Szubjektív

Tartalom

21. szám 1999. március

Psycho

21psych1.jpg (14153 bytes)Vastag köteg pénz, fiatal lány, szakadó eső, csapkodó ablaktörlők, hátborzongató zene, gyanakvó rendőr, elhagyatott panzió, kialudt neonfények, kitömött madarak, rögtönzött vacsora, frissítő esti zuhany, négy-öt késszúrás… és hirtelen vér, vér, vér…

A maga szakmájában Alfred Hitchcock zseni volt, a zseniket pedig utánozni nem lehet, legfeljebb lemásolni. Most sem történt más. A vér ugyanoda cseppen le, a zuhanyfüggöny ugyanúgy leszakad, legfeljebb ha centiméteres elétérések találhatók az eredeti Psycho és a hamisítvány között. Ennek ellenére az új verzió olyan sok kritikát kapott, amire maguk a filmkészítők sem számítottak.

Amikor a rendező, Gus Van Sant nekilátott a Psycho újraforgatásának, a filmszakma egyik legnagyobb tabujához nyúlt. Negyven évvel ezelőtt Hitchcock műfajt teremtett ezzel a filmmel, Van Sant most úgy gondolta, kipróbálja, mi történik akkor, ha az eredeti forgatókönyvet, a Hitchcock által kitalált képi világot a modern film-készítési technikákkal keresztezi. „Tudom, hogy a Psycho egy remekmű, – mondta az újságíróknak – tudom, hogy rengetegen látták már, de tudom azt is, hogy ugyancsak rengetegen nem látták még. Ehhez csupán arra volna szükség, hogy újból lejátsszák a mozik.”

21psych2.jpg (13656 bytes)És valóban, újból lejátszották a mozik. Igaz, ez már inkább az ő filmje volt, mint Hitchcocké. Biztos hozott egy-két millió dollár hasznot a konyhára, ha pedig így van, akkor meg kit érdekelnek a kritikák?

Hiszen ismerjük a régi közhelyet: egy ilyen Psycho-restaurációhoz is csak három dolog kell… Legfeljebb még egy negyedik – rengeteg kecsap.

-mm-