Szubjektív

Tartalom

48. szám 2006. március

Faggatás, vagyis egy jó beszélgetés

7.-es lányokat faggattam egy kicsit a suliról. Először csak néztek rám némán (gondolkoztak), azután megszólalt Panka: „Jobb, mint az előző.” Hát, ez is valami, gondoltam magamban. Hirtelen Laura felállt, és elvágtatott pár újabb kisleányhoz segítséget kérni. Közben a mellettem ülő Fanni tovább bonyolította a barátnője által kimondott mondatot: „Sokkal jobb, mint az előző.” És megjött a mentősereg. Panka2 és Panni lelkesedve hallgatta kérdésemet. Ezután kisebbfajta szóáradat következett, csak úgy ömlöttek belőlük a pozitívnál pozitívabb vélemények. Összegezve leírom azt, amit hallottam: Kicsit (sokkal) kevesebb szabály van. A volt sulijukban sokkal szigorúbbak voltak a tanárok, a gyerekek ugyan kedvesek voltak, de itt egészen más mindenki. Az évfolyamon szinte mindenki jóban van mindenkivel (egyelőre). Említették, hogy a nagyobbak (nem 7.-esek) nem kezelik le őket, szóval szövődnek rendesen a barátságok. Tetszik nekik a sok-sok iskolai program, ahol az egész suli jelen van. (Gondoltak itt az őszi zenei fesztiválra, AKG közös karácsonyra, AKG szülinapra + avatásra, és gondolni fognak a Tavaszi fesztiválra, Sportnapra, stb.) Szervezettebb az egész rendszer, és a 80 perces órákat is kibírják… Általában már a suliban megtanulják a házit, amely egy újabb pozitív pont. Amit kicsit lekonyulva mondtak, hogy egy-egy nap után fáradtabbak, mivel később van vége a tanításnak, no meg azután következik az alkotóház és egyéb tevékenységek. Ez számukra nem akadály ahhoz, hogy bent maradjanak még egy kicsit, késő délutánig. Ilyenkor kezdődik csak a móka. (A nagyobbaknál inkább már menekül mindenki a sok tanulnivaló miatt, vagy egyéb más okokból.) Mindenki kivétel nélkül imádja csibéjét. Általában laza beszélgetésekkel, játékokkal, információszerzéssel (pl.: évfolyam, egyéb gondok-bajok, vagy vidámságok) töltik ezt a „kis” időt. Patrónusával mindenki jól kijön, és a tanár-diák kapcsolat is nagyszerű. Ezt kiemelték nagyon, hiszen mindenkinek fontos, hogy olyan környezetben tanuljon, ahol szeret. Nem reszketnek óra közben azon, hogy „jaj, csak nehogy engem szólítson fel”, meg nem kell izgulniuk a feleletek miatt sem, hiszen ezekre igen ritkán kerül sor (pl.: kiselőadások). Ami aggodalommal töltötte el őket, az az volt, hogy pár órával később nyithatták ki életük első értékelőjét, viszont elég kíváncsiak voltak tanáraik véleményére. Sok-sok új fogalommal kellett megbarátkozniuk, mint a kupac, csibe, patrónus, epocha, nyitás. Ez utóbbit sokan kiemelték mint olyan különlegességet, ami nagyon bejött nekik. Főleg azért, hogy nem egy élesen visító csengővel kezdhetik el napjukat. Hamar elsajátították ezeket az eleinte idegennek tűnő szavakat. Ezzel nem is volt gond. Tehát, mint először mindenkinek, nekik is furcsa volt mindebbe beleszokni, de élvezik. Ezekről beszélgettünk abban a röpke 10 percben.

Sipos Cintia