látogató számláló AKG-s tantervek

Matek TantervMatematika 8. osztály

Matematika általános ismertető
Témakörök szerinti felosztás
Matematika 7. osztály
Matematika 9. osztály
Matematika 10. osztály

Matematika 8. osztály 140 óra

Cél

A tanítás - tanulás folyamata

1. alapozza meg a dialektikus, problémamegoldó, konvergens, divergens gondolkodásbeli elemeket;

2. fejlessze az algoritmizáló, konstruktív, formális, logikus, heurisztikus, intuitív gondolkodásmódbeli elemeket.

Alakuljon ki a tanulók modellalkotó, diszkutáló, általánosító, összefüggéseket feltáró, specializáló gondolkodással összefüggő képessége.

Fejlődjön a tanulók absztrakciós, összehasonlító, lényeglátó, lényegkiemelő, fogalomalkotó, következtető, ítéletalkotó képessége; a sík - és térszemlélete; gondolkodásának rugalmassága; ötletessége.

Erősödjön a tanulók bizonyítási igénye, a bizonyítatlan állításokban való kételkedése

Alakuljon ki a tanulók kutatási igénye.

Fordítsunk gondot a rendezés, az emlékezőképesség (bevésés, megőrzés, felidézés), az önállóság, pontosság, tervszerűség, kritikai érzék, figyelemkoncentráció, vitakészség, az önellenőrzés fejlesztésére.

Követelmény

A tanulók készség szintjén tudják

- használni a négy alapműveletet;

- legyenek jártasak a hatványozásban egész kitevő esetén, illetve az algebrai kifejezésekkel végezhető egyszerűbb műveletekben;

- jól tudjanak lineáris egyenleteket, egyenlőtlenségeket megoldani;

- legyen tapasztalatuk az egyszerűbb függvények grafikonjának ábrázolásában;

- értsék a függvény fogalmát;

- tudjanak egyszerűbb szöveges feladatokat megoldani;

- értsék a számsorozatok fogalmát;

- tisztában legyenek az egybevágósági transzformációkkal;

- tudjanak egyszerű síkidomokat szerkeszteni;

- jól tudják használni a mértékegységeket;

- tudják kiszámítani egyszerű térbeli alakzatok felszínét és térfogatát;

- jól értsék a középpontos hasonlóság, az arány fogalmát;

- ismerjék és egyszerűbb esetekben alkalmazni is tudják Pitagorasz tételét;

- értsék a gráfok fogalmát;

- legyenek jártasak kombinatorika feladatok végiggondolásában, illetve zárt képlettel való megoldásában

- értsék, és tapasztalati szinten tudják használni a valószínűség fogalmát;

- helyesen alkalmazzák a statisztikai alapfogalmakat,

- legyenek képesek egyszerűbb számelméleti tételek bizonyítására.

Részei

Algebra

Függvények

Számelmélet

Geometria

Gráfok

Valószínűségszámítás és statisztika

Rendszerező ismétlés


Algebra

30 óra


Cél

A tanulók pontosan és jól értsék az algebrai műveleteket

Fedezzék fel azokat az összefüggéseket, eljárásokat, amelyekkel megoldásaik egyszerűbbé, áttekinthetőbbé, rövidebbé tehetők

Jól lássák az algebrai ismeretek, eljárások alkalmazási lehetőségét a matematika más területein és egyes szaktudományokban

A hatványozás 0 és negatív egész kitevőre való kiterjesztése alkalmat ad arra, hogy a tanulók megértsék a permanencia elvét

A számok normál alakjának használata lehetőséget ad a fizikához, kémiához, biológiához, csillagászathoz, közgazdaságtanhoz kapcsolódó problémák megoldására

Fejlődjön a tanulók absztrakciós, konstrukciós, algoritmizáló, problémamegoldó, döntéselőkészítő, döntéshozó képessége, ötletessége, találékonysága, rugalmas gondolkodása. A lehető legegyszerűbb megoldásra való törekvés fejleszti a céltudatosságot, a gazdaságosságra való törekvést.

Követelmény

A tanulók

- jól ismerjék az algebrai egész kifejezések összevonását, szorzását;

- legyen tapasztalatuk az egyszerűbb algebrai törtek összevonásában, szorzásában, osztásában;

- értsék az algebrai kifejezések értelmezhetőségét;

- ismerjék a paraméter fogalmát;

- jól tudjanak lineáris, vagy lineárissá tehető egyenleteket, azonosságokat, egyenlőtlenségeket megoldani;

- jól értsék a hatványozás fogalmát, műveleteit;

- jól tudjanak egész kitevőjű hatványokkal dolgozni

Tananyag

Folytatjuk a hetedik osztályban elkezdett algebrai tanulmányokat. Az algebrai egész és törtkifejezésekkel végzett műveleteket gyakoroljuk. Mindenféle lineáris, vagy átalakítással lineárissá tehető egyenlettel, egyenlőtlenséggel foglalkozunk. Változatos, a gyakorlathoz kapcsolódó szöveges feladatokat oldunk meg.

