Szubjektív

Tartalom

42. szám 2004. június

Milyen volt Finnországban?

A tavaszi szünetben a tizedik évfolyam fele kiruccant két hétre Finnországba azokhoz a cserediákokhoz, akik még októberben voltak itt nálunk, Magyarországon. Most két hét krónikáját fogom leírni, hogyan is teltek a napjaink ott, a 62. szélességi foktól északra.

Jalasjarvi egy olyan kis falu Finnországban, ahol soha nem történik semmi, az emberek amolyan nyugodt, jóllakott állapotban élik mindennapjaikat. A gyerekek délelőtt suliba mennek, van, aki biciklivel, van, aki traktorral. Ott vannak délelőtt a remekül felszerelt, és már-már kórházszerűen tiszta iskolában, utána pedig hazamennek. Mert nemigen tudnak máshova menni. Az egész faluban egy nagyobb bolt van, a Sarnio (ejtsd: Szarni-jó) és ezen kívül más semmi. Nincs egy kávézó. Éjszakai élet nyista. Az a hely, ahová néha betérnek a fiatalok, az az ottani művelődési központ, ahol van ingyen internet, meg egy biliárdasztal. Ez sem túl érdekes, a magyar csoport csak úgy emlegette, „az öregek otthona”. Ez van ott, abban a faluban, és ha a két hetünket csak ott töltjük el, nyilván halálra unjuk magunkat. De szerencsére minden nap mentünk valahova. Meglátogattuk a második legnagyobb várost Finnországban (Tampere), ahol végre az összes lány kiélhette vásárlási szenvedélyét. Elmentük egy kikötővárosba (Vaasa), ahol én az egész napot az olvadó jegű tengerparton töltöttem, és etettük azokat a ludakat, amik a Nils Holgersson rajzfilmben is vannak. Volt még sok további jó program: elmentünk gokartozni Európa egyik legnagyobb gokartpályájára, láttunk delfinshow-t, elmentünk bowlingozni, láttunk szép fenyőerdőkkel szegélyezett finn tavakat, úgyhogy a vendéglátóink program szempontjából igazán kitettek magukért. Ami megkeserítette ezt a két hetet számomra, az az állandó alváshiány volt. Az én finnem bent lakott az erdőben egy tehénfarmon, úgyhogy háromnegyed óra volt a kocsiút a faluba, ezért mindig később értünk haza, és reggel hamarabb kellett kelnünk, mint a többieknek. Ráadásul volt a lakásban egy kakukkos óra, ami minden félórában elcsipogta, mennyi az idő, ez még rátett egy lapáttal. De a legrosszabb mégiscsak a fény volt. A finneknél nincsenek meleg és sötét éjszakák: ahogy jön a tavasz, úgy lesznek egyre világosabbak az éjjelek, és mikor mi ott voltunk, hajnali kettőtől már a nappali égbolt stagnált. Az én ágyam mellett pedig két ablak volt, és egyiken sem volt függöny, úgyhogy arra keltem minden hajnalban, hogy tűz az arcomba a napfény. Az egyetlen dolog a szauna volt, ami néha kicsit ki tudott zökkenteni krónikus alváshiányomból. Finnországban mindenkinek van szaunája, még a panellakásban élő embereknek is. Az én családomnak három volt, kettő kint a kertben, kis faházban. Egy folyó mellett állt, és szaunázás után úsztunk is mindig a jéghideg vízben. Finnország jó volt! Bár ez csak az én szubjektív véleményem – van, aki azt mondja, a végén már a fejét verte a falba, annyira unta magát. Számomra nyugalmas, pihenős állapot volt, jó nagyokat kajáltunk, néha szaunáztunk, nem volt a Budapestre jellemző hatalmas nyüzsgés, hanem helyette jó, vidéki levegő. De elérkezett a hazautazás pillanata is, Nakemiin Finnország, Helló Magyarhon. A finnek mind sírtak utánunk, közülünk is a legtöbben sajnáltuk otthagyni őket, de csomóan jönnek majd a Szigetre, úgyhogy biztosan látjuk még őket. A reptéren vettem két zacskó Salmiakkit, ami a finnek kedvenc eledele, de a magyarok közül csak három ember szerette (köztük én voltam az egyik). Ez egy fekete cukor, aminek elég meghatározhatatlan íze van, mert egyszerre édes, savanyú, keserű és sós is. Fogalmam sincs, miből csinálták, de többek között valami gyógynövények kivonatából készül. Mikor felszállt a repülőgép és utoljára láttuk felülről a befagyott tenger jegén a sok fenyőerdős szigetet, egy pillanatra elfelejtettem a honvágyamat, és maradtam volna még egy hetet, de azért olyan jó volt felülről megpillantani Budapestet a Margit-szigettel, a Városligettel, és mindennel együtt.