21. szám 1999. március Röhögjünk együtt a reklámokon!Jóból is megárt a sok. A rosszból aztán főleg. Egyszerűen egy félbevágott párbeszédnek éljük meg az egészet. Van a reklám, és vagyunk mi. A reklám folyamatosan mondja nekünk a magáét, mi pedig hallgatjuk, de nem válaszolhatunk vissza. Ekkor lép közbe a Szubjektív, és nem hagyja, hogy magunkba fojtsuk az érzelmeinket. „Röhögjünk együtt a reklámokon!” jelszóval új agresszió-levezető rovatot indít. Dobáljátok bele a földszinti postaládánkba az összes, reklámmal kapcsolatos negatív élményeiteket! TV-SHOP stílus előnyben. A szerkesztőség minden jogi felelőséget vállal a lapban megjelent anyagokért. Íme egy kis ízelítő: Álljon az első helyen rögtön az egyik legnagyobb kedvencem. Híres, igen elterjedt cigarettamárka, talán a legmenőbb az összes közül. Ha ezek képesek ilyenre, akkor joggal merül fel a kérdés: mit várhatunk a többitől? A dohányzás káros az egészségre, ezt tudjuk. Persze ez a cigarettafajta nem árt annyira, mint a többi, mondja a reklám. Miért is ártana, amikor minden szál végén lézer-ventillációs filter van elhelyezve? Sokéves tudományos kutatómunka gyümölcse az a minimális összegért megrendelhető szer, amellyel csak be kell dörzsölni az ember derekát, és röpke háromnegyed óra alatt tíz százalékkal csökken a derékbősége. „A férjem kinevetett amikor megvettem a gélt, most már ő is használja” - meséli a szőke nő roppant meggyőzően. A reklámkészítők hangsúlyozzák, hogy itt nem egy újabb átvágásról van szó, hanem ez a szer „az álomszép test technológiai újítása”, nem is lehetne más, hiszen dzsungelgyökér kivonatból készül! (Megjegyzés: nem sokkal később ugyanezen a csatornán találkoztam a „seggformázóval”. Elnézést, amiért szó szerint fordítom az angol nevét, de így nagyobb hatása van.) Ja, a cigarettareklámról eszembe jutott még valami: az Országos Dohányfüstmentes Egyesület kissé talán visszafogott plakátja az egyik busz ablakán. Ők az egészséget hirdetik, ez nagyon szimpatikus dolog. Ráadásul, ha az egyesület dohányfüstmentes, nos, még talán jó példát is mutatnak. Külön kategóriát alkotnak azok a szituációk, amikor a reklámok önmagunkban még nem is lennének megbotránkoztatóak, ám olyan sorrendben követik egymást, hogy az igazán groteszk helyzetet teremt. Külön-külön talán nem is figyelünk fel rájuk, de ha például közvetlenül egy Crepto reklám után Magyar Állampapír-t hirdetnek… az ember önkéntelenül is elmosolyodik. |