Részei

Algebrai kifejezések / Amit már tudunk

Algebrai törtek összevonása, hatványozás

Egyenletek, egyenlőtlenségek, szöveges feladatok

NAT

1.A) A bővülő számfogalom alkalmazása. MAT/ÁLT/7-10./1A

1.B) A bevezetett új műveletek... MAT/ÁLT/7-10./1B

1.F) A "ha...., akkor", az "akkor és... MAT/ÁLT/7-10./1F

1.G) A matematika fogalmainak,... MAT/ÁLT/7-10./1G

2.A) Matematikai szövegek, szöveges... MAT/ÁLT/7-10./2A

2.B) Többféle megoldás lehetősége. MAT/ÁLT/7-10./2B

3.A) Az induktív módszer további... MAT/ÁLT/7-10./3A

3.B) Sejtések, szabályszerűségek... MAT/ÁLT/7-10./3B

3.F) Néhány lépéses algoritmusok... MAT/ÁLT/7-10./3F

4.A) Becslés, kerekítés, az eredmény... MAT/ÁLT/7-10/4A

4.B) Az ellenőrzés különböző módjainak... MAT/ÁLT/7-10./4B

4.C) A szaknyelv s a fokozatosan... MAT/ÁLT/7-10./4C

4.D) A definíciók és tételek... MAT/ÁLT/7-10./4D

4.E) A megértett összefüggések szabatos... MAT/ÁLT/7-10./4E

4.G) A kommunikációs készség tovább... MAT/ÁLT/7-10./4G


Algebrai kifejezések / Amit már tudunk 10 óra

Cél

Az ismétléskor adott változatos tartalmú feladatokkal a racionális számok fogalmának, a velük végezhető négy alapműveletnek, a pozitív egész kitevőjű hatvány fogalmának elmélyítése

A műveleti tulajdonságokkal kapcsolatos ismeretek elméleti szintre emelése

Az algebrai kifejezések egyszerűbbé tételét szolgáló lehetőségek megtapasztalása

Találkozás a nevezetes azonosságokkal, fontosságuk és hasznosságuk felismerése

Az absztrakciós készség fejlesztése

Az adott számhalmazba sorolással a logikai gondolkodás, az “és”, “vagy” kifejezések használatának gyakorlása

Követelmény

A tanulók helyesen és pontosan tudják használni a racionális szám fogalmát

Készség szintjén alkalmazzák a racionális számkörben a négy alapműveletet

Értsék és alkalmazni is tudják a műveleti tulajdonságokat (összeadás, szorzás, pozitív egész kitevőjű hatványok szorzása, osztása)

Jól ismerjék és alkalmazni is tudják az egyszerűbb nevezetes azonosságokat

Tudjanak algebrai kifejezéseket összevonni és szorozni

Egytagú algebrai kifejezések osztásában gyűjtsenek tapasztalatokat

Tananyag

Átismételjük a négy alapműveletet racionális számokkal. Pontosítjuk a racionális szám fogalmát, és foglalkozunk különböző alakjaival. Tudatosítjuk, hogy ugyanazt a racionális számot többféle módon lehet leírni. Összefoglaljuk és rendszerezzük az összeadás és a szorzás műveleti tulajdonságait (kommutativitás, asszociativitás). A pozitív egész kitevőjű hatványokkal végzett műveletek során átismételjük a hatványozásra vonatkozó műveleti tulajdonságokat. Ezekkel az ismétlő feladatokkal egyben a halmazokkal kapcsolatos ismereteket, halmazműveleteket is átismételjük. Az algebrai kifejezések értékének kiszámítása is alkalmas a racionális számokkal végzett négy alapművelet ismétlésére.

Az algebrai kifejezések összevonásának, szorzásának ismétlése után továbblépünk az egytagúak osztására, ügyelve a 0 szerepére.

Több oldalról közelítjük a nevezetes azonosságokat. A megszerzett tapasztalatokat pontosítjuk, rendszerezzük. Gyakoroltatjuk algebrai kifejezések egyszerűbb alakra hozásával, egyenletek, egyenlőtlenségek megoldása során.

NAT

[Logika] MAT/-8/1TK/2TÉ

Az "és", "vagy", "ha..., akkor", "nem"... MAT/-8/1TK/2TÉ/1T

A nyelv logikai elemeinek használata. MAT/-8/1TK/2TÉ/2F

Fogalmak, állítások logikai kapcsolata. MAT/-8/1TK/2TÉ/3T

Képesség egyszerű... MAT/-8/1TK/2TÉ/4F

[Szaknyelv használata] MAT/-8/1TK/3TÉ

A szaknyelv... MAT/-8/1TK/3TÉ/1T

Egyszerű szöveges... MAT/-8/1TK/3TÉ/2F

Számtan, algebra MAT/-8/2TK

[Számok] MAT/-8/2TK/1TÉ

A racionális szám... MAT/-8/2TK/1TÉ/1T

Az eredmény becslése... MAT/-8/2TK/1TÉ/2F

Kerekítések,... MAT/-8/2TK/1TÉ/3T

Biztos készség... MAT/-8/2TK/1TÉ/4F

A zsebszámológépek... MAT/-8/2TK/1TÉ/5F

Műveletfogalom. MAT/-8/2TK/1TÉ/6A

[Hatványozás, négyzetgyök] MAT/-8/2TK/2TÉ

A pozitív egész kitevőjű hatványozás. MAT/-8/2TK/2TÉ/1T

A pozitív egész kitevőjű hatvány... MAT/-8/2TK/2TÉ/2F

[Egyenlet, egyenlőtlenség] MAT/-8/2TK/5TÉ

Egyenlet, egyenlőtlenség, alaphalmaz,... MAT/-8/2TK/5TÉ/1T

Egyenletek, egyenlőtlenségek átalakítása MAT/-8/2TK/5TÉ/2T

Az egyenletek, egyenlőtlenségek... MAT/-8/2TK/5TÉ/3A

Szöveges feladatok... MAT/-8/2TK/5TÉ/4F

A megoldás létezése... MAT/-8/2TK/5TÉ/5F

Egyszerű szöveges... MAT/-8/2TK/5TÉ/6A

[Algebrai kifejezések] MAT/-8/2TK/6TÉ

Algebrai egész... MAT/-8/2TK/6TÉ/1T


Algebrai törtek összevonása, hatványozás 10 óra

Cél

A tanulók gondolkodásmódjának fejlesztése az újabb logikai műveletek (mindig igaz, néha igaz, sohasem igaz) alkalmazásával

A szorzattá alakítás, algebrai törtek összevonása témákban sok tapasztalat gyűjtése, hogy a felfedezés örömével juthassanak új ismeretekhez

