Szubjektív

Tartalom

24. szám 1999. október

Mátrix, az új generációs akciófilm

24matr1.jpg (13698 bytes)Egy ország kultúrájának tükröznie kell az országot. Ha pedig az ország Amerika, akkor Hollywoodnak tükröznie kell Amerikát. Amerika pedig már nem a cowboyok körül forog, és ezt már Hollywoodban is észrevették. Amerika a multinacionális vállalatóriások, az alvilági hatalmak és az állam által pénzelt végrehajtó szervek körül forog. A fenti háromról, illetve a köztük folyó küzdelemről már az összes elképzelhető variációban láthattunk filmeket.

A „piffpuffdirrdurrafőhősperszehalhatatlan” (közismertebb nevén: akció) stílusban a filmek látványosságban próbálták egymást, nem ritkán magukat felülmúlni. Egyre nagyobb költségvetésekkel és egyre inkább „egérrel” készültek. Természetesen ez is eladható, és a nagyközönség számára élvezhető, de már nagyon hiányzott egy akció film, ami egy kicsit túlmutat ezen. Egy film, ami után nem rakhatunk pontot, vagy ha ragaszkodunk a pontokhoz, akkor hármat kell tennünk utána. Egy film, ami túlmutat önmagán, és hangsúlyozom, mindezt akció stílusban.

24matr2.jpg (21411 bytes)Ilyen irányú próbálkozás volt például a Man in Black (Sötét zsaruk) és az Enemy of the State (Közellenség) is. A két filmben Will Smith-en kívül az a közös, hogy az állam valami nagy jelentőségű dolgot titkol a polgárok elől, („amiről nem tudunk, amiatt nem is aggódunk” elv alapján). A kormány igen „hájtek”-en felszerelt titkos ügynököket alkalmaz, akiknek a feladata az olyan polgárok elhallgattatása (Enemy of the State) / memóriájának törlése (Man in Black), akik megsejtettek valamit. Így azután – akárcsak a Pampers vagy Liberó reklámokban – semmi sem szivároghat ki. A filmek valósághűségén lehet vitatkozni, de a történetek önmagukban hibátlanok, belső ellentmondásoktól mentesek. Éppen ezért a moziból kilépve a néző könnyedén behelyettesítheti saját magát a tudatlan polgár szerepébe.

A Mátrixban teljesedik ki az irányzat, mivel itt végre sikerül elszakadni az eddig megszokott állami szervek, alvilági hatalmak, vállalatóriások mindegyikétől. A konfliktus az amerikai kultúra legújabb színterére, a kibertérbe helyeződik át, ráadásul a jövő kiberterébe, amelyet intelligens számítógépek hoztak létre az emberek számára. A film ily módon egy kicsit a science-fiction stílus felé sodródik, de ezt is igen elegánsan teszi. A lehetséges jövőképek közül az egyik legtöbbet emlegetettet és legfájdalmasabbat tárja elénk. Ki az, akinek ne lappangana sötét jövőképei közt az atomháború és az alien invázió mellett a számítógépek hatalomátvétele? Erre építettek a rendezők, Larry és Andy Wachowski. Egy olyan világot tárnak elénk, amelyben a hatalomátvétel már megtörtént, azonban kiirtásról szó sincs. Az evolúcióban alulmaradt ember a testével a mesterséges intelligencia energia-ellátását biztosítja. Agya pedig egy programozott „álomvilágban” (a mátrixban) éli/álmodja a szürke hétköznapokat. A lényeg, hogy ez az élet a mai élet tökéletes mása, ráadásul az olyan, mindenki számára jól ismert, de misztikus fogalmak, mint a dezsavü vagy az álmok a történetben a Mátrix attribútumaiként szerepelnek. A film egyértelműen azt szeretné elérni, hogy a moziból kilépve belegondoljunk, hogy akkor most a moziból léptünk-e ki, vagy csak idegi-interaktív szimulációnk próbálja ezt elhitetni velünk.

Akik nem látták, azoknak már így is túl sokat elárultam. Akik pedig látták, és a részletekről szeretnének vitatkozni, keressenek meg személyesen!

Komlós Marci

Mátrix (The Matrix, 1999)
Rendezte: Andy és Larry Wachowski
Főszereplők: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss

24matr3.jpg (17030 bytes)