy, heti 5 órában tanulják. Ez lehet angol, német,
francia, spanyol, olasz, orosz, vagy ígéretünk szerint bármely más idegen nyelv, amit
legalább 8 fő tanulni akar. Első idegen nyelvnek átlagosan kétharmad-egyharmad
arányban az angolt és a németet választják. A nyelvi csoportok 8-16 fővel,
tudásszintek szerint indulnak, kezdő, újrakezdő, illetve középhaladó csoportokban
tagozódnak be a jelentkezők, előzetes felmérés alapján, aszerint, hogy tanulták-e
az idegen nyelvet, illetve milyen tudásszintet hoznak. A tanulók a 9.-10. év során
tesznek sikeres középfokú nyelvvizsgát, ennél az iskolában kevesebb ideig tanulja a
nyelvet az, aki viszont eltöltött néhány esztendőt az adott nyelvterületen.
Második idegen nyelvet a 9. évben választanak és vesznek fel tanulóink. Ekkor az
első idegen nyelvből középhaladó szinten vannak, a 2. idegen nyelvre is van előttük
4 év, ami biztosan elegendő a középfokú szint eléréséhez. A legtöbb tanuló
célja ez az állami középfokú C nyelvvizsga, ez a hatéves képzési formában kettő
idegen nyelvből reális elvárás. Többen az első idegen nyelvből a felső fokot is
elérik, néhányan mindkét nyelvből, többen harmadik idegen nyelvet is kezdenek.
Érettségi vizsgára az a tanuló bocsátható, aki a két választott nyelv középfokú
kurzusán legalább elégséges osztályzatot ért el.
évfolyam |
első nyelv |
választható |
második nyelv |
7. |
kezdő |
|
|
8. |
középhaladó |
|
|
9. |
középhaladó |
|
kezdő |
10. |
középfokú |
|
középhaladó |
11. |
haladó |
szintentartó |
középhaladó |
12. |
haladó |
v. felsőfokú |
középfokú |
Az AKG-ban tehát a nyelvi csoportok a későbbiekben is a tudásszint szerint
szerveződnek, bennük bármely évfolyamról vannak tanulók. Az iskola biztosítja a
nyelvórák szükséges gyakoriságát, a felkészült nyelvtanárokat, a technikai
hátteret (minden teremben van tv, video, kazettás magnó, rádió, diavetítő,
írásvetítő), felkészíti tanulóit szükségletek, igény szerint az állami vagy
egyéb közép- és felsőfokú nyelvvizsgára, az érettségi vagy felvételi vizsgára.
Aki a középfokú nyelvvizsga birtokában nem kíván a nyelvből sem felvételi, sem
felsőfokú vizsgát tenni, de megszerzett nyelvi készségeit felejteni sem szeretné,
úgynevezett szintentartó csoportot is választhat (amennyiben persze megvannak nyolcan).
Minden felsorolt nyelvből van, illetve törekszünk arra, hogy legyen egy anyanyelvű
oktatónk.
A kurzusok alapvetően kommunikáció-orientáltak, de valamennyi nyelvi készség
fejlesztését feladatunknak tekintjük. A motiváció erősítése, az elsajátított
tudás élményszerűvé válása érdekében rendszeres és eleven kapcsolatokat tarunk
külföldi partneriskolákkal és más szervezetekkel, rendszeresen szervezünk
diákcseréket, tanár- és tapasztalatcseréket. A nyitottság nem csupán a nemzetközi
kapcsolatokra érvényes: a főváros szinte valamennyi pedagógiai felsőfokú
tanintézetéből rendszeresen fogadunk gyakorló és látogató, érdeklődő
hallgatókat, oktatókat (vezető tanárokat). A középfokú nyelvvizsgát letett
tanulóknak angol, német és francia nyelvből minden évben specializálódásra teret
biztosító irodalmi, közgazdasági, országismereti és társadalomismereti kurzust
hirdetünk meg. Immár 3 esztendeje francia nyelvű színjátszó csoport is működik.
Általában hetente szokásunk a folyamatos szóbeli munkán és visszajelzésen
túlmenően írásbeli lehetőséget biztosítani a számonkérésre. Félévenként
részletes írásbeli értékelést adunk az adott időszakban végzett munkájukról. Ez
kiegészül minden év végén egy, a bizonyítványba beírt pontszámmal
(osztályzattal).
Alapvető célunk, hogy tanulóink a középfokú szint elérésével ne csak a
nyelvvizsgára készüljenek fel, hanem az egyéb műveltségi területeken megszerzett
tudásukat, tapasztalataikat képesek legyenek a tanult idegen nyelven is kamatoztatni.
Olyan gyakorlati, kommunikatív képességeket kell elsajátítaniuk, amelyek segítik
őket későbbi feladataik során. Magyarország demokratikus kiteljesedése és európai
integrációja szempontjából különösen fontos, hogy a nyelvtanulás nem csak a
szókincs, a nyelvtan elsajátítása, a vizsgára készülést jelenti: az idegen nyelv
gondolataik, véleményük közlésének alapvető eszközévé válik, nélküle a
jövőben aligha lehetnek aktív, széles látókörű és sikeres tagjai egy
közösségnek.
Az angol nyelvi kurzusok céljai és követelményei:
Kezdő szint
Célok
- nyelvhasználat mindennapi szituációkban
- szokások, viselkedés az angol-szász kultúrában
- a négy nyelvi készség egyidejű alapszintű fejlesztése
- alapszintű kérdések megértése és válaszadás
Követelmény
- legalább 1200 lexikai egység aktív ismerete 600 lexikai egység passzív ismerete
- az angol nyelvtan alapszintű ismerete (abc, számok, névelők, megszámlálható és
megszámlálhatatlan főnevek, igék, segédigék, igeidők (Present Simple, Cont., Past
Simple, Simple Future, going to)
- természetes beszédtempó megértése
- beszéd és olvasás megfelelő hangsúlyozással
- íráskészség alapfokon, megfelelő központozással
- képek leírása
Témák
- személyes adatok, információk, önéletrajz
- család
- otthon
- iskola
- napirend
- öltözködés
- időjárás
- vásárlás
- telefonálás
Eszközök
- Streamline English Departures
- New Cambridge English Course
- Hotline Elementary
- Grapevine 1
- Blueprint One
- Discoveries One
- Headway Elementary
- Access to English 1
- Alexander: First Things First
- Basic English Grammar
- Basic English Grammar Exercises
- Practical English Grammar
- Practical English Exercises
- Grammar in Use Elementary
- Living English Structure
- Play Games
- Word Games
- Communication Games Elementary
- Kétnyelvű szótár
- Photo Dictionary
- Graded Readers
- Tot of English
- az ezekhez való munkafüzetek, hanganyagok, videoszalagok
- saját készítésű anyagok, tesztsorozatok
- társasjátékok (Junior Scrabble, Snakes and Ladders)
Középhaladó szint
Célok
- az információ átadás és fogadás fejlesztése
- a négy nyelvi készség további együttes fejlesztése
- az angol nyelv használata az emberek közötti érintkezés eszközeként
- az angolszász országok kultúrájának megismerése
Követelmény
- 1600 aktív és 800 lexikai egység passzív ismerete
- Present Perfect Simple, Cont., Past Cont.
- az eddig tanult igeidők megkülönböztetése
- mennyiséghatározók
- kérdőszerkezetek használata (question tag)
- határozott, határozatlan névelők
- további segédigék
- igei szerkezetek megkülönböztetése (gerund, infinitive)
- feltételes mondatok
- időhatározós mellékmondatok
- szenvedő szerkezet
- angol nyelvű szöveg lényegét felismerni, még ha idegen szavakat tartalmaz is
- a beszélgetést a helyzetnek megfelelően irányítani
- egyszerűbb szövegek írásban való fordítása szótárral
- levélírás
Témák
- az előző szakaszban tanultak kibővítése
- üdvözlések
- számok, árak
- dátumok, ünnepek, születésnapok
- udvarias kérések, felajánlások
- útbaigazítás
- rövid válaszok
- meghívás, annak elfogadása, illetve visszautasítás
- feliratok, reklámok olvasása
- pontos idő
- telefonálás
- filmek, előadások, koncertek leírása
- étkezés, vásárlás
- sportolás
- lakás, kert, házimunkák
- falu, város
Eszközök
- Hotline Pre-Intermediate
- Hotline Intermediate
- Streamline English Connections
- Lifelines Intermediate
- Headway Pre-Intermediate
- Alexander: Practice and Progress
- Blueprint Two
- Blueprint Three
- Discoveries Two
- New Cambridge Course II
- Practical English Grammar
- Practical English Grammar Exercises
- Practical English Usage
- Grammar in Use
- Angol nyelvtan alap- és középfokon
- Spotlight on Britain
- Play Games
- Word Games
- Communicatin Games Intermediate
- egynyelvű szótár
- kétnyelvű szótár
- Photo Dictionary
- Pictorial Dictionary
- Graded Readers
- Sure
- Teens
- a kurzuskönyvekhez kapcsolódó munkafüzetek, hanganyagok, videokazetták
- saját készítésű anyagok, tesztsorozatok
Középfok
Célok
- tudatos nyelvvizsgára készülés, ennek jegyében:
- fordítás mindkét nyelvről
- szövegértés fejlesztés (audio-vizuális anyagok)
- olvasáskészség fejlesztése (autentikus források, könyvek, újságok)
- íráskészség fejlesztése (formális és informális levelek, fogalmazások, esszék)
- beszédkészség fejlesztése
Követelmények
- minden igeidő helyes használata cselekvő és szenvedő szerkezetekben
- gerund, infinitive szerkezetek
- vonzatos igék (phrasal verbs)
- műveltető szerkezetek
- feltételes mondatok
- vonatkozó mellékmondatok
- névelők használata
- függő beszéd
- igeidők egyeztetése
- az élőbeszéd követése és megértése
- tv, rádió és egyéb idegen nyelvű hanganyag lényegének megértése
- felkészülés nélküli kommunikálás a felsorolt témákról, illetve általános
kérdésekről
- a beszélt nyelvre jellemző nyelvi fordulatok, kifejezések alkalmazása
- hosszabb szöveg megértése és összefoglalása szótár segítségével
- egy-egy rövidebb irodalmi mű elolvasása
- más tantárgyakhoz kapcsolódó cikkek fordítása angolról
- irányított fogalmazás, esszé írása
- levélírás (formális, informális)
- űrlapok kitöltése
- irodalmi szövegek fordítása
Témák
- az előző témák kiegészítése
- emberek jellemzése, leírása (külső belső tulajdonságok)
- emberi kapcsolatok, érzések
- iskolarendszerek
- társadalmi kapcsolatok, társadalmi problémák
- aktuális politikai kérdések
- környezetvédelem
- telekommunikáció
- az angol nyelvű világ művészete
- eltérő kiejtés, eltérő szóhasználat az angol nyelvterületen
- országismeret (NagyBritannia, Egyesült Államok, Kanada, Új-Zéland, Ausztrália)
- falu város
Eszközök
- Streamline English Destinations
- New Cambridge English Course III.
- New Headway Intermediate
- Headway Upper-Intermediate
- Streamline English Arrivals
- Think First Certificate
- New Think First Certificate
- First Certificate Masterclass
- Success With First Certificate
- Blueprint Four
- Alexander: Developing Skills
- Practical English Usage
- Angol nyelvi gyakorlatok
- General Communication Skills and Exercises
- Angol nyelvtan közép és felsőfokon
- Érettségi és OKTV feladatok
- Anti Grammar Grammar Book
- Reading Games
- Commucation Games Intermediate
- First Certificate Language Practice
- English Vocabulary in Use Intermediate
- Access to English 3 4
- Strategies 3 4
- Newsweek
- Time
- National Geographic
- szemelvények angol regényekből
- elbeszélések
- angol nyelvű hírek
- a kurzuskönyvekhez kapcsolódó munkafüzetek, video- és hanganyagok
- saját készítésű anyagok, tesztsorozatok, tv-ből felvett anyagok
Haladó szint
Célok
- elmélyült nyelvismeret és nyelvhasználat számos speciális területen
- (tudományok, irodalom, történelem, politika, stb.)
- tantárgyi koncentráció
- szakszókincs bővítése
- gondolatok, vélemények bátor, szabatos kifejtése
- vitakészség fejlesztése
Megjegyzés: e szakaszban a diákok három irány közül választhatnak:
- A felsőfokú vizsgára készülők intenzív nyelvi képzést kapnak
- Az angol felvételire készülők a nyelvi képzés mellett átfogó ismereteket
szerezhetnek az angol nyelvterületekről, azok kultúrájáról. A témák között
szerepel földrajz, országiismeret, irodalom, kultúrtörténet, politika, stb.)
- A szintentartók számára tematikus kurzusokat indítunk (irodalom, közgazdaságtan,
szociológia, társadalomismeret circle speak, ország-ismeret, politika újságnyelv,
sport, iskolarádió angolul, stb.)
- Mivel e kurzusok mind heti 5 órában látogathatók, nem ritka, hogy egy tanuló két
kurzuson is részt vesz.
Követelmények
- gondolatok és vélemények bátor, szabatos kifejtése
- vitakészség gyakorlása
- írott és hallott szöveg pontos ismertetése, összefoglalása
- szakszöveg fordítása
Megjegyzés: ebben a szakaszban különösen nagy szerepet kap az otthoni egyéni
készülés, illetve az órai csoportmunka
Témák
(az alábbi témák a kurzus céljának megfelelően használhatók, akár nyelvvizsga
felkészülésre, akár elmélyültebb tanulmányozásra)
- emberi jogok
- oktatás
- egészség, abortusz, euthanazia, természetgyógyászat
- környezetvédelem
- férfi nő kapcsolat, szexualitás
- társas kapcsolatok
- bűnözés, bűnüldözés
- deviáns viselkedés
- üzleti világ, vállalkozások
- szegénység, hajléktalanok, munkanélküliség
- politika (média, pártok, választás)
- jog, erkölcs, etika
- kisebbségek
- vallás (egyházak, kisegyházak, szekták, kultuszok)
- családi problémák (válás, csonk család)
- mai művészet
- tudományok legújabb eredményei
Eszközök
- Headway Advanced
- Masterclass Advanced
- Longman Advanced
- Reading Games Communication Games Advanced
- Path to Proficiency
- Dictionary of Idioms
- Dicitonary of Phrasal Verbs
- English Forum anyagai
- English Syntax
- Longman Advanced Grammar
- English Vocabulary in Use Upper-Intermediate and Advanced
- Advanced Language Practice
- Time
- Newsweek
- Budapest Sun
- napi sajtó
- Reading Advanced
- Writing Advanced
- Test Your Vocabulary
- Felsőfokú angol társalgási és külkereskedelmi nyelvkönyv
- regények
- tantárgyakhoz kapcsolódó szakanyagok
- kurzuskönyvekhez kapcsolódó munkafüzetek, magno és
videokazetták
- saját készítésű anyagok, tesztsorozatok
- saját gyűjtés (videoanyagok, cikkgyűjtemény)
A német nyelvi kurzusok céljai és követelményei
Kezdő szint
Tartalom
Nyelvtan: igeragozás (jelen, perfekt, jövő), egyenes, fordított szórend;
határozott, határozatlan névelő, személyes névmás (alany- és tárgyesete),
birtokos névmás, a négy eset, módbeli segédigék, a felszólító mód, a
leggyakoribb elöljárók.
Kommunikációs alaptémák
- bemutatkozás,
- napirend,
- lakás,
- család,
- iskolai élet,
- hivatások,
- szabadidő, hobbi,
- étkezés, egészséges életmód.
Cél
Valamennyi élethelyzetben az alapvető információk megértése, ill. megfogalmazása
német nyelven.
Követelmény
1. Beszédértési készség
- A tanuló ismerje fel és értse meg a tanult szavakat, kifejezéseket és egyszerű
mondatokat.
- Értse meg és tudja követni a tanár egyszerű utasításait.
- Értse meg az egyszerű, életszerű beszédhelyzetekben feltett, illetve a tananyagra
vonatkozó kérdéseket, és tudjon ezekre válaszolni.
- Ismerje fel a számára fontos részleteket néhány mondatos egyszerű közlésekben.
- Tudjon reagálni három-négy mondatból álló közlésre.
- Legyen képes megoldani a hallás utáni értési gyakorlatok szövegéhez rendelt
egyszerű feladatokat (hamis/igaz állítások, értésellenőrző kérdések,
táblázatok kitöltése).
2. Beszédkészség:
- Tudjon a tanuló megközelítőleg helyes hanglejtéssel, hangsúllyal és helyes
ritmusban egyszerű mondatokat ismételni, illetve kimondani.
- Beszédében minél jobban közelítse meg az adott idegen nyelv hangjainak képzését.
- Tudjon néhány szóval, rövid mondatokkal reagálni hallott vagy látott
jelenségekre.
- Tudjon egyszerű információkat adni és kérni valós beszédhelyzetekben.
- Tudjon a tanuló tanárának és tanulótársának valós beszédhelyzetben, illetve a
tananyaggal kapcsolatban kérdéseket feltenni.
- Megértési problémák esetén tudjon segítséget kérni.
- Rövid szövegrészeket, párbeszédeket memoriterként is tudjon elmondani.
- Tudjon egyszerű képekről egy vagy több mondatban beszélni.
- Tanuljon meg néhány dalt, mondókát, vegyen részt nyelvi játékokban.
3. Olvasásértési készség
- A tanuló ismerje fel és értse meg a leírt ismert szavakat, kifejezéseket és
egyszerű mondatokat. Szükség esetén tudjon ezekre cselekvéssel, szóban vagy
írásban reagálni.
- Legyen képes a tanult szöveget felolvasni.
- A szöveg alaposabb és önállóbb megértése céljából sajátítsa el a néma
olvasás készségét.
- Legyen képes új szövegkörnyezetben is felismerni az ismert nyelvi elemeket. Tudjon
kiszűrni a szövegből egyszerű információt.
- Értsen meg egyszerű, ismerős nyelvi elemekből álló rövid szöveget, és tudjon
reagálni rá (képeslapra válaszolni).
Középhaladó szint
Cél
Különböző helyzetekben találja fel magát és oldja meg a felmerülő
problémákat; ismerje meg a német nyelvtan legfontosabb elemeit.
Tartalom
Nyelvtan: az elbeszélő múlt, műveltetés, a vonatkozó névmás, mellékmondatok:
vonatkozó, időhatározói, stb., a feltételes mód, a szenvedő ragozás, főnévi
igeneves szerkezetek, az elöljárószók.
Kommunikáció:
Részletező külső és belső leírások, szubjektív vélemény kifejezése
(család, barátok), tárgyak, környezet, szabadidő: utazás, színház, sport, mozi,
hobbi, film, média, ország- és helyismeret: Budapest, Österreich, Deutschland,
Schweiz: saját élmények, nagyvárosok.
Követelmények
1. Beszédértés:
- A tanuló értse meg tanárának a tananyaggal vagy a mindennapi élet beszédtémáival
kapcsolatos magyarázatát és bizonyos szavak idegen nyelven történő
szemantizációját.
- Értsen meg összefoglaló jellegű kérdéseket, és tudjon azokra válaszolni.
- Tudja kiszűrni a szövegből a lényeget. Találja meg a számára fontos információt
(pl. vonatindulás ideje). Az esetleg ismeretlen nyelvi elemek jelentését igyekezzen a
szövegösszefüggésből kitalálni.
- A tanuló megfelelő ismeretek birtokában (kontextus, színhely, kulcsszavak,
szereplők) értse meg a tudásszintjének megfelelő hanganyagot.
2. Beszédkészség
- A tanuló tudjon kezdeményezni és fenntartani rövid beszélgetést ismert mindennapi
témáról.
- Tudjon információt kérni, és tudjon akár több mondatban megfogalmazva
információt adni.
- Tudjon embereket, tárgyakat és helyeket egyszerűen jellemezni. Tudja tetszését,
nemtetszését, érzelmeit, véleményét kifejezni, illetve ezek iránt másoknál
érdeklődni.
- Tudjon az okok iránt érdeklődni, a miért kérdésre egyszerű választ adni.
- Az idegen nyelvi memória fejlesztése céljából megtanult szavak és kifejezések
mellett tanuljon meg rövidebb/hosszabb nyelvi egységeket is kívülről. A memorizált
nyelvi elemeket használja kreatívan.
- Tudják a tanulók a valós vagy szimulált beszédhelyzetek párbeszédeit
szerepjátékok formájában is előadni.
- Tudjon a tanuló az általa ismert témakörökhöz tartozó képekről, illetve
képsorokról néhány összefüggő mondatot mondani.
- Tudjon egyszerűen, de összefüggően beszélni a mindennapi életben vele,
családjával és társaival történtekről. Tudjon érdeklődni ezek iránt. Az egyes
feladatok megoldása közben igyekezzen használni képzelőerejét, és törekedjen a
kreativitásra.
- Tudja a tanultakat saját egyéni életére, körülményeire alkalmazni.
3. Olvasásértési készség
- Tudjon a tanuló a maga tudásszintjén számára megfelelő szöveget
önállóan/tanári segítséggel megérteni. Tudjon a szövegről általános képet
alkotni. Tudja a számára szükséges információt kikeresni.
- Igyekezzen a tanuló egyes ismeretlen szövegelemek jelentését a
szövegösszefüggésből kikövetkeztetni.
- Tudjon az olvasott szöveggel kapcsolatos egyszerű/igényesebb feladatokat
végrehajtani.
- Igyekezzen rövid ismeretlen szöveget önállóan, esetleg házi olvasmányként
feldolgozni. Fejleszteni kell az extenzív olvasás készségét is.
- Ismerjen meg az idegen nyelv használatával megoldható feladatokhoz szükséges
autentikus szövegeket (étlap, utcai feliratok, hirdetések, árukatalógusok,
menetrend).
- Tudjon érthetően jó intonációval, jó ritmusban, az idegen nyelv fonémáit
alkalmazva felolvasni olyan szöveget, amelyet tanárral vagy hanganyagok segítségével
gyakorolt.
4. Írásbeli készség
- A tanuló tudjon több mondatból álló egyszerű, összefüggő szöveget írni
változatosabb közlésformákban (elbeszélő, leíró). Tudja a szövegmodelleket saját
helyzetére alkalmazni.
- Tudja egyszerű mondatait logikai kapcsolatok alapján egybefűzni.
- Tudjon embereket, jelenségeket röviden írásban jellemezni.
- Tudja írásban egyszerűen kifejezni tetszését, nemtetszését, érzelmeit és
véleményét. Tudjon ezek után másoknál érdeklődni.
- Tudjon egyszerű fogalmazást írni mindennapi életével kapcsolatos eseményekről és
őt érdeklő jelenségekről. Ismerje a fogalmazás legegyszerűbb szerkezetét
(bevezetés, kifejtés, befejezés).
- Tudjon egyszerű leveleket fogalmazni. Ismerje az ilyen levelezés formai szabályait
(nemzetközi diáklevelezés).
- A tanuló tudja tankönyvének egyszerűbb/igényesebb írásbeli feladatait megoldani.
- Írásbeli feladatai megoldásakor tudja használni a kétnyelvű szótárt.
- A nyelvhelyesség és a nyelvtani ismeretek pontosítása céljából tudjon
meghatározott céllal készült mondatmodelleket írásban magyarról a célnyelvre
fordítani.
5. Szókincs
- 1600 aktív és 500 passzív szó és kifejezés
6. Egyéb fejlesztési követelmények
- Fejleszteni kell a tanulók tudatosságát a nyelvhelyesség, a nyelvtani ismeretek és
az alkalomhoz illő nyelvhasználat terén.
- Tudatosítani kell a forma, tartalom és stílus egységét.
- Törekedni kell az egyensúly kialakítására a nyelvhelyesség és a
beszédfolyamatosság fejlesztése között.
Középfok
Célok
A középhaladó szinten elsajátított szókincs és nyelvtani ismeretek nyelvi
készségekké nemesítése: beszélgetések, levélírás, rövid fogalmazások
keretében helyes szórenddel, megfelelő igeidő-használattal tudja kifejezni magát.
Követelmények
- kommunikáció bármely köznapi témáról
- szövegértés olvasás, hallás után, ezek rövid összefoglalása
- megfelelő igealakok, -idők és módok használata
- (feltételes, óhajtó, tárgyi, alanyi, határozói, vonatkozói) mellék mondatok
használata
- műveltető szerkezetek
- űrlapok kitöltése, levélírás
- beszélt nyelvi fordulatok értése, alkalmazása
- egyéb tantárgyi cikkek, rövid irodalmi szövegek, kivonatok fordítása
- irányított fogalmazás, esszé írása
- tudja bemutatni lakóhelye, városa, hazánk nevezetességeit
- Szókincs: 2000 aktív, 700 passzív elem
Témák
(gyakorlatilag az érettségi és a középfokú vizsgán egyaránt)
- személyi adatok
- a család bemutatása
- a lakhely bemutatása
- az iskola bemutatása
- szabadidő, hobbi, sport, egészséges életmód
- sajtó, tv, rádió
- étkezések, terítés
- színház, koncert, mozi
- családi és állami ünnepeink
- vásárlás, áruk és árak
- házi munkák, segítés otthon
- bel- és külföldi utazás, élmények, előkészületek
- napirend
- Magyarország bemutatása
- német nyelv, német kultúra
- szolgáltatások
- tervek a jövőre nézve
- környezetünk védelme
Haladó szint
Cél
Az eddigi eredmények megszilárdítása és elmélyítése.
Véleményalkotás, gondolatfejlesztés a középfokú nyelvvizsga szintjét többé
vagy kevéssé meghaladó igényességgel.
Lényegében kettős:
1) Aki igyekszik elérni a felsőfokú nyelvvizsgát, ebbe a csoportba jelentkezik.
2) Aki nem, de nem szeretné, ha megszerzett tudása leépülne, az ún. szintentartó
csoportot választja.
Tartalom
Nyelvtan: Konjunktív I.; módbeli segédigék másodlagos jelentése; az eddigi anyag
gyakorlása, elmélyítése, tudatos, rutinszerű használata
Kommunikáció:
Készségszintű megnyilatkozás írásban, szóban
- család, barátok
- ünnepek
- továbbtanulás
- környezetvédelem
- utazás
- közéleti, szociális jelenségek, problémák
- szolgáltatások
- egészségügy (táplálkozás, testedzés)
- politikai kérdések
- művészetek/irodalom
- országismeret (német nyelvű irodalom, történelem, földrajz)
Követelmény
1. Beszédértési készség
- A tanuló törekedjen megérteni a tanár nagyrészt idegen nyelven folyó
óravezetését.
- Értse meg az összetettebb, kevésbé személyes témáról szóló, a természeteshez
közelebb álló beszédet.
- Tudja kiszűrni a lényeget gondosan kiválasztott, nyelvileg hiteles anyagokból (jól
érthető részeket rádió- és tv-adásokból) is. Tanulja meg tanárától, hogy ezek
segítségével hogyan fejlesztheti önállóan nyelvtudását.
2. Beszédkészség
- Tudjon a tanuló az általa ismert mindennapi beszédhelyzetekben beszélgetést
kezdeményezni, folytatni, befejezni.
- A tanuló tudja röviden megfogalmazni és indokolni véleményét, és tudja kifejezni
egyetértését, egyet nem értését.
- Szerepjátékokban tudjon kezdeményezni és a váratlan fordulatokra is reagálni.
- Tudjon külföldi vendégének rövid tájékoztatást adni Magyarországról, a
fővárosról és lakóhelyéről.
- Legyen képes idegen nyelven (külföldi utazás vagy vendéglátás során
leggyakrabban előforduló) kommunikációs feladatokat számára releváns szerepekben
végrehajtani. Minimális követelmény, hogy a leggyakoribb beszédhelyzetekben tudja, ha
hibásan is, megértetni magát.
3. Olvasási készség
- Tudjon a tanuló a tanórán tanári segítséggel vagy házi olvasmányként otthon
változatos tematikájú, nyelvileg összetettebb szöveget is megérteni és feldolgozni.
Tudjon ezekről megadott szempontok alapján beszámolni.
- Ismerjen meg egy-egy könnyebb verset, rövidebb novellát adaptált formában vagy
eredetiben.
- Kívánatos, hogy minél több tanulóban ébredjen fel az idegen nyelven való olvasás
igénye.
4. Írásbeli készség
- Legyen képes a maga szintjén saját véleményét írásban megfogalmazni és
álláspontját indokolni. Tudja kifejezni egyetértését és egyet nem értését.
- Tudjon a tanuló egyszerű önéletrajzot írni, tudjon minta alapján levelet írni
állásvállalás ügyében.
- Legyen képes tudásszintjének és esetleg sajátos szakmai területének megfelelő
fordítási feladatokat (egyszerűbb rövid szöveg magyarra fordítása) megoldani.
5. Szókincs
- Aktív: 3000, passzív: 900
6. Egyéb fejlesztési követelmények:
- A tanuló a tanár segítségével szilárdítsa meg, mélyítse el, rendszerezze eddigi
nyelvtani ismereteit. Ismerkedjen meg új szerkezetekkel is. Egyes nyelvtani szerkezetek
különösen a gyengébb tanulók számára csak a megértés szintjén követelmények.
- Fokozatosan tudatosodjanak a tanulóban az anyanyelv és a célnyelv rendszere közötti
egyezések és különbségek (kontrasztivitás).
- Tudjon különbséget tenni a célnyelv legalapvetőbb stílusrétegei (baráti,
hivatalos stb.) között.
- Ismerje meg a célnyelvi kultúra alapvető viselkedési szabályait.