Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Természettudományok

Kémia 7-10. évfolyam

Cél: Olyan alapképzés megvalósítása, amely az általános műveltség bővítését tűzi ki célul. A szaktudományos igényesség nem az egyes tematikai egységek mindenre kiterjedő, alapos feltárására irányul, hanem olyan átfogó képet igyekszik kialakítani, amely lehetővé teszi, hogy a tanulmányok befejeztével a tanulók olyan kémiai ismeretekkel rendelkezzenek, amelyek segítenek megérteni az emberiség kultúrtörténetének fejlődését a manufaktúráktól a modern vegyipari technológiákig, hasznosak a mindennapi élet kémiai anyagainak használatánál, tájékoztatnak a lehetséges baleseti, környezeti és egyéb veszélyekről, amelyek lehetővé teszik megérteni a tudományos, technikai fejlődés szükségességét. Természetesen a kémiai iránt érdeklődők számára lehetőséget kínál a további bővítésre, elmélyülésre, jó alapot biztosít magasabb szintű tanulmányok folytatásához.

A kémia helye a tanulmányok egészében:

A kémia tanulása a természettudományi blokk keretében, a másik három, alapvető természettudománnyal együtt, ebben a tanulmányi időszakban kötelező, a négy év során öt epochában. Az első két epochában ismerkednek a tudományos módszerek, felfedezések, találmányok, ipari technológiák fejlődésével, bővítik anyagismeretüket. Lehetőséget kapnak szemléletük tágítására új elemekkel történő fejlesztésére, gondolkodásuk racionalizására.

Tananyag:

I. A kémiai ismeretek bővülése az ókortól napjainkig.
II. A litoszféra kémiája.
III. Az atmoszféra kémiája.
IV. A hidroszféra kémiája.
V. A bioszféra kémiája.

Követelmények:

A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.

Ellenőrzés:

Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.

Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.

Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.

Értékelés, osztályzás:

A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:

Általános:

Speciális:


Földrajz 7-10. évfolyam

Cél: Olyan alapképzés megvalósítása, amely az általános műveltség bővítését tűzi ki célul. A szaktudományos igényesség nem az egyes tematikai egységek mindenre kiterjedő, alapos feltárására irányul, hanem egy átfogó képet igyekszik kialakítani, amely lehetővé teszi, hogy a tanulmányok befejeztével a tanulók általános földrajzi ismeretekkel rendelkezzenek. Természetesen a földrajz iránt érdeklődők számára lehetőséget kínál a további bővítésre, elmélyülésre, jó alapot biztosít magasabb szintű tanulmányok folytatásához.

A földrajz helye a tanulmányok egészében:

A földrajz tanulása a természettudományi blokk keretében, a másik három, alapvető természettudománnyal együtt, ebben a tanulmányi időszakban kötelező, a négy év során öt epochában. Az első két epochában ismerkednek a tudományos módszerek, felfedezések, találmányok fejlődésével, bővítik ismereteiket. A társadalomföldrajzi tananyagok egy része a társadalomismeret tantárgy keretein belül kerül tanításra.

Tananyag:

I. Csillagászat, általános természetföldrajz
II. Regionális természetföldrajz
III. Általános társadalomföldrajz
IV. Regionális földrajz
V. Magyarország földrajza

Követelmények:

A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.

Ellenőrzés:

Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.

Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.

Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.

Értékelés, osztályzás:

A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:


Biológia 7-10. évfolyam

Cél: Olyan alapképzés megvalósítása, amely az általános műveltség bővítését tűzi ki célul. A szaktudományos igényesség nem az egyes tematikai egységek mindenre kiterjedő, alapos feltárására irányul, hanem egy átfogó képet igyekszik kialakítani, amely lehetővé teszi, hogy a tanulmányok befejeztével a tanulók általános biológiai ismeretekkel rendelkezzenek. Természetesen a biológia iránt érdeklődők számára lehetőséget kínál a további bővítésre, elmélyülésre, jó alapot biztosít magasabb szintű tanulmányok folytatásához.

A biológia helye a tanulmányok egészében:

A biológia tanulása a természettudományi blokk keretében, a másik három, alapvető természettudománnyal együtt, ebben a tanulmányi időszakban kötelező, a négy év során öt epochában. Az első két epochában ismerkednek a tudományos módszerek, felfedezések, találmányok fejlődésével, bővítik ismereteiket.

Tananyag:

I. Növény- és állatrendszertan
II. Ökológia
III. Molekuláris biológia, sejtbiológia
IV. Életműködések
V. Genetika, evolúcióelmélet

Követelmények:

A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.

Ellenőrzés:

Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.

Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.

Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.

Értékelés, osztályzás:

A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:

Fejlesztés alatt.


Fizika 7-10. évfolyam

Cél: Az iskola általános képzési szakaszának része a fizika oktatás. Öt epocha időtartam alatt, a tanulók elsajátítják a fizikusi gondolkodás alapjait; bejárnak néhány, a jelenség felismerésétől a matematikai leírásáig tartó nem könnyű gondolati utat; megtanulják a mérés előkészítésének, lebonyolításának és értékelésének nem mindig könnyű technikáját. Megismerkednek a fizika alapfogalmaival, és gyakorlati példákon keresztül alkalmazzák is azokat. A tanulmányi idő rövidsége miatt sok fontos effektus részletes tárgyalására nem kerül sor, de azon ismeretek, amelyek korunk emberének általános műveltségének részét képezik, és elengedhetetlenek az állampolgári kötelezettségek megfontolt teljesítéséhez, érvek és ellenérvek kereszttüzébe kerülnek a foglalkozások során.

Tananyag:

  1. Epocha

Ismerkedés a fizikai megismerés módszereivel

  1. A fény tulajdonságai
  2. A fény visszaverődése
  3. A fény törése
  4. Szilárd testek
  5. Folyadékok
  6. Folyadékok és gázok egyensúlya
  7. Felületi feszültség

II. Epocha Mechanika

  1. Egyenesvonalú, egyenletes mozgás
  2. Egyenesvonalú, egyenletesen változó mozgás
  3. Nehézségi gyorsulás
  4. Newton törvényei
  5. Különböző erők
  6. Lendület
  7. Munka, teljesítmény, mechanikai energiák fajtái

III. Epocha Elektromosság

  1. Elektromos alapjelenségek
  2. Elektromos erőtér
  3. Töltések vezetőkön
  4. Kondenzátor
  5. Elektromos áram
  6. Elektromos vezetés folyadékokban és gázokban
  7. Áramkörök
  8. Mágneses tér

IV. Epocha Periodikus mozgások

  1. Körmozgás
  2. Merev testek forgómozgása
  3. Rezgések
  4. Hullámmozgás
  5. Elektromágneses indukció
  6. Nyugalmi és mozgási indukció
  7. 2. Váltakozó áram
  8. Elektromágneses hullám

V. Epocha Részecskék és részecskesokaságok

  1. A gázmodell
  2. A gázok energiája, a belső energia
  3. A gázok nyomása, hőmérséklete, a gáztörvény
  4. A termodinamika I. főtétele
  5. Az atomok és alkotórészeik
  6. Az atommag és szerkezete, a nukleáris energia

Követelmények:

A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.

Ellenőrzés:

Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.

Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.

Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.

Értékelés, osztályzás

A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:


Biológia 11-12. évfolyam

Cél: Azoknak a tanulóknak nyújt elsősorban segítséget, akiknek továbbtanulási szándékaik vannak. (Tudományegyetemek természettudományi kara, Orvostudományi Egyetem, Állatorvostudományi Egyetem, Műszaki Egyetem, stb.) A továbbtanulás feltétele a közös érettségi-felvételi megírása. Ennek megfelelően a kurzus tananyaga, követelményei ennek figyelembevételével alakul. Nem zárja ki azok részvételét sem, akiknek ugyan nincsenek továbbtanulási szándékaik, de szívesen foglalkoznának a biológiával a továbbiakban is, esetleg érettségi vizsgát is tennének. Természetesen lehetőséget nyújt a biológiát magasabb – OKTV – szinten űzni kívánók számára is.

Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):

Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni, egyéni alkotómunkára is szükség van.

Heti óraszám: 11. évfolyam 4, 12. évfolyam 5.

Tananyag:

Feltételezve a már megszerzett (II. osztályos) ismereteket, azokat kibővítve, részletezve, új elemekkel kiegészítve, a tudomány belső logikájának megfelelően felépítve tárgyalja a biológiát. Tematikája rövid lefutással igyekszik az általános tantervű gimnáziumokkal azonos szintre hozni a tanulók ismereteit.

Témák a két év során:

I. Rendszertan és evolúció
II. Ökológia
III. Etológia
IV. Molekuláris biológia és sejtbiológia
V. A növények életműködései
VI. Az állatok és az ember életműködései
VII. Az állatok és az ember életműködéseinek önszabályozása
VIII. Növekedés, fejlődés, szaporodás, öröklődés
IX. Populációgenetika és evolúció

Egyéb programok:

Követelmények:

Az általános követelmények megfelelnek a felvételi ill. az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.

Ellenőrzés:

Nagyobb anyagok esetében témarészenként, egyébként témánként írásbeli vagy szóbeli számonkérés.

Értékelés, osztályzás:

Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:


Fizika 11. 12. évfolyam

Cél: Azoknak a tanulóknak nyújt elsősorban segítséget, akiknek továbbtanulási szándékaik vannak. (Tudományegyetemek természettudományi kara, Orvostudományi Egyetem, Állatorvostudományi Egyetem, Műszaki Egyetem, stb.) A továbbtanulás feltétele a közös érettségi-felvételi megírása. Ennek megfelelően a kurzus tananyaga, követelményei ennek figyelembevételével alakul. Nem zárja ki azok részvételét sem, akiknek ugyan nincsenek továbbtanulási szándékaik, de szívesen foglalkoznának a fizikával a továbbiakban is, esetleg érettségi vizsgát is tennének. Természetesen lehetőséget nyújt a fizikát magasabb - OKTV - szinten űzni kívánók számára is.

Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):

Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni egyéni alkotómunkára is szükség van.

Heti óraszám: 5

Tananyag:

A megelőző évek (ált. isk. 7-8. oszt., ill. 9. oszt) ismeretei újból, az alapoktól indulva tárgyalásra kerülnek.

I. Mozgások és erő (Kinematika, statika, dinamika)

1. Egyenesvonalú, egyenletes mozgás
2. Egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgás
3. Szabadesés, hajítások
4. Körmozgás
5. Forgómozgás
6. Erők összevetése és felbontása
7. Testek egyensúlya
8. Súlypont (tömegközéppont)
9. Newton törvényei
10. Lejtőn mozgó testek
11. Pontrendszerek dinamikája
12. Munka, teljesítmény
13. Energia
14. Mozgásmennyiség
15. Tömegvonzás

II. Szilárd testek, folyadékok, gázok

1. Rugalmas alakváltozások
2. Nyugvó folyadékok és gázok
3. Arkhimmédés-törvény
4. Felületi feszültség

III. Rezgések és hullámok

1. Rezgőmozgás
2. Ingamozgás
3. Mechanikai hullámok
4. Hang

IV. Hőtan

1. Hőtágulás
2. Hőmennyiség
3. Halmazállapot-változások
4. Gáztörvények, állapotegyenlet
5. Hőtani folyamatok

V. Villamosság (Elektromosság és mágnesesség)

1. Coulomb-törvény
2.Elektromos térerősség, potenciál, feszültség, munka
3. Kondenzátorok
4. Egyenáram. Ohm-törvény
5. Eredő ellenállás
6. Egyszerű áramkörök
7. Áramkörök
8. Mérőműszerek
9. Kirchhoff I. és II. törvénye
10. Áram munkája és teljesítménye
11. Elektrolízis
12. Mágneses indukció és térerősség
13. A Lorentz-erő
14. Indukált feszültség
15. Váltakozó áram és feszültség
16. Váltakozó áramú ellenállások
17. A váltakozó áram munkája
18. Rezgőkör

VI. Fénytan

1. Fényvisszaverődés, fénytörés
2. Gömbtükrök
3. Optikai lencsék
4. Fizikai optika

VII. Atomfizika

Követelmények:

Az általános követelmények megfelelnek a felvételi ill. az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.

Ellenőrzés:

Egyes témák befejezésével a felvételi ill. az érettségi jellegének megfelelő feladatsorok, tesztek megoldása.

III. évfolyamon ezek időtartama 45', gyakorisága a csoport felkészültségi szintjétől függően félévenként 4-8 alkalom.

IV. évfolyamon az időtartam általában szintén 45', kivéve a részpróba-felvételik esetében (90-120').

Értékelés, osztályzás:

Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:


Földrajz 11-12. évfolyam

Cél: Továbbtanulni és/vagy érettségizni szándékozó diákok mellett azoknak is ajánljuk, akik érdeklődnek a regionális természetföldrajz, illetve az általános és regionális társadalomföldrajz iránt. Éppen ezért az órákon az érettségi szintet célozzuk meg, a továbbtanulók részéről további önálló munka befektetése szükséges, amelyben segítséget nyújtunk. A továbbtanulási irányok alapvetően a következők: tudományegyetemek természettudományi kara (geográfus, geológus szakok), tanárképző intézmények, környezetvédelmi szakemberek képzését biztosító intézmények. A továbbtanulás feltétele a felvételi megírása. Az érettségi ettől független, s kizárólag szóbeli vizsgából áll.

Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):

Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni, egyéni alkotómunkára is szükség van.

Heti óraszám: 11. évfolyam 3, 12. évfolyam 3.

Tananyag:

Feltételezve a már megszerzett (I. osztályos) ismereteket, azokat kibővítve, részletezve, új elemekkel kiegészítve, a tudomány belső logikájának megfelelően felépítve tárgyalja a földrajzot. Tematikája rövid lefutással igyekszik az általános tantervű gimnáziumokkal azonos szintre hozni a tanulók ismereteit.

Témák a két év során:

I. Regionális természetföldrajz
II. Általános társadalomföldrajz
III. Magyarország földrajza
IV. Regionális társadalomföldrajz

Egyéb programok: A képzés során félévente egy terepgyakorlatot tartunk. Múzeumlátogatás, kisebb szakmai kirándulások (kőzet- és kövületgyűjtés, gyárlátogatás).

Követelmények:

Az általános követelmények megfelelnek az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.

Ellenőrzés:

Nagyobb anyagok esetében témarészenként, egyébként témánként írásbeli vagy szóbeli számonkérés.

Értékelés, osztályzás:

Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:


Kémia 11-12. évfolyam

Cél: Azoknak a tanulóknak nyújt elsősorban segítséget, akiknek továbbtanulási szándékaik vannak. (Tudományegyetemek természettudományi kara, Orvostudományi Egyetem, Állatorvostudományi Egyetem, Műszaki Egyetem, stb.) A továbbtanulás feltétele a közös érettségi-felvételi megírása. Ennek megfelelően a kurzus tananyaga, követelményei ennek figyelembevételével alakul. Nem zárja ki azok részvételét sem, akiknek ugyan nincsenek továbbtanulási szándékaik, de szívesen foglalkoznának a kémiával a továbbiakban is, esetleg érettségi vizsgát is tennének. Természetesen lehetőséget nyújt a kémiát magasabb - OKTV - szinten űzni kívánók számára is.

Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):

Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni egyéni alkotómunkára is szükség van.

Heti óraszám: 5

Tananyag:

Feltételezve a már megszerzett (II. osztályos) ismereteket, azokat kibővítve, részletezve, új elemekkel kiegészítve, a tudomány belső logikájának megfelelően felépítve tárgyalja a kémiát. Tematikája rövid lefutással igyekszik az általános tantervű gimnáziumokkal azonos szintre hozni a tanulók ismereteit.

I. Atomok és molekulák.

II. Anyagi rendszerek.

III. Kémiai reakciók. (I)

IV. Elektrokémia.

V. Kémiai reakciók. (II)

VI. Kémai egyensúlyok.

VII. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (I)

VIII. Termokémia

IX. Szervetlen kémia.

X. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (II)

XI. Szerves kémia.

Általános szerves kémiai ismeretek.

Tematikus szerves kémiai ismeretek.

XII. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (III)

Követelmények:

Az általános követelmények megfelelnek a felvételi ill. az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.

Ellenőrzés:

Egyes témák befejezésével a felvételi ill. az érettségi jellegének megfelelő feladatsorok, tesztek megoldása.

III. évfolyamon ezek időtartama 45', gyakorisága a csoport felkészültségi szintjétől függően félévenként 4-8 alkalom.

IV. évfolyamon az időtartam általában szintén 45', kivéve a részpróbafelvételik esetében (90-120').

Értékelés, osztályzás:

Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.

Tankönyvek, ismerethordozók:


Humán ökológia

Tanítja: Hites Borbála

Az órákon szóba kerülő témák, fogalmak: Gaia-elmélet, fenntartható fejlődés, a világ állapotát leíró éves jelentés (WWI), a nemzetközi szervezetek tevékenysége, globalizálódás és a régiók szerepe, a bioszféra kísérletek, az ökoszisztémák (élő társulások) életfeltételei, típusai, a mai körülmények között megvalósítható környezetkímélő életmód, alternatív mezőgazdasági módszerek (a ház, kert, energia- és vízhasználat...), biokertészkedés, magyarországi szervezetek, létrehozott kísérleti közösségek.

Természetesen beszélnénk a diákokat érdeklő kérdésekről (pl.: üvegházhatás, ózonlyuk, Bős--Nagymaros, esőerdők pusztulása).

Követelmény:

A témák megvitatása során aktív részvétel, félévenként egy feldolgozandó szöveg elolvasása, bemutatása (írásbeli dolgozatban és szóban), és az arról folyó beszélgetés irányítása.

Olvasmányok:

Természettudományok tantervek
Természettudományos munkaközösség weboldala
Csillagászat alkotókör weboldala