Az AKG a teljes képzési időt három önálló szakaszra bontotta, a tanulók
életkori sajátosságaihoz igazodó képzési célokkal, eltérő tanulási formákkal,
sajátos szakmai feladatokkal. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a 13-15 éves
tanulók mást és más módon tanuljanak, mint a 18-19 évesek. A tanulók életkorának
növekedésével nő az autonómia foka, a szabadon választott tevékenységek aránya,
de egyben nő a tanulók kötelessége, felelőssége is. A különböző szakaszokban
eltérő hosszúságú órákat tartunk, különböző a tanítási csoportok létszáma,
eltérő a közösen feldolgozásra kerülő és az egyéni tanulást igénylő feladatok
aránya, eltérő a szabadon választható kurzusok aránya. Másképpen alakítottuk ki
a tantárgyakat, a tanulást támogató pedagógusi feladatokat is.
1.1. Alsó középfokú – kultúraközvetítő szakasz, 7-10.
évfolyam
Az általános alapképzés, jellemzően a képességfejlesztés, a szociális tanulás
ideje. Az időszak során lezárt képzést nyújtunk.
Jellemzői:
- Az AKG egész napos iskolaként működik
- Tanulóink stabil munkarenddel epochálisan tanulnak
- Kiemelt hangsúlya van a gyakorlati, képességfejlesztő, valamint a
művészeti képzésnek
- Az iskolai tanulás és az egyéni tanulás összekapcsolása.
Tevékenységorientált képzés, az egyéni tanulás nagy részét is behozzuk az
iskolába
- Egy választott idegen nyelv minden napos tanulása előírás. A
csoportindításnak minimális létszáma 8 fő.
- Egy művészeti ágban végzett alkotó tevékenység választása előírás. Az
AKG jelentős választékot kínál a választáshoz a tanulóknak, a máshol
szervezett keretek között végzett (pl. művészeti alapiskola) tevékenység
részét képezi a tanuló iskolai munkájának. A művészeti tevékenységhez 7.
évfolyamon bevezető kurzust tartunk (alkotóház)
- Egy sportág szervezett keretek közötti választása előírás. Az AKG
választékot kínál, de a tanuló külső – egyesületi – sportolása kiváltja az
iskolai sportszakosztályi edzést, és részét képezi a tanuló iskolai
értékelésének
1.2. Nyelvi kommunikációs év, 11. évfolyam
A nyelvi-kommunikációs év 2003-ban került az AKG pedagógiai programjába,
felmenő rendszerben. Az első évfolyam 2008/2009 tanévben vesz részt ebben a
programban. Az iskola nevelőtestülete felhasználva a törvény által biztosított
lehetőséget a többlet évvel csökkenteni kívánta a tanulók 9-10. évfolyamon évek
óta meglévő terheit, s a korábban négy évre széthúzott második idegen nyelv
tanulását, valamint a projektvizsgát erre az évre helyezte.
Jellemzői:
- „Keszon év” az alsó és felső középfok között. Megőrzi az alsó középfok
tanulásszervezési technológiáját, egyben megnöveli a tanulók önállóan
végzendő feladatait. Stabil munkarend, epochális órák, de egyéni tanulás
házi feladattal.
- Egy választott második idegen nyelv napi négy órás tanulása. A
csoportindításnak minimális létszáma 8 fő.
- Egyénileg, vagy csoportban szabadon választott önálló projekttéma
kidolgozása, prezentációja. Az iskola konzulenst biztosít. Az alapképzés a
projektvizsgával zárul.
- A sportszakosztály választása továbbra is előírás.
1.3. Felső középfokú szakasz, 12-13. évfolyam
Értelmiségi alapképző, pályaorientációs szakasz. A szakasz lezárt képzést
nyújt. Érettségivel zárul.
Jellemzői:
- A fő feladata a szakmai, az értelmiségi attitűdök támogatása, a tudás, a
kultúra megszerzéséhez szükséges motiváció elősegítése, valamint a
pályaorientáció, az érettségire való felkészítés.
- Általános szak és gimnáziumi képzés, egy időben ugyanabból a tárgyból
párhuzamosan többszintű tantárgyi csoportban, alternatív tanrenddel, képzési
irányokkal, egyéni órarendekkel.
- Szabad tanulói képzési irány, ill. tantárgyválasztáson alapul
- 45 perces tanítási órákra érettségi, szakmai alapozó, valamint
speciális, szaktudományos és gyakorlatorientált tantárgyakat, ill.
érdeklődési köröket hirdet az iskola, melyekből a tanulók patrónusuk
segítségével önálló órarendet állítanak össze.
- Módot adunk a tanulóknak arra, hogy összehangolt tantárgycsoportokat
vegyenek fel, továbbtanulási, szakképzési szándékaik szerint Választhatnak
egész képzési irányokat és önálló tantárgyakat egyaránt. A döntések legalább
egy évre kötelező előírást jelentenek. Kivételt képez a gyorsabb ütemű
haladás, amely elővizsgával akár a két év egy év alatt történő elvégzését is
jelentheti.
- Az AKG minden olyan tantárgyat, tevékenységformát megszervez, amit
legalább 8 fő választ. A kötelező érettségi tárgyaknak nincs létszámhatára,
a választhatóknak 5 fő.
- Az AKG igazodva az érettségi követelményekhez, valamennyi érettségi,
felvételi tárgyból középszintű (3-4 óra / hét ) és emelt szintű (5- 6
óra/hét ) kurzusokat hirdet meg, a tantárgyai programokat a kimeneti
követelmények határozzák meg.
- Az érettségire bocsátás feltétele minimum hét tantárgy eredményes
tanulása. Ebben mindenképpen bent kell lennie az érettségi
vizsgaszabályzatban rögzített tantárgyaknak, valamint a testnevelésnek és
egy további idegen nyelvnek.