Természettudományok
Cél: Olyan alapképzés megvalósítása, amely az általános műveltség bővítését tűzi ki célul. A szaktudományos igényesség nem az egyes tematikai egységek mindenre kiterjedő, alapos feltárására irányul, hanem olyan átfogó képet igyekszik kialakítani, amely lehetővé teszi, hogy a tanulmányok befejeztével a tanulók olyan kémiai ismeretekkel rendelkezzenek, amelyek segítenek megérteni az emberiség kultúrtörténetének fejlődését a manufaktúráktól a modern vegyipari technológiákig, hasznosak a mindennapi élet kémiai anyagainak használatánál, tájékoztatnak a lehetséges baleseti, környezeti és egyéb veszélyekről, amelyek lehetővé teszik megérteni a tudományos, technikai fejlődés szükségességét. Természetesen a kémiai iránt érdeklődők számára lehetőséget kínál a további bővítésre, elmélyülésre, jó alapot biztosít magasabb szintű tanulmányok folytatásához.
A kémia helye a tanulmányok egészében:
A kémia tanulása a természettudományi blokk keretében, a másik három, alapvető természettudománnyal együtt, ebben a tanulmányi időszakban kötelező, a négy év során öt epochában. Az első két epochában ismerkednek a tudományos módszerek, felfedezések, találmányok, ipari technológiák fejlődésével, bővítik anyagismeretüket. Lehetőséget kapnak szemléletük tágítására új elemekkel történő fejlesztésére, gondolkodásuk racionalizására.
Tananyag:
Követelmények:
A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.
Ellenőrzés:
Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.
Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.
Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.
Értékelés, osztályzás:
A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Általános:
Speciális:
Cél: Olyan alapképzés megvalósítása, amely az általános műveltség bővítését tűzi ki célul. A szaktudományos igényesség nem az egyes tematikai egységek mindenre kiterjedő, alapos feltárására irányul, hanem egy átfogó képet igyekszik kialakítani, amely lehetővé teszi, hogy a tanulmányok befejeztével a tanulók általános földrajzi ismeretekkel rendelkezzenek. Természetesen a földrajz iránt érdeklődők számára lehetőséget kínál a további bővítésre, elmélyülésre, jó alapot biztosít magasabb szintű tanulmányok folytatásához.
A földrajz helye a tanulmányok egészében:
A földrajz tanulása a természettudományi blokk keretében, a másik három, alapvető természettudománnyal együtt, ebben a tanulmányi időszakban kötelező, a négy év során öt epochában. Az első két epochában ismerkednek a tudományos módszerek, felfedezések, találmányok fejlődésével, bővítik ismereteiket. A társadalomföldrajzi tananyagok egy része a társadalomismeret tantárgy keretein belül kerül tanításra.
Tananyag:
Követelmények:
A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.
Ellenőrzés:
Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.
Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.
Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.
Értékelés, osztályzás:
A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Cél: Olyan alapképzés megvalósítása, amely az általános műveltség bővítését tűzi ki célul. A szaktudományos igényesség nem az egyes tematikai egységek mindenre kiterjedő, alapos feltárására irányul, hanem egy átfogó képet igyekszik kialakítani, amely lehetővé teszi, hogy a tanulmányok befejeztével a tanulók általános biológiai ismeretekkel rendelkezzenek. Természetesen a biológia iránt érdeklődők számára lehetőséget kínál a további bővítésre, elmélyülésre, jó alapot biztosít magasabb szintű tanulmányok folytatásához.
A biológia helye a tanulmányok egészében:
A biológia tanulása a természettudományi blokk keretében, a másik három, alapvető természettudománnyal együtt, ebben a tanulmányi időszakban kötelező, a négy év során öt epochában. Az első két epochában ismerkednek a tudományos módszerek, felfedezések, találmányok fejlődésével, bővítik ismereteiket.
Tananyag:
Követelmények:
A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.
Ellenőrzés:
Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.
Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.
Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.
Értékelés, osztályzás:
A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Fejlesztés alatt.
Cél: Az iskola általános képzési szakaszának része a fizika oktatás. Öt epocha időtartam alatt, a tanulók elsajátítják a fizikusi gondolkodás alapjait; bejárnak néhány, a jelenség felismerésétől a matematikai leírásáig tartó nem könnyű gondolati utat; megtanulják a mérés előkészítésének, lebonyolításának és értékelésének nem mindig könnyű technikáját. Megismerkednek a fizika alapfogalmaival, és gyakorlati példákon keresztül alkalmazzák is azokat. A tanulmányi idő rövidsége miatt sok fontos effektus részletes tárgyalására nem kerül sor, de azon ismeretek, amelyek korunk emberének általános műveltségének részét képezik, és elengedhetetlenek az állampolgári kötelezettségek megfontolt teljesítéséhez, érvek és ellenérvek kereszttüzébe kerülnek a foglalkozások során.
Tananyag:
Ismerkedés a fizikai megismerés módszereivel
II. Epocha Mechanika
III. Epocha Elektromosság
IV. Epocha Periodikus mozgások
V. Epocha Részecskék és részecskesokaságok
Követelmények:
A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.
Ellenőrzés:
Az egyes témák tárgyalása során a tanulók tudásszintjének valamint érdeklődésének felmérésére több lehetőség is kínálkozik.
Kötelező a résztesztek, epochazárók megírása, a jegyzetek, jegyzőkönyvek vezetése, a beszámolók a vizsgák eredményes letétele.
Ajánlott a tanórákon való folyamatos és aktív részvétel, az egyéni, tanórán kívüli többletmunka.
Értékelés, osztályzás
A TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Cél: Azoknak a tanulóknak nyújt elsősorban segítséget, akiknek továbbtanulási szándékaik vannak. (Tudományegyetemek természettudományi kara, Orvostudományi Egyetem, Állatorvostudományi Egyetem, Műszaki Egyetem, stb.) A továbbtanulás feltétele a közös érettségi-felvételi megírása. Ennek megfelelően a kurzus tananyaga, követelményei ennek figyelembevételével alakul. Nem zárja ki azok részvételét sem, akiknek ugyan nincsenek továbbtanulási szándékaik, de szívesen foglalkoznának a biológiával a továbbiakban is, esetleg érettségi vizsgát is tennének. Természetesen lehetőséget nyújt a biológiát magasabb – OKTV – szinten űzni kívánók számára is.
Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):
Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni, egyéni alkotómunkára is szükség van.
Heti óraszám: 11. évfolyam 4, 12. évfolyam 5.
Tananyag:
Feltételezve a már megszerzett (II. osztályos) ismereteket, azokat kibővítve, részletezve, új elemekkel kiegészítve, a tudomány belső logikájának megfelelően felépítve tárgyalja a biológiát. Tematikája rövid lefutással igyekszik az általános tantervű gimnáziumokkal azonos szintre hozni a tanulók ismereteit.
Témák a két év során:
Egyéb programok:
Követelmények:
Az általános követelmények megfelelnek a felvételi ill. az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.
Ellenőrzés:
Nagyobb anyagok esetében témarészenként, egyébként témánként írásbeli vagy szóbeli számonkérés.
Értékelés, osztályzás:
Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Cél: Azoknak a tanulóknak nyújt elsősorban segítséget, akiknek továbbtanulási szándékaik vannak. (Tudományegyetemek természettudományi kara, Orvostudományi Egyetem, Állatorvostudományi Egyetem, Műszaki Egyetem, stb.) A továbbtanulás feltétele a közös érettségi-felvételi megírása. Ennek megfelelően a kurzus tananyaga, követelményei ennek figyelembevételével alakul. Nem zárja ki azok részvételét sem, akiknek ugyan nincsenek továbbtanulási szándékaik, de szívesen foglalkoznának a fizikával a továbbiakban is, esetleg érettségi vizsgát is tennének. Természetesen lehetőséget nyújt a fizikát magasabb - OKTV - szinten űzni kívánók számára is.
Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):
Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni egyéni alkotómunkára is szükség van.
Heti óraszám: 5
Tananyag:
A megelőző évek (ált. isk. 7-8. oszt., ill. 9. oszt) ismeretei újból, az alapoktól indulva tárgyalásra kerülnek.
I. Mozgások és erő (Kinematika, statika, dinamika)
II. Szilárd testek, folyadékok, gázok
III. Rezgések és hullámok
IV. Hőtan
V. Villamosság (Elektromosság és mágnesesség)
VI. Fénytan
VII. Atomfizika
Követelmények:
Az általános követelmények megfelelnek a felvételi ill. az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.
Ellenőrzés:
Egyes témák befejezésével a felvételi ill. az érettségi jellegének megfelelő feladatsorok, tesztek megoldása.
III. évfolyamon ezek időtartama 45', gyakorisága a csoport felkészültségi szintjétől függően félévenként 4-8 alkalom.
IV. évfolyamon az időtartam általában szintén 45', kivéve a részpróba-felvételik esetében (90-120').
Értékelés, osztályzás:
Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Cél: Továbbtanulni és/vagy érettségizni szándékozó diákok mellett azoknak is ajánljuk, akik érdeklődnek a regionális természetföldrajz, illetve az általános és regionális társadalomföldrajz iránt. Éppen ezért az órákon az érettségi szintet célozzuk meg, a továbbtanulók részéről további önálló munka befektetése szükséges, amelyben segítséget nyújtunk. A továbbtanulási irányok alapvetően a következők: tudományegyetemek természettudományi kara (geográfus, geológus szakok), tanárképző intézmények, környezetvédelmi szakemberek képzését biztosító intézmények. A továbbtanulás feltétele a felvételi megírása. Az érettségi ettől független, s kizárólag szóbeli vizsgából áll.
Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):
Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni, egyéni alkotómunkára is szükség van.
Heti óraszám: 11. évfolyam 3, 12. évfolyam 3.
Tananyag:
Feltételezve a már megszerzett (I. osztályos) ismereteket, azokat kibővítve, részletezve, új elemekkel kiegészítve, a tudomány belső logikájának megfelelően felépítve tárgyalja a földrajzot. Tematikája rövid lefutással igyekszik az általános tantervű gimnáziumokkal azonos szintre hozni a tanulók ismereteit.
Témák a két év során:
Egyéb programok: A képzés során félévente egy terepgyakorlatot tartunk. Múzeumlátogatás, kisebb szakmai kirándulások (kőzet- és kövületgyűjtés, gyárlátogatás).
Követelmények:
Az általános követelmények megfelelnek az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.
Ellenőrzés:
Nagyobb anyagok esetében témarészenként, egyébként témánként írásbeli vagy szóbeli számonkérés.
Értékelés, osztályzás:
Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Cél: Azoknak a tanulóknak nyújt elsősorban segítséget, akiknek továbbtanulási szándékaik vannak. (Tudományegyetemek természettudományi kara, Orvostudományi Egyetem, Állatorvostudományi Egyetem, Műszaki Egyetem, stb.) A továbbtanulás feltétele a közös érettségi-felvételi megírása. Ennek megfelelően a kurzus tananyaga, követelményei ennek figyelembevételével alakul. Nem zárja ki azok részvételét sem, akiknek ugyan nincsenek továbbtanulási szándékaik, de szívesen foglalkoznának a kémiával a továbbiakban is, esetleg érettségi vizsgát is tennének. Természetesen lehetőséget nyújt a kémiát magasabb - OKTV - szinten űzni kívánók számára is.
Felkészülési (jelentkezési) feltételek (lehetőségek):
Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni munkát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való részvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni egyéni alkotómunkára is szükség van.
Heti óraszám: 5
Tananyag:
Feltételezve a már megszerzett (II. osztályos) ismereteket, azokat kibővítve, részletezve, új elemekkel kiegészítve, a tudomány belső logikájának megfelelően felépítve tárgyalja a kémiát. Tematikája rövid lefutással igyekszik az általános tantervű gimnáziumokkal azonos szintre hozni a tanulók ismereteit.
I. Atomok és molekulák.
II. Anyagi rendszerek.
III. Kémiai reakciók. (I)
IV. Elektrokémia.
V. Kémiai reakciók. (II)
VI. Kémai egyensúlyok.
VII. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (I)
VIII. Termokémia
IX. Szervetlen kémia.
X. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (II)
XI. Szerves kémia.
Általános szerves kémiai ismeretek.
Tematikus szerves kémiai ismeretek.
XII. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (III)
Követelmények:
Az általános követelmények megfelelnek a felvételi ill. az érettségi (emelt szintű) általános követelményeinek.
Ellenőrzés:
Egyes témák befejezésével a felvételi ill. az érettségi jellegének megfelelő feladatsorok, tesztek megoldása.
III. évfolyamon ezek időtartama 45', gyakorisága a csoport felkészültségi szintjétől függően félévenként 4-8 alkalom.
IV. évfolyamon az időtartam általában szintén 45', kivéve a részpróbafelvételik esetében (90-120').
Értékelés, osztályzás:
Részdolgozatok, résztesztek esetén a TT blokk kialakult értékelési rendjének megfelelően. Félévi, év végi elbírálás esetén az érettségi általános értékelési rendjének megfelelően.
Tankönyvek, ismerethordozók:
Tanítja: Hites Borbála
Az órákon szóba kerülő témák, fogalmak: Gaia-elmélet, fenntartható fejlődés, a világ állapotát leíró éves jelentés (WWI), a nemzetközi szervezetek tevékenysége, globalizálódás és a régiók szerepe, a bioszféra kísérletek, az ökoszisztémák (élő társulások) életfeltételei, típusai, a mai körülmények között megvalósítható környezetkímélő életmód, alternatív mezőgazdasági módszerek (a ház, kert, energia- és vízhasználat...), biokertészkedés, magyarországi szervezetek, létrehozott kísérleti közösségek.
Természetesen beszélnénk a diákokat érdeklő kérdésekről (pl.: üvegházhatás, ózonlyuk, Bős--Nagymaros, esőerdők pusztulása).
Követelmény:
A témák megvitatása során aktív részvétel, félévenként egy feldolgozandó szöveg elolvasása, bemutatása (írásbeli dolgozatban és szóban), és az arról folyó beszélgetés irányítása.
Olvasmányok:
Természettudományok
tantervek
Természettudományos munkaközösség
weboldala
Csillagászat alkotókör weboldala