Szubjektív

Tartalom

38. szám 2003. június

Színház, meg amit csak úgy hívunk

Kritika két felvonásban

Ég és nő között

A Thália színház előtt nem gyülekezték túl magukat az emberek. Betérve majdhogynem hasra estünk néhány zsúrkocsiban és annak giccses tartalmában. Mivel az előadás a stúdióban volt, nem a nagyszínpadon, valami parádés kis fogadást rendeztek aznap este, így a büfé, sőt, a terület sem igazán funkcionált, kivéve a kicsiny stúdiót és a ruhatár előtti tenyérnyi részleget. Több jegy volt eladva valami csoda folytán, mint ahány hely volt, így felszereltek minket párnákkal, hogy benépesítsük a lépcsőt. Amikor hat előtt valamennyivel bementünk helyet vadászni, még közel sem képviseltette magát minden „rendes” jegytulajdonos. De már akkor is ott üldögélt és pengette gitárját egy ifjú rasta élőzenész, aki ezt a tevékenységét az egész darab alatt aktívan művelte, fokozva a közvetlen hangulatot. Mondjuk a stúdió elrendezése is ezt a közvetlen hatást erősítette, hiszen nem volt magas, nyaktörős színpad, csak egy kis játszási terecskének titulálható emberbarát helység, amitől maximum fél méterre kezdődtünk mi, a közönség. És akkor berobbant Eszenyi, és onnantól kezdve frekvenciát váltott a fülünk, és szinte csak ezt a kedvesen rikácsoló hangocskát, és annak szavait „itta”. A darab jellemzően a „kavarjuk meg a közönséget a szerepből ki-be lépegetéssel” elemeket hordozta, de mindezt azért jól...

A történetet magát nem érezném szerencsésnek pontról-pontra leírni, nem akarok élményt rombolni, ezért csak vázlatosan minderről. Tulajdonképp háromszereplős a darab, egy úgynevezett Konferanszié is be lett építve, nem sok vizet zavarva, egy számomra nem túl kiemelkedően jó színész előadásában. Amúgy pedig Milan és Enci, a kirakatból megfigyelve sikeresnek tűnő siker-színészpáros a központ. Egy kapcsolat lebontásáról szól a darab (ami tulajdonképpen nem is egy kapcsolat, hanem annak atomjai átvetítve más figurákra). Az év tizenkét hónapjáról szól, benne nagyjából ugyanennyi probléma és ugyanennyi (mondhatni) báj, ami csak egy-egy kapcsolatban meg tud jelenni. A darab frappánsságán túl, ami igazán szép az egészben, az az, hogy azon felül is, hogy két ténylegesen jó színészről beszélünk, még ezen is átvilágított a párocska civil kapcsolata. Az odalevés. Csak meg kellett nézni mondjuk egy-egy csókot. Ami azért akadt... Meg hát akadtak a „szokásos” játékokból is, amiket ugyan nem csak két ember ért, de csak ennyi él át ott és úgy. Magyarán ez az a darab, ami után muszáj picit ülni és mosolyogni, a csalódott, vagy a nagyon szerelmes népeknek egyaránt, és a színházból kilépve felnézni arra a bizonyos égre.

Ég és nő között
Thália Színház (VI. kerület, Nagymező u. 22-24.)
Írta: Dodo Gombár; Fordította: Szabó G. László; Rendezte: Dodo Gombár
Szereplők: Eszenyi Enikő, Milan Mikulcik, Sándor Dávid

XXI. Macbeth

Újfent a Thália színház előtti becses követ (már majdnem pesti Broadway) koptatjuk, csak időben kicsit később. Most már a nagyszínpad első sorában zsibbasztjuk a nyakunk, ami alapból nem szerencsés, mert így a mögé a minimális kulissza mögé is belátást nyerünk. Fulladunk a majdhogynem vattacukor állagú, füstgép által ránk ruházott ezüstös ködben, és meglátjuk a tipikusan modern, de egészen tetszetős díszletet, és mi kis naivak máris reménykedünk. Akkor esik be közénk jobb kéz felől Novák Péter, az egyik főszereplő. Ami szöveg csak elhangzik, az mind az ő szájából hangzik el az elkövetkezőkben. Vidám családok táncikálnak elénk roppant alterül, és persze felsejlik a gonosz, és annak afro-táncos bandája is. A táncosok legalább tehetségesnek tűnnek, mi viszont megállapítjuk, hogy ha no következmény, akkor egyszer még halottá tesszük a koreográfust és a jelmeztervezőt. Aztán megjelenik a maffia is, amit annyira nem értettünk, hogy miért áll 60 éves szittya bátyókból, na de hát ez a művészi szabadsága a rendezőnek, vagy mifene... Mindenesetre élveztük, ahogy sok Béla meg Feró bátyám rohangált ott vörös fejjel a színpadon, és mérték össze harci képességeiket az így elsőre tini-nindzsa teknősökre emlékeztető, damilon rángatódzó ellen-maffiózókkal. Lényegében ezek a jelenetek ragadták meg figyelmünket, és azt hiszem, a memóriánkat is kábé. Na meg hát annyira ultra modernek voltak, hogy az anti-hős balettos még kokainozni sem átallott, amitől bódult állapotában valamiért kehes lett. A Macbeth alapsztoriját elvileg ismerjük, tehát azt nem részletezném, hogy ki halt meg ki által, és hogy a végén milyen koalíció is született a nagybetűs maffiák között, tehát ha valakinek mégis sok az ideje, láthasson is valamit.

XXI. Macbeth
Thália Színház (VI. kerület, Nagymező u. 22-24.)
A KFKI Kamarabalett produkciója.
Rendező és koreográfus: Sárközi Gyula
Szereplők: Solymosi Tamás, Szakály György, Jurányi Patrick, Volf Katalin, Novák Péter

Bakonyi Alexandra