|
36. szám 2002. december
Tesztoldalak a másodikon
A termtud. munkaközösség Ember és Gép című kiállítása
leginkább kérdéseket vet fel, de nem ad válaszokat. Ezek a kérdések azonban
korunk aktuális és megoldásra váró problémái, és mint azt a
természettudományokban jártasak jól tudják, a jó kérdés megfogalmazása gyakran
sokkalta nehezebb, mint a helyes válasz megtalálása.
Első pillantásra egyszerű gegnek tűnhet a kiállítás, hiszen
a hat mű egyformasága és hétköznapisága egyértelmű. Az értő szemlélő azonban
átlát a felszínes üzeneten és megpróbálja a modern művészet tükrében szemlélni
az alkotásokat. Az első asszociáció, mintegy az itteni munkák előképe Marcell
Duchamp palackszárítója, mely megteremtette a ready made műfaját. Duchamp
pusztán avval, hogy kiállítási környezetbe helyezte a bármely boltban
beszerezhető palackszárítót, műalkotássá tette azt. Duchamp tehát alkot, egy
egyszerű tárgyból műalkotást, bár nem a klasszikus módon teszi azt. A ready made
szinte már megelőlegezi Marshall MacLuhan elhíresült gondolatát: The media is
the message (a médium az üzenet). Ezt a gondolati vonalat követi és viszi tovább
az itt látható kiállítás. A nyomtató valóban maga a médium, hiszen mindannyian
használjuk ezt (ez az újság is nyomtatóval készült), és itt a nyomtató, vagyis
annak egy inherens tulajdonsága, a tesztoldal válik üzenetté. A kiállítás más
szempontból is továbblép a duchamp-i hagyományokon, hiszen nem csak egyetlen
oldalt állít ki, hanem rögtön hatot, melyek azonban más-más szerzőktől
származnak. Bravúros fricska ez a pusztán csak a trendekre figyelő, az értéket a
talmi up-to-date-ségben meglelni vélő posztmodern művészeti irányzatok orrára.
Azokra az irányzatokra, melyek belső törvényszerűségeik miatt vezetnek a művek
uniformizálása felé, miközben az eredetiséget tűzik lobogójukra. (Elég csak arra
gondolnunk, hogy néhány évvel ezelőtt az intermédia kiállításoknak közelébe sem
engedték azt a művet, mely nem tartalmazott mozgásérzékelőt.)
A kiállítás azonban túlmutat a proklamatív egyszerűségen,
újabb mély rétegeit tárhatjuk fel, ha a cím által sugalmazott kontextusban
vizsgáljuk meg. Az Ember és Gép kapcsolata régi (rém)álma a civilizációnak,
Pygmaliontól kezdve a Gólemen át hosszú a sor, a várakozás a technika
fejlődésével csak egyre intenzívebbé vált. Az ‘50-es évek tudományos
fantasztikuma 2000-re már luxus-űrutazásokat és mindentudó komornyik-robotokat
ígért. Arthur C. Clark modern góleme a HAL-9000 a regény szerint 1997-ben kezdte
meg működését. A valóság azonban nagyon mást mutat, mint amik a várakozások
voltak. Ezt a helyzetet fogalmazzák meg a művészek egyes munkáikban és a
kiállítás egészében is. Egyfelől tapasztalhatjuk, milyen mértékben vált a
mindennapjaink részévé a gép, hiszen senki sem csodálkozik ma már azon, hogy a
gépek ennyire jelen vannak az életünkben. Ezek a műalkotások elsőként
egyértelműségükkel tűnnek fel: Mi az izgalmas egy tesztoldalban? – kérdezheti a
szemlélő. Az ember és gép kapcsolatában az alkotótársi viszonyt is bemutatják
ezek a munkák, azt tárják fel, hogy az ember ma már metakreátorrá válhat, ahol
az egyes feladatokat már a gép veszi, ő maga az utasításokat adja csak ki.
Ezeket a pozitív üzeneteket azonban nagyban árnyalják az ember és gép viszonyát
sötéten bemutató felhangok is. A gép uniformizálja az emberi tevékenységet –
olvashatjuk ki a kiállított alkotásokból, és arról sem feledkezhetünk meg, hogy
a tesztoldalak kinyomtatása jobbára sikertelen nyomtatások következménye. Ember
és gép szorosan együtt létezik tehát, állítja a kiállítás, de ez a
koegzisztencia alapvetően kudarcra van ítélve.
Halápi Csaba
|