Fentiekkel az analógiás, algoritmizáló gondolkodás fejlesztése

A hatványozás és a normálalak használatával kitekintés más tudományok területére, a matematika alkalmazási lehetőségeinek megmutatása

Az új fogalmak, műveletek kapcsán gyakorolni kell a szakkifejezések helyes használatát

Követelmény

A tanulók jól értsék a “mindig igaz”, “néha igaz”, “sohasem igaz” kifejezéseket

Gyűjtsenek tapasztalatot a szorzattá alakítási lehetőségekről

Legyenek jártasak a kiemelés lehetőségének felismerésében, két négyzetszám különbségének szorzattá alakításában

Gyűjtsenek tapasztalatokat algebrai törtek összevonásában, a közös nevező megállapításában

Vizsgálják az algebrai törtek értékeit, különös tekintettel a nevező null - helyére

Jól értsék a 0 és a negatív egész kitevőjű hatvány definícióját

Legyenek jártasak a hatványozásban és a hatványokkal végzett műveletekben

Tudják alkalmazni a hatványozás azonosságait egész kitevőjű és azonos alapú hatványok esetén

Használják a számok normálalakos felírását

Tananyag

Egyenlőségeket vizsgálunk abból a szempontból, hogy a bennük szereplő paraméter minden értékére igaz, vagy vannak olyan értékek, amelyekre nem igaz, illetve sohasem igaz. Az egyenlőségek között főleg olyanok szerepelnek, amelyeknek egyik oldalán algebrai kifejezések szorzata, a másik oldalon pedig a kifejtett szorzat szerepel. Így a tanulók újból találkoznak az egyszerűbb nevezetes szorzatokkal, illetve tapasztalatot szereznek a kiemelésben. Algebrai kifejezések szorzattá alakítását motiválni lehet az algebrai törtek összevonására, bonyolultabb algebrai kifejezések egyszerűbbé tételére vonatkozó feladatokkal, illetve olyan egyenletek megoldásával, amelyek egyszerűsítéssel elsőfokúvá tehetők. Ezen egyenletek megoldása jól látható értelmet ad az ellenőrzésnek.

Alkalmas, a tanulók érdeklődéséhez közel álló feladattal érdemes bevezetni a 0 és negatív egész kitevőjű hatványok jelentését. Egyszerű feladatokkal tapasztalatot lehet szerezni a műveleti azonosságokban. Alkalmasan választott, más tudományból vett olvasmányokkal motiválhatjuk a tanulókat a számok normálalakjának elsajátítására és használatára. Gazdasági jellegű feladatokkal a normálalakkal végzett műveletek jól gyakoroltathatók.

NAT

[Logika] MAT/-8/1TK/2TÉ

Az "és", "vagy", "ha..., akkor", "nem".. MAT/-8/1TK/2TÉ/1T

A nyelv logikai elemeinek használata. MAT/-8/1TK/2TÉ/2F

Fogalmak, állítások logikai kapcsolata. MAT/-8/1TK/2TÉ/3T

Képesség egyszerű... MAT/-8/1TK/2TÉ/4F

[Egyenlet, egyenlőtlenség] MAT/-8/2TK/5TÉ

[Algebrai kifejezések] MAT/-8/2TK/6TÉ

Egyenlet, egyenlőtlenség, alaphalmaz,... MAT/-8/2TK/5TÉ/1T

Egyenletek, egyenlőtlenségek átalakítása MAT/-8/2TK/5TÉ/2T

Az egyenletek, egyenlőtlenségek... MAT/-8/2TK/5TÉ/3A

Szöveges feladatok... MAT/-8/2TK/5TÉ/4F

A megoldás létezése... MAT/-8/2TK/5TÉ/5F

Egyszerű szöveges... MAT/-8/2TK/5TÉ/6A

Algebrai egész... MAT/-8/2TK/6TÉ/1T

Gyakorlottság... MAT/-8/2TK/6TÉ/2F


Egyenletek, egyenlőtlenségek, szöveges feladatok 10 óra

Cél

A gondolkodási képesség fejlesztése a megoldási terv készítésével

A pontos, precíz munka gyakorlása, az ellenőrzés fontosságának hangsúlyozása

Összetettebb problémák megoldása a frissen tanult eljárások segítségével

A problémamegoldó képesség fejlesztése

A szöveg megértésének gyakoroltatása szöveges feladatok megoldásával

Követelmény

A tanulók készség szintjén tudjanak lineáris egyenleteket és egyenlőtlenségeket megoldani

Legyenek jártasak az egyszerűsítéssel lineárissá tehető egyenletek megoldásában

Gyűjtsenek tapasztalatokat a nevezőben ismeretlent tartalmazó egyenletek megoldásában

Jártasak legyenek egyszerű szöveges feladatok megoldásában

Tananyag

Változatos elsőfokú vagy egyszerűsítéssel elsőfokúvá tehető egyenleteket oldunk meg. Az egyenletek és egyenlőtlenségek megoldásakor a tanulók gyakorolják az algebrai kifejezések összevonását, szorzását, szorzattá alakítását. Megoldunk a nevezőben számokat tartalmazó egyenleteket és egyenlőtlenségeket. Tapasztalatokat gyűjtünk olyan egyenletek megoldásában, amelyeknek a nevezőjében is szerepel az ismeretlen.

A szöveges feladatok megoldásához felhasználjuk az eddig tanult eljárásokat. Egyszerű keveréses, helyiértékes és munkavégzéses feladatokat oldunk meg.

A szorzattá alakítás segítségével egyszerű másodfokú egyenleteket is megoldunk.

NAT

[Szaknyelv használata] MAT/-8/1TK/3TÉ

A szaknyelv... MAT/-8/1TK/3TÉ/1T

Egyszerű szöveges... MAT/-8/1TK/3TÉ/2F

[Egyenlet, egyenlőtlenség] MAT/-8/2TK/5TÉ

Egyenlet, egyenlőtlenség, alaphalmaz,... MAT/-8/2TK/5TÉ/1T

Egyenletek, egyenlőtlenségek átalakítása MAT/-8/2TK/5TÉ/2T

Az egyenletek, egyenlőtlenségek... MAT/-8/2TK/5TÉ/3A

Szöveges feladatok... MAT/-8/2TK/5TÉ/4F

A megoldás létezése... MAT/-8/2TK/5TÉ/5F

Egyszerű szöveges... MAT/-8/2TK/5TÉ/6A

[Algebrai kifejezések] MAT/-8/2TK/6TÉ

Algebrai egész... MAT/-8/2TK/6TÉ/1T

Gyakorlottság... MAT/-8/2TK/6TÉ/2F


Függvények

18 óra


Cél

A különböző módon megadott halmazokkal és egymáshoz rendelésükkel kialakítani a tanulókban annak felismerését, hogy a dolgok többféle módon és szempont szerint kapcsolódhatnak egymáshoz.

A “változás” megjelenítése grafikonon, a grafikon jelentésének érzékelése, a tapasztalatokból a függvényvizsgálat szempontjainak kialakítása, a függvényszemlélet kialakítása

A matematika, függvénytan eszközei alkalmazhatóságának megtapasztalása, megmutatása más szaktudományokban, illetve gyakorlati problémákban

A szépérzék, a pontosságra való törekvés hangsúlyozása

Jól megválasztott kérdésekkel a “ha... akkor”, “minden”, “van olyan” fogalmának gyakorlása, a logikai készség fejlesztése

Újabb szakszavak megismerése

Követelmény

A tanulók jól értsék a halmazok egymáshoz rendelésének fogalmát, az egyértelműség és a kölcsönös egyértelműség jelentését

Ismerjék és helyesen alkalmazzák a függvényekkel kapcsolatos jelöléseket

Legyenek jártasak a lineáris függvények felrajzolásában

Gyűjtsenek elegendő tapasztalatot az értelmezési tartomány és az értékkészlet jelentéséhez

Legyenek jártasak a lineáris egyenletek és egyenlőtlenségek grafikus megoldásában

Jól értsék a lineáris egyenletrendszerek grafikus ábrázolásában a metszéspont létezésének és koordinátáinak a jelentését

Tananyag

Változatosan meghatározott halmazok elemeit rendeljük egymáshoz. Főleg számhalmazokkal foglalkozunk. Mellettük nagyon jól lehet az életből vett halmazokat egymáshoz rendelni (pl. fiúk - lányok), ezekkel ugyanis jól lehet szemléltetni az egymáshozrendelés fogalmát. Ahhoz, hogy a tanulók elegendő tapasztalatot gyűjtsenek az egymáshozrendelés, az egyértelmű -, ill. kölcsönösen egyértelmű egymáshozrendelés fogalmában, sok és többféle szempontból megfogalmazott feladatra van szükség. A függvény fogalmának kialakítása után foglalkozunk az értelmezési tartomány, értékkészlet jelentésének elmélyítésével, valamint a függvény megadásának módozataival. A képlettel megadott függvények adott helyen vett értékeinek kiszámítását egyrészt kapcsolni lehet az algebrai kifejezéseknél tanultakhoz, másrészt kialakítja a tanulókban a független - és függő változó fogalmát. A függvényfogalom kialakításával együtt nagy súlyt fektetünk a függvényekkel kapcsolatos jelölések bevezetésére és helyes használatára.

A függvény grafikonjának ábrázolását már több helyen előkészítettük (táblázatok, szöveges feladatok alapján készült grafikonok, halmazok összetartozó elemeinek ábrázolása). A tanulók főleg a lineáris függvények ábrázolásában gyűjtsenek tapasztalatot, de célszerű más függvény grafikonjának a megrajzolása is. Foglalkozzunk az “összeköthetők - e a pontok” kérdésével, jussunk el a kételkedésig - nem baj, ha nyitva marad a probléma.

Lineáris egyenletek, egyenlőtlenségek grafikus megoldása átvezet a lineáris egyenletrendszerek grafikus megoldásához. Az ilyen típusú feladatok megoldása azért is fontos, mert előkészíti a koordinátageometriai szemléletet.

NAT

1.C) Fejlődő függvényszemlélet. MAT/ÁLT/7-10./1C

3.B) Sejtések, szabályszerűségek... MAT/ÁLT/7-10./3B

Szabályszerűségek... MAT/-8/1TK/1TÉ/2F

Matematikatörténeti... MAT/-8/1TK/1TÉ/4A

Az "és", "vagy", "ha..., akkor", "nem".. MAT/-8/1TK/2TÉ/1T

Fogalmak, állítások logikai kapcsolata. MAT/-8/1TK/2TÉ/3T

A szaknyelv... MAT/-8/1TK/3TÉ/1T

[Derékszögű koordinátarendszer] MAT/-8/3TK/1TÉ

[Függvények] MAT/-8/3TK/2TÉ

Változó mennyiségek... MAT/-8/3TK/2TÉ/1T

Táblázat és grafikon készítése... MAT/-8/3TK/2TÉ/2F

x->x+b függvény és... MAT/-8/3TK/2TÉ/3M

Függvények és ábrázolásuk... MAT/-8/3TK/2TÉ/4T

Elsőfokú egyismeretlenes... MAT/-8/3TK/2TÉ/5F

x->1/x, x->x^2 MAT/-8/3TK/2TÉ/6T


Számelmélet

12 óra


Cél

A tanulók mélyítsék el a pozitív egész számok halmazáról szerzett tapasztalataikat, ismereteiket

Ébredjen fel bizonyítási igényük, ismerkedjenek direkt és indirekt bizonyítási módszerekkel

Szerezzenek tapasztalatot az induktív és deduktív gondolatmenetekben

Követelmény

Ismerjék az alkalmazás szintjén a következő fogalmakat: összetett szám, prímszám, osztó, többszörös, prímtényezős felbontás, osztópárok, valódi osztó, közös osztó, közös többszörös, legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös, összes osztó, relatív prímek, számok osztási maradékai; valamint a számelmélet alaptételét.

Legyen megfelelő jártasságuk a számok prímtényezős felbontásában, az osztók megkeresésében, az oszthatósági szabályokban, a legnagyobb közös osztó és legkisebb közös többszörös meghatározásában, a maradékosztályokba való sorolásban.

Részei

Legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös

Maradékosztályok, számrendszerek

NAT

1.A) A bővülő számfogalom alkalmazása. MAT/ÁLT/7-10./1A

1.C) Fejlődő függvényszemlélet. MAT/ÁLT/7-10./1C

1.F) A "ha...., akkor", az "akkor és... MAT/ÁLT/7-10./1F

2.B) Többféle megoldás lehetősége. MAT/ÁLT/7-10./2B

3.A) Az induktív módszer további... MAT/ÁLT/7-10./3A

3.B) Sejtések, szabályszerűségek... MAT/ÁLT/7-10./3B

3.D) Adatsokaság elemzése, jellemzése,... MAT/ÁLT/7-10./3D

3.E) Szemléltető ábrák és modellek... MAT/ÁLT/7-10./3E


Legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös 8 óra

Cél

A legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös fogalmának megismerése és elmélyítése

A bizonyítási igény és készség alapozása

Egyszerű diofantoszi egyenletek segítségével a kreativitás, matematikai

Több megoldással bíró matematikai problémák megtapasztalása

A számelmélet, mint a problémamegoldás sokrétű eszközének megtapasztalása

Követelmény

A tanulók készség szinten tudják megkeresni két szám közös osztóit, közös többszöröseit, illetve a l.n.k.o., l.k.k.t. - t

Ismerjék az új fogalmak tulajdonságait, ezeket állítások bizonyításában alkalmazni tudják

Ismerjék fel a szöveges problémák megoldásakor az új fogalmak használati lehetőségét és az általuk kínált módszert

Ismerjék a relatív prímek fogalmát

Tananyag

Egyszerű szöveges feladatok, illetve a törtek egyszerűsítése kínál lehetőséget arra, hogy a közös osztó, közös többszörös fogalmát sok tapasztalattal vezessük be. Ezek után kiválasztjuk az l.n.k.o. - t, l.k.k.t. - t. Meghatározásukhoz használjuk a törzstényezős felbontást. A tanulók megérzik, illetve tudatosan megtalálják a helyes módszert, csak a tisztázásban kell segítenünk. Speciális eset az (a,b) = 1, azaz itt vezessük be a relatív prímek fogalmát, és figyeljük meg ebben az esetben [a,b] - t is! Keressük meg több szám l.n.k.o. ill. l.k.k.t. - jét is számpéldákban, illetve érdekes szöveges feladatokban. Keressünk adott (a,b) és a, illetve [a,b] és a esetén megfelelő b - t! Figyeljünk ezeknél a feladatoknál a logikailag helyes fogalmazásra!

Szöveges feladattal vezethetünk be egyszerű diofantoszi egyenleteket. Ezek megoldása során fontos rámutatni, hogy a megoldás nem egyértelmű.

A témakör végére olyan sok ismeret halmozódik fel, hogy célszerű vegyes feladatokkal átmozgatni az egész anyagot (betű - számtan, számsor - szabály kitalálós vegyes szöveges feladatok stb.)

NAT

Osztó, többszörös. MAT/-8/2TK/4TÉ/3M

Relatív prímek. MAT/-8/2TK/4TÉ/4T

Két szám legnagyobb... MAT/-8/2TK/4TÉ/6M


Maradékosztályok, számrendszerek 4 óra

Cél

Számfogalom bővítése

Érdekességek felvillantása a természetes számok körében, matematikatörténeti kitekintés

Absztrakciós és bizonyítási készség fejlesztése

A prím és összetett szám fogalmának mélyítése

A számrendszerek felépítésének és sajátosságainak megmutatása, az oszthatósági szabályok és számrendszerek kapcsolatának láttatása, az oszthatósági szabályok általánosítása

Kombinatív készség fejlesztése

Az osztók száma, mint számelméleti függvény megismerése

Az l.n.k.o. és l.k.k.t. fogalmának mélyítése, az ismeretek összegzése

Statisztikai ismeretek megalapozása a prímek és összetett számok elhelyezkedésének vizsgálatával

Kitekintés a modern matematikai kutatások irányába

Követelmény

A tanulók ismerjék a négyzetszám, köbszám, negyedik hatvány fogalmát, ismerjék fel a tulajdonság kapcsolatát a prímtényezős felbontással

Ismerjék az ikerprímek, tökéletes és barátságos számok, pitagoraszi számhármasok fogalmát, ismerjék a legkisebb ilyen tulajdonságú számokat

Legyen jártasságuk a maradékosztályokba sorolásban, tudjanak egyszerű állításokat bizonyítani maradékosztályok segítségével

Értsék az oszthatósági szabályok indoklását 10 - es számrendszerben

Tudjanak adott számrendszerbe számokat át - és visszaírni

Legyenek jártasak az összes osztó megkeresésében

Ismerjék és értsék az (a,b)×[a,b]=a×b összefüggést

Ismerjék a számelmélet alaptételét, és értsék annak nem triviális jelentését

Ismerjék a prímek számosságára vonatkozó állítást, értsék a bizonyítás lényegét

Tudjanak egymást követő összetett számokat képezni, legyenek jártasak az összetett számok előállításában

Tananyag

A tanulók korábbi ismeretei lehetővé teszik, hogy a témát eddigi ismereteikre alapozó érdekes problémákkal vezessük be, ezzel ismételve és mélyítve a már megszerzett ismereteket. Osztályozzuk új szempontból az összetett számokat: foglalkozzunk a négyzet - és köbszámok, negyedik hatványok speciális tulajdonságaival, prímtényezős felbontásukkal. Érdekességként foglalkozzunk az ikerprímekkel, tökéletes és barátságos számokkal, pitagoraszi számhármasokkal, történeti vonatkozásokkal.

Elevenítsük fel a prímtényezős felbontás alapján megoldható feladatokat, (a,b) és [a,b] fogalmát, ismerjük fel és értelmezzük az (a,b)×[a,b]=a×b összefüggést.

Az új ismereteket a maradékosztályok megalkotására vezető szöveges feladatokkal kezdjük, és ábrázoljuk a maradékosztályokat Venn - diagramon. Vizsgáljuk a számok összegére, különbségére, szorzatára vonatkozó oszthatósági szabályokat sok tapasztalatszerzéssel, és indokoljuk tapasztalatainkat a maradékosztályok segítségével - ez jól alkalmaz algebrai ismereteket is. Ehhez a témakörhöz tartozik a korábban tanult oszthatósági szabályok mélyebb megértése, amely ugyanakkor jól előkészíti a számrendszerekkel történő általánosabb foglalkozást. Foglalkozzunk számok át - és visszaírásával 2 - es, 5 - ös, 6 - os, 12 - es, 16 - os számrendszerbe, figyeljük meg az érdekességeket és ezek kapcsán világítsuk meg az egyes számrendszerek hasznosságát a számítástechnikában és a matematika történetében, tekintsük át a számírás érdekességeit, mutassuk meg a 0 és a helyiérték szerepét. Vizsgáljuk a 7 - tel való oszthatóság eddig hiányzó szabályát, kapcsolatát a 6 - os számrendszerrel.

“Párosországba” történő kitekintéssel vizsgáljuk a prímszám, összetett szám, oszthatóság, törzstényezős felbontás tulajdonságait, a számok tényezőkre bontását. Visszatérve a természetes számok körébe fogalmazzuk meg a számelmélet alaptételét, hangsúlyozva és megértve annak nem triviális voltát. Határozzuk meg a prímtényezős felbontás és a fa - diagram segítségével az osztók számát (grafikonja nem folytonos vonal, nem monoton).

Vizsgáljuk táblázat segítségével a prímek eloszlását 1 és 10000 között, figyeljük meg a gyakoriság és eloszlás érdekességeit. Keressünk adott darabszámú összetett számot prímek között! Mutassuk meg a prímek előállításának nehézségeit, villantsunk fel felvetéseket a modern matematika témáiból.


Geometria

30 óra


Cél

A tanulók

- újabb ponttranszformációkkal ismerkedjenek meg;

- mélyítsék el a ponttranszformáció fogalmát;

- találjanak kapcsolatot a különböző ponttranszformációk között;

- pontosítsák az egybevágósággal kapcsolatos fogalmakat;

- alakuljon ki bizonyítási igényük (Pitagorasz - tétel);

- jól értsék: a matematikai tételek nem önmagukért vannak, azok tapasztalatok általánosításából születnek, és alkalmazásuk új, ismeretlen területekre vezethet;

- fejlődjön sík - és térszemléletük;

Követelmény

A tanulók

- jól ismerjék és alkalmazzák a ponttranszformációkat;

- jól értsék az egybevágósági és a középpontos hasonlósági transzformáció tulajdonságai közötti különbséget;

- jól ismerjék a vektor fogalmát, képesek legyenek vektorokkal műveleteket végezni;

- jól ismerjék a Pitagorasz - tételt

- képesek legyenek a Pitagorasz - tétel alkalmazására

- készség szintjén tudjanak a mértékegységekkel bánni

Tananyag

Két újabb ponttranszformáció megismerése alkalmat ad az egybevágósági transzformációk összefoglalására, egyúttal a ponttranszformáció és függvény fogalmának összekapcsolására, a ponttranszformáció, mint függvény értelmezésére. A két ponttranszformáció segítségével bevezetjük a vektorok és műveleteik fogalmát, illetve a szögmérés, középponti szög, kör és részeivel kapcsolatos ismereteket. A Pitagorasz - tétel lehetőséget ad számításos feladatok végzésére. Az egyenes hasáb illetve henger felszínének és térfogatának meghatározása során külön figyelmet szentelhetünk a mértékegységek helyes használatának.

Részei

Eltolás, pont körüli forgatás

Középpontos hasonlóság

A Pitagorasz - tétel

A henger és az egyenes hasáb

NAT

1.D) Geometriai transzformációk... MAT/ÁLT/7-10./1D

1.E) A sík- és térgeometriai fogalmak... MAT/ÁLT/7-10./1E

1.G) A matematika fogalmainak,... MAT/ÁLT/7-10./1G

2.A) Matematikai szövegek, szöveges... MAT/ÁLT/7-10./2A

2.B) Többféle megoldás lehetősége. MAT/ÁLT/7-10./2B

2.C) A szemléletesen kialakult geometriai MAT/ÁLT/7-10./2C

3.B) Sejtések, szabályszerűségek... MAT/ÁLT/7-10./3B

3.C) Halmazszemlélet, elemi halmaz... MAT/ÁLT/7-10./3C

4.A) Becslés, kerekítés, az eredmény... MAT/ÁLT/7-10/4A

4.C) A szaknyelv s a fokozatosan... MAT/ÁLT/7-10./4C

4.D) A definíciók és tételek... MAT/ÁLT/7-10./4D

4.H) A matematika történeti fejlődése;... MAT/ÁLT/7-10./4H


Eltolás, pont körüli forgatás 10 óra

Cél

A ponttranszformáció fogalmának mélyítése

Az eltolás értelmezésével együtt a vektor fogalmának bevezetése, két eltolás összegéből a vektorösszeadás műveletének felfedezése, vektorokkal és számokkal végzett műveletek hasonlóságainak és különbségeinek felfedezése és tudatosítása

A pont körüli forgatás értelmezése és tulajdonságainak mélyebb vizsgálata

Kapcsolatot keresni a középpontos tükrözés és az elforgatás között, az elforgatással és forgásszimmetriával megalapozni a középponti és kerületi szögek tárgyalását

Az eddig megismert transzformációk alapján megfogalmazni az egybevágósági transzformáció fogalmát

Megismerkedni a szögek kétféle mérési módszerével

Követelmény

A tanulók ismerjék a következő fogalmakat: vektor - hossza, iránya, állása; egyenlő vektorok; vektorok összege, különbsége, számmal való szorzása

Tudjanak elvégezni vektorműveleteket egyirányú, ellentétes irányú, különböző állású vektorok között

Ismerjék az eltolás tulajdonságait, az egyállású szögek fogalmát

Ismerjék az eltolás és tengelyes tükrözések egymásutánjának kapcsolatát

Tudjanak adott pontot vagy síkidomot elforgatni adott pont körül adott szöggel

Síkidomhoz és képéhez a forgáscentrumot és a forgatás szögét meghatározni

Ismerjék és értsék az elforgatás tulajdonságait

Jól értsék az egybevágósági transzformáció fogalmát

Tudjanak szögeket átváltani fokról ívmértékre és fordítva

Ismerjék a középponti szög és kerületi szög fogalmát

Ismerjék és magabiztosan alkalmazzák a kör kerületének és területének kiszámítására vonatkozó képletet

Ismerjék a körív és körcikk fogalmát, tudják a körív hosszának és körcikk területének kiszámítási módját

Tananyag

A tengelyes és középpontos tükrözés felelevenítése után újabb transzformációval: az eltolással ismerkedünk meg. Az eltolás jellemzőjeként bevezetjük a vektor fogalmát. Vizsgáljuk vektorok egyenlőségét, a nullvektor szerepét. Eltolások egymásutánjával vizsgáljuk a vektorok összegzését, két vektor esetére megismerkedünk a paralelogramma - szabállyal. Vizsgáljuk a vektorok kivonását és számmal való szorzását is. Megállapítjuk az eltolás tulajdonságait, összehasonlítjuk az eddig megismert egybevágósági transzformációkkal. Vizsgáljuk az egyállású szögek egyenlőségét. Felvetjük párhuzamos tengelyekre vonatkozó egymás utáni tükrözések egymásutánjának problémáját, tapasztalatszerzés után megállapítjuk az eltolással való kapcsolatát. Elmozdulással, sebességgel, erővel kapcsolatos feladatokat oldunk meg vektorok segítségével.

Megismerjük a pont körüli forgatás fogalmát, adott alakzatok elforgatásával a diákok felfedezik a forgatás tulajdonságait. Ezeket összegezzük és hasonlítsuk össze a már ismert transzformációkkal, állapítsuk meg a pont körüli forgatás és középpontos tükrözés kapcsolatát. Vizsgáljuk adott alakzat képét két derékszöget, majd tetszőleges szöget bezáró tengelyre vonatkozó tükrözés egymásutánja esetén, vonjuk le a tapasztalatokat. Keressünk forgásszimmetrikus alakzatokat a természetben és a mindennapi életben, írjuk le szimmetriájukat. Alkalmazzuk az elforgatást szerkesztési feladatokban.

Összegezzük tapasztalatainkat, összefoglaljuk a megismert transzformációk közös tulajdonságait, majd megfogalmazzuk az egybevágósági transzformáció tartalmát és definícióját.

A forgásszimmetria szemléletesen megalapozza a körrel kapcsolatos ismeretek tárgyalását. Szemléletesen mutassuk meg a kör kerületére és területére vonatkozó képlet hátterét, végezzünk kerület - és területszámítási feladatokat. Figyeljük meg a középponti szög és a körív arányosságát, gyűjtsünk tapasztalatot egységsugarú kör adott középpontú ívének kiszámításában, majd vezessük be a radián fogalmát, végezzünk átszámításokat fokból radiánba és vissza, különös tekintettel a “nevezetes” szögekre. Ebben a témakörben sok matematikatörténeti vonatkozást is mutathatunk (pl. p - re vonatkozó érdekességek, újfok, stb.)

NAT

Szögmérés fokban. MAT/-8/4TK/1TÉ/2M

A kör kerületének és területének... MAT/-8/4TK/3TÉ/3T

[Szerkesztés] MAT/-8/4TK/4TÉ

Szerkesztési feladatok... MAT/-8/4TK/4TÉ/1T

Gyakorlottság a körző és vonalzó... MAT/-8/4TK/4TÉ/2F

[Transzformációk] MAT/-8/4TK/5TÉ

Pont körüli elforgatás... MAT/-8/4TK/5TÉ/1T

Egybevágósági transzformációk... MAT/-8/4TK/5TÉ/2F

[Szögek] MAT/-8/4TK/6TÉ

[Vektorok] MAT/-8/4TK/7TÉ

Vektorok. MAT/-8/4TK/7TÉ/1T

Vektorok összeadása, kivonása. MAT/-8/4TK/7TÉ/2F

Vektorok összegének és különbségének... MAT/-8/4TK/7TÉ/3F


Középpontos hasonlóság 6 óra

Cél

Újabb nem - egybevágósági transzformáció: a középpontos hasonlóság megismerése, gyakorlati élettel való kapcsolatának sokrétű megmutatása

A tapasztalatszerzés - sejtés - bizonyítás folyamatának rögzítése, a bizonyítási igény felkeltése

Követelmény

Tudják megszerkeszteni pont, szakasz, egyenes, sokszög, kör középpontosan hasonló képét, ha adott a hasonlósági középpont és a hasonlóság aránya

Tudják megszerkeszteni középpontosan hasonló alakzathoz és képéhez a hasonlóság középpontját

Tananyag

A középpontos hasonlóságot a vetítés, dia, árnyék stb. segítségével szemléletesen vezessük be, szerkesszük meg egyszerűbb alakzatok (pont, szakasz, egyenes, sokszög, kör) középpontosan hasonló képét, sejtsük meg és foglaljuk össze a középpontos hasonlóság tulajdonságait, vessük össze az egybevágósági transzformációkkal. Szerkesszük meg alakzatok képét, ha adott a hasonlóság középpontja, valamint egy pont a képével együtt, illetve szerkesszük meg adott középpontosan hasonló alakzatokhoz a hasonlóság középpontját. Mutassunk gyakorlati példákat kicsinyítésre, nagyításra (tervrajz, makett, filmvetítés stb.)

NAT

Aránypár,... MAT/-8/2TK/3TÉ/1T

[Szerkesztés] MAT/-8/4TK/4TÉ

Szerkesztési feladatok... MAT/-8/4TK/4TÉ/1T

Gyakorlottság a körző és vonalzó... MAT/-8/4TK/4TÉ/2F

Háromszög szerkesztése az alapesetekben. MAT/-8/4TK/4TÉ/3M

A középpontos hasonlóság. MAT/-8/4TK/5TÉ/5T

Középpontosan hasonló sokszögek... MAT/-8/4TK/5TÉ/7F

A kerület-, terület-, felszín- és... MAT/-8/4TK/3TÉ/1A


A Pitagorasz - tétel 8 óra

Cél

Tapasztalatszerzés a derékszögű háromszögek oldalaira vonatkozó összefüggésekben, a Pitagorasz - tétel megsejtése

A tétel bizonyítására vonatkozó igény felkeltése

Tapasztalatszerzés a tétel alkalmazásait illetően

A tételhez kapcsolódó matematikatörténeti vonatkozások felvillantása

Követelmény

A tanulók jól értsék a Pitagorasz - tétel szövegét

Ismerjék a tétel valamelyik bizonyítási módját

Tudják alkalmazni egyszerű sík - és térbeli alakzatok adatainak meghatározására

Tananyag

A háromszögek csoportosítása után oldjunk meg szerkesztési és számítási feladatokat derékszögű háromszögben, a diákok sejtsék meg, majd bizonyítsuk be Pitagorasz tételét (a diákok maguk is felkészülhetnek különféle átdarabolásos bizonyítások bemutatására, mágnestáblán vagy írásvetítőn igen látványos). Végezzünk számításos feladatokat a Pitagorasz - tétel alkalmazására (derékszögű háromszög oldalai, külső pontból körhöz húzott érintőszakaszok, húrhossz számítása). Szerkesztési feladatokkal mélyítsük tovább a ponthalmazokról és transzformációkról eddig tanultakat, valamint végezzünk összetettebb számítási feladatokat a Pitagorasz - tétel és a területszámítás egyidejű alkalmazására.

NAT

A négyzetgyök... MAT/-8/2TK/2TÉ/4A

[Geometriai számítások] MAT/-8/4TK/8TÉ

Pitagorasz tétele. MAT/-8/4TK/8TÉ/1A

Az alakzatok egyes hiányzó... MAT/-8/4TK/8TÉ/2F

Változatos számításos feladatok... MAT/-8/4TK/8TÉ/3T

A kerület-, terület-, felszín- és... MAT/-8/4TK/3TÉ/1A


A henger és az egyenes hasáb 6 óra

Cél

A síkalakzatokról, testekről szerzett ismeretek átismétlése, bővítése

A térszemlélet fejlesztése, szemléltető ábrák készítése

Felszín - és térfogatszámítás, a mértékegységek helyes használata

Matematikatörténeti érdekességek, megoldhatatlan problémák bemutatása

Követelmény

Ismerjék az egyenes hasáb és a henger fogalmát, tudják megrajzolni ezek hálóját.

Tudják kiszámítani a kocka, négyzetes oszlop, téglatest, a szabályos háromoldalú és hatoldalú hasáb, a henger felszínét és térfogatát

Biztonságosan használják a terület és térfogat mértékegységeit, legyenek tisztában az átváltás szabályaival

Tananyag

A területszámítás után térbeli alakzatokat vizsgálva először a kocka és egyenes hasábok, majd az egyenes körhenger tulajdonságaival foglalkozunk. Érdemes vizsgálni ezek szimmetriáit a síkbeli analógiák alapján, így adva ízelítőt a térbeli egybevágósági transzformációkból. Foglalkozzunk a testek hálózatával, majd keressük meg a felszín és térfogat kiszámítási módjait, jól gyakorolva ezzel a síkalakzatoknál szerzett ismereteket. Az adatok megadásánál figyeljünk arra, hogy legyen szükség mértékegység - átváltásra, jól rögzítsük a terület - és térfogat mértékegységek váltószámait! Érdekességképpen a témát ókori problémák ismertetésével zárhatjuk (a négyzet oldala és átlója összemérhetetlen, a kocka térfogata szerkesztéssel nem megkettőzhető).

NAT

A használatos mértékegységek. MAT/-8/4TK/1TÉ/1A

Szögmérés fokban. MAT/-8/4TK/1TÉ/2M

Egyenes hasáb, henger, gúla, kúp, gömb. MAT/-8/4TK/2TÉ/4T

A tanult testek hálójának felvázolása. MAT/-8/4TK/2TÉ/6F

[Kerület, terület, felszín, térfogat] MAT/-8/4TK/3TÉ

A kerület-, terület-, felszín- és... MAT/-8/4TK/3TÉ/1A

A henger felszíne és térfogata. MAT/-8/4TK/3TÉ/4T

Az egyenes hasáb felszíne és térfogata. MAT/-8/4TