31. szám 2001. december Megalapozatlan előítéletek
Az első oka talán az, hogy kellő tájékozottság nélkül senki nem tud különbséget tenni az over- és underground zenék között. A gyorsan ítélkező felnőtt majdnem kivétel nélkül az overground-ággal találkozik. Ezek a zenék szinte minden esetben a kereskedelmi médiumok zeneileg tényleg kevéssé értékelhető üzleti termékei. Teljesen érthető a laikusok negatív véleménynyilvánítása például egy kliptévé, vagy a populáris rádiók összeállításai alapján. Elzárkózásuk tehát jogos, mivel az építő zeneiséget képviselő földalatti színtér alkotói kevés fórumon nyilvánulnak meg. A mai underground tánczene alapját jelentő korai próbálkozások ma már klasszikus zenének számítanak. 1913-ban Luigi Rosso először használt indusztriális ritmusokat és zörejeket, a szeriális zene fő képviselői zeneműveik eszközeit és egységeit számszerűen, mértani szempontok alapján csoportosították. A mai producerek szintén a repetitív zenét építik, a modern technikai adottságok lehetővé teszik az instrumentális és az elektromos zenék fúzióját. Szinte minden underground zenei stílus kialakulásában komoly szerepe volt a törzsi-, a fent említett korai repetitív-, vagy az experimentális elektronikus zenének és természetesen meghatározó befolyást gyakorolt a modern irány alakulására az instrumentális könnyűzenék hatása is.
A monoton taktusok a struktúrára alapoznak, hallgatásuk is emiatt izgalmas. Az igényesen felépített/fuzionált zenék szerkezetének átlátása “speciális agyi működést igényel” és miután a zenehallgatónak sikerült a hangzás befogadása a struktúra alakulásának megfigyelése örömöt okoz, az elektronikus hangok (pl. torzított basszus) intenzitása az adrenalinszint erőteljes felszökkenését eredményezi a fiataloknál. Az intelligensebb műfajok meg pláne (ezeknél ténylegesen fellelhető a zenei érték), mint ahogy mondtam, előszeretettel lopnak népi elemeket, jazz-t, bármit a gépzenébe, vagy egész egyszerűen hangszerekkel zenélnek. Nem várható el, hogy ezt a konzervatívabb beállítottságúak teljesen elfogadják, de szép lenne, ha toleranciát gyakorolnának és kerülnék a sztereotip megállapításokat. Ők is vadul bólogatnak a rituális törzsi zenére, vagy lelkesen tapsolnak a Zeneakadémián John Cage darabjai után. |