Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Idegen nyelvek

Idegen nyelvek tanterv

A tanulmányaikat az AKG-ban folytató tanulók a választott nyelvet a 7. és a 8. osztályban egységesen napi egy, heti 5 órában tanulják. Ez lehet angol, német, francia, spanyol, olasz, orosz, vagy ígéretünk szerint bármely más idegen nyelv, amit legalább 8 fő tanulni akar. Első idegen nyelvnek átlagosan kétharmad-egyharmad arányban az angolt és a németet választják. A nyelvi csoportok 8-16 fővel, tudásszintek szerint indulnak, kezdő, újrakezdő, illetve középhaladó csoportokban tagozódnak be a jelentkezők, előzetes felmérés alapján, aszerint, hogy tanulták-e az idegen nyelvet, illetve milyen tudásszintet hoznak. A tanulók a 9.-10. év során tesznek sikeres középfokú nyelvvizsgát, ennél az iskolában kevesebb ideig tanulja a nyelvet az, aki viszont eltöltött néhány esztendőt az adott nyelvterületen.

Második idegen nyelvet a 9. évben választanak és vesznek fel tanulóink. Ekkor az első idegen nyelvből középhaladó szinten vannak, a 2. idegen nyelvre is van előttük 4 év, ami biztosan elegendő a középfokú szint eléréséhez. A legtöbb tanuló célja ez az állami középfokú C nyelvvizsga, ez a hatéves képzési formában kettő idegen nyelvből reális elvárás. Többen az első idegen nyelvből a felső fokot is elérik, néhányan mindkét nyelvből, többen harmadik idegen nyelvet is kezdenek. Érettségi vizsgára az a tanuló bocsátható, aki a két választott nyelv középfokú kurzusán legalább elégséges osztályzatot ért el.

évfolyam első nyelv választható második nyelv
7. kezdő    
8. középhaladó    
9. középhaladó   kezdő
10. középfokú   középhaladó
11. haladó szintentartó középhaladó
12. haladó v. felsőfokú középfokú

Az AKG-ban tehát a nyelvi csoportok a későbbiekben is a tudásszint szerint szerveződnek, bennük bármely évfolyamról vannak tanulók. Az iskola biztosítja a nyelvórák szükséges gyakoriságát, a felkészült nyelvtanárokat, a technikai hátteret (minden teremben van tv, video, kazettás magnó, rádió, diavetítő, írásvetítő), felkészíti tanulóit szükségletek, igény szerint az állami vagy egyéb közép- és felsőfokú nyelvvizsgára, az érettségi vagy felvételi vizsgára. Aki a középfokú nyelvvizsga birtokában nem kíván a nyelvből sem felvételi, sem felsőfokú vizsgát tenni, de megszerzett nyelvi készségeit felejteni sem szeretné, úgynevezett szintentartó csoportot is választhat (amennyiben persze megvannak nyolcan). Minden felsorolt nyelvből van, illetve törekszünk arra, hogy legyen egy anyanyelvű oktatónk.

A kurzusok alapvetően kommunikáció-orientáltak, de valamennyi nyelvi készség fejlesztését feladatunknak tekintjük. A motiváció erősítése, az elsajátított tudás élményszerűvé válása érdekében rendszeres és eleven kapcsolatokat tarunk külföldi partneriskolákkal és más szervezetekkel, rendszeresen szervezünk diákcseréket, tanár- és tapasztalatcseréket. A nyitottság nem csupán a nemzetközi kapcsolatokra érvényes: a főváros szinte valamennyi pedagógiai felsőfokú tanintézetéből rendszeresen fogadunk gyakorló és látogató, érdeklődő hallgatókat, oktatókat (vezető tanárokat). A középfokú nyelvvizsgát letett tanulóknak angol, német és francia nyelvből minden évben specializálódásra teret biztosító irodalmi, közgazdasági, országismereti és társadalomismereti kurzust hirdetünk meg. Immár 3 esztendeje francia nyelvű színjátszó csoport is működik.

Általában hetente szokásunk a folyamatos szóbeli munkán és visszajelzésen túlmenően írásbeli lehetőséget biztosítani a számonkérésre. Félévenként részletes írásbeli értékelést adunk az adott időszakban végzett munkájukról. Ez kiegészül minden év végén egy, a bizonyítványba beírt pontszámmal (osztályzattal).

Alapvető célunk, hogy tanulóink a középfokú szint elérésével ne csak a nyelvvizsgára készüljenek fel, hanem az egyéb műveltségi területeken megszerzett tudásukat, tapasztalataikat képesek legyenek a tanult idegen nyelven is kamatoztatni. Olyan gyakorlati, kommunikatív képességeket kell elsajátítaniuk, amelyek segítik őket későbbi feladataik során. Magyarország demokratikus kiteljesedése és európai integrációja szempontjából különösen fontos, hogy a nyelvtanulás nem csak a szókincs, a nyelvtan elsajátítása, a vizsgára készülést jelenti: az idegen nyelv gondolataik, véleményük közlésének alapvető eszközévé válik, nélküle a jövőben aligha lehetnek aktív, széles látókörű és sikeres tagjai egy közösségnek.


Az angol nyelvi kurzusok céljai és követelményei:

Kezdő szint

Célok

Követelmény

Témák

Eszközök


Középhaladó szint

Célok

Követelmény

Témák

Eszközök


Középfok

Célok

Követelmények

Témák

Eszközök


Haladó szint

Célok

Megjegyzés: e szakaszban a diákok három irány közül választhatnak:

  1. A felsőfokú vizsgára készülők intenzív nyelvi képzést kapnak
  2. Az angol felvételire készülők a nyelvi képzés mellett átfogó ismereteket szerezhetnek az angol nyelvterületekről, azok kultúrájáról. A témák között szerepel földrajz, országiismeret, irodalom, kultúrtörténet, politika, stb.)
  3. A szintentartók számára tematikus kurzusokat indítunk (irodalom, közgazdaságtan, szociológia, társadalomismeret circle speak, ország-ismeret, politika újságnyelv, sport, iskolarádió angolul, stb.)
  4. Mivel e kurzusok mind heti 5 órában látogathatók, nem ritka, hogy egy tanuló két kurzuson is részt vesz.

Követelmények

Megjegyzés: ebben a szakaszban különösen nagy szerepet kap az otthoni egyéni készülés, illetve az órai csoportmunka

Témák

(az alábbi témák a kurzus céljának megfelelően használhatók, akár nyelvvizsga felkészülésre, akár elmélyültebb tanulmányozásra)

Eszközök


A német nyelvi kurzusok céljai és követelményei

Kezdő szint

Tartalom

Nyelvtan: igeragozás (jelen, perfekt, jövő), egyenes, fordított szórend; határozott, határozatlan névelő, személyes névmás (alany- és tárgyesete), birtokos névmás, a négy eset, módbeli segédigék, a felszólító mód, a leggyakoribb elöljárók.

Kommunikációs alaptémák

Cél

Valamennyi élethelyzetben az alapvető információk megértése, ill. megfogalmazása német nyelven.

Követelmény

1. Beszédértési készség

2. Beszédkészség:

3. Olvasásértési készség


Középhaladó szint

Cél

Különböző helyzetekben találja fel magát és oldja meg a felmerülő problémákat; ismerje meg a német nyelvtan legfontosabb elemeit.

Tartalom

Nyelvtan: az elbeszélő múlt, műveltetés, a vonatkozó névmás, mellékmondatok: vonatkozó, időhatározói, stb., a feltételes mód, a szenvedő ragozás, főnévi igeneves szerkezetek, az elöljárószók.

Kommunikáció:

Részletező külső és belső leírások, szubjektív vélemény kifejezése (család, barátok), tárgyak, környezet, szabadidő: utazás, színház, sport, mozi, hobbi, film, média, ország- és helyismeret: Budapest, Österreich, Deutschland, Schweiz: saját élmények, nagyvárosok.

Követelmények

1. Beszédértés:

2. Beszédkészség

3. Olvasásértési készség

4. Írásbeli készség

5. Szókincs

6. Egyéb fejlesztési követelmények


Középfok

Célok

A középhaladó szinten elsajátított szókincs és nyelvtani ismeretek nyelvi készségekké nemesítése: beszélgetések, levélírás, rövid fogalmazások keretében helyes szórenddel, megfelelő igeidő-használattal tudja kifejezni magát.

Követelmények

Témák

(gyakorlatilag az érettségi és a középfokú vizsgán egyaránt)


Haladó szint

Cél

Az eddigi eredmények megszilárdítása és elmélyítése.

Véleményalkotás, gondolatfejlesztés a középfokú nyelvvizsga szintjét többé vagy kevéssé meghaladó igényességgel.

Lényegében kettős:

1) Aki igyekszik elérni a felsőfokú nyelvvizsgát, ebbe a csoportba jelentkezik.

2) Aki nem, de nem szeretné, ha megszerzett tudása leépülne, az ún. szintentartó csoportot választja.

Tartalom

Nyelvtan: Konjunktív I.; módbeli segédigék másodlagos jelentése; az eddigi anyag gyakorlása, elmélyítése, tudatos, rutinszerű használata

Kommunikáció:

Készségszintű megnyilatkozás írásban, szóban

Követelmény

1. Beszédértési készség

2. Beszédkészség

3. Olvasási készség

4. Írásbeli készség

5. Szókincs

6. Egyéb fejlesztési követelmények: