31. szám 2001. december Röhögjünk együtt a reklámokon…Talán eddig jogosan kérhették számon lapunkon a magvas kultúra, az irodalom hiányát. Ám mostantól minden megváltozik. Hiszen kit érdekelnek a reklámok akkor, amikor a magyar költészet egén új csillag fénylik fel, amely elhomályosít minden eddigit. Amikor a posványból új költőfejedelem születik. A rovat az eddig névtelenségbe burkolódzó zseni, Bonduelle Anonymus egyik legmeghatározóbb munkájának elemzésére vállalkozott. Remélem, szerény eszközeink elég árnyaltan adják vissza az érzelmi vívódást, ami a nagy mű születése mögött húzódik meg. Bonduelle Anonymus: Kiskertekben bajnoknak… Kiskertekben bajnoknak A költő kíméletlenül kipellengérezi a ma emberének törekvéseit, hogy mindenáron előtérbe helyezzék magukat, hogy mindenképp elsőséget szerezzenek. A vers tanulsága szerint hiába hisszük magunkat jelentősnek és hatalmasnak, nem lehetünk többek, mint úr a szemétdombon, avagy bajnok a kiskertben. Ezt a feloldhatatlan ellentmondást jeleníti meg a vers talán legszebb képében, az evezővel gátat futó versenyzőkről, akik vitaminban verik meg a többieket. Ám ahogy a költő a nevét megjeleníti a vers végén, nyilvánvalóvá válik, hogy mégis tud azonosulni ezekkel a zöldségekkel, a répával és a brokkolival, mert ők valódi személyiségek, akik mindennapi problémáikkal, küzdelmeikkel közel állnak hozzá. Ezért tartják a kritikusok a verset olyan összetettnek és elevennek, olyannak, amely megújítja a magyar költészetet. Miután újraindítottuk a rovatot, nem gondoltam volna, hogy akár egy folytatást megél. Azonban a reklámozók ostobasága legmerészebb álmainkat is felülmúlta. Így minden okunk megvan a bizakodásra, hiszen rovatunk az eddig megjelent két cikkel (a Szomszédokat és a Szabó családot leszámítva) egyedülállóan hosszú a magyar sorozatok történetében. |