Szubjektív

Tartalom

59. szám 2008. november

Welcome to Stockholm

A Játéktér Rt. a JA-YE nemzetközi vásárán

Évek óta az AKG Young Enterprise-os csapatai képviselik Magyarországot a külföldi megmérettetéseken. Ez idén sem történt másként, a szegedi országos verseny legjobb diákvállalkozása címet a Játéktér Rt. nyerte el, és ezáltal debütálhatott Stockholmban is. A magyar delegáció 21 főből állt, a népes küldöttséget játékteresek, tanárok és még 3 szerencsés 11.-es diák alkotta (köztük én is).

A versenyen 33 ország legjobb diákvállalkozásai képviseltették magukat. Fantasztikus érzés volt ennyi kreatív és sikeres emberrel találkozni. Rengeteg ötletes, hasznos és néha mókás termékkel találkoztunk. A magyar küldöttség véleménye alapján egy top 3-as listát állítottam össze a legnépszerűbb termékekről:

1. Norvég, kipárnázott, sarokhidratálós zokni. A kérdés, hogy itt a zokni vagy a gyártók személye ragadták-e meg a magyar lányokat. Vagy esetleg mind a kettő? Mindenesetre a megkérdezettek legtöbbje őket jelölte az első helyre.
2. Egy szappan, melynek belsejében meglepetés rejlik. Az izraeliek ezzel próbálják ösztönözni a gyerekeket a rendszeres kézmosásra.
3. Kivehető táskabelső. Ez a termék hasznos a gyakran retikült cserélő hölgyeknek, hiszen egy mozdulattal megoldható a táskaváltás.

A verseny 3 fő megmérettetésből épült fel: a vásár, ahol minden vállalkozás a standjánál mutatta be a termékét, a prezentációk, itt szóban ismertették profiljukat a cégek, a harmadik pedig a panelinterjú, melynek keretén belül a zsűrik körbejárták a standokat, és kérdéseket tettek fel az achievereknek. Persze a kommunikáció angol nyelven zajlott.

Hihetetlen volt látni, hogy egy-egy csapat milyen komoly üzleti ismerettel rendelkezik, akár egy „igazi” vállalat, komoly alapokkal. Meglepő volt továbbá egyes cégek magas profitja is. A zsűrinek fontos értékelési szempont volt a környezettudatosság és a globalizációba való beilleszkedés, ezeknek a követelménynek is megfelelt a legtöbb vállalkozás.

Azt tapasztaltuk, hogy egészen más eséllyel indulnak az országok, ez meglátszik a Young órák számában és az indulótőkében egyaránt. Míg Magyarországon 30.000 forint értékben lehet részvényeket eladni, vannak országok, ahol ennek az összegnek a többszörösével kezdenek a cégek.

A verseny mellett programokat szerveztek a nemzeteknek, többek között elmentünk a Grüna Lund nevezetű vidámparkba, megtekintettük a várost hajóról és az egész verseny fénypontjaként a stockholmi városházán részt vehettünk egy elbűvölő gálavacsorán.

Összességében úgy éreztem magam, mintha egy másik világba csöppentem volna, az üzleti élet eleganciájába és luxusába. Amire más 40-50 évig vár, az nekünk 17 évesen megadatott. Hatalmas élmény volt, és biztos vagyok benne, hogy nem csak nekem, hanem az egész küldöttségnek nagyon sokat adott ez a négy nap. Megismerhettük, hogy valóban milyen lehet a business life, szembesültünk a világ elvárásával az üzleti életben, egyszóval rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk nem mindennapi körülmények között. Akármennyire is elcsépelten hangzik, de azt kell mondanom, hogy olyan élményekben volt részünk, amire soha nem gondoltunk, és örökre emlékezni fogunk, a fekete WC-papírtól a norvégok zokniján keresztül a luxus gálavacsoráig. Hajrá tizedikesek! Küzdjetek! Megéri.

Rikker Zsófia

Hatalmas köszönet Gáncs Zsuzsának a küldöttség nevében, aki az utazásunkat lehetővé tette!