24. szám 1999. október Henry Fool
A jó filmismertető nem írja le a film történetét, mert ha lelövi a poént, akkor üres marad a mozi. Aki azonban ismeri Hal Hartley filmjeit (pl. Flirt, Trust), az sejti, hogy ebben a filmben nem a történeten van a hangsúly. Hogy valójában miről szól a film? Két különös férfi barátságáról, erőviszonyaik változásáról, arról, hogy Henry Fool (Thomas Jay Ryan), egy tehetségtelen, de magában hinni tudó, nagy eszméket hirdető, de akaratgyenge, a sors igazságtalanságain töprengő, de tenni lusta, egoista és alkoholista, nemi erőszakért elítélt, börtönviselt férfi hogyan tud segíteni az érzéketlennek látszó, ügyefogyott, de szellemi fogyatékosnak csak hitt, gátlásos, zord, de lelkiismeretes Simonon (James Urbaniak), akin mindenki kitöltheti a dühét, aki soha nem válaszol vissza, legfeljebb lehányja egy lány fenekét…
Megtudjuk, hogyan válik híressé Simon, akinek őszinte versére a kínai boltos néma lánya megszólal, akinek versét obszcenitása miatt sokáig viszszautasítják, majd hirtelen elkezdik dicsőíteni és értekezni róla, és hogy vajon hogyan és miért jön meg a kiadónak a kedve ahhoz, hogy mégis kiadja, annak ellenére, hogy egyszer már elutasította, mint egy szemetes szemetét. Sem Henry Fool Vallomásait, sem Simon verseit nem halljuk a filmben, csak a hatást látjuk. Viszont Vallomások a filmről címmel megjelent egy ingyenes kis füzet, amit a moziból hazafelé menet elolvasol, és rájössz, hogy ez a film sokkal jobb, mint amilyennek te láttad. És ez nem feltétlenül a film hibája. A Henry Fool-ért az író-rendező Cannes-ban elnyerte a legjobb forgatókönyvért járó díjat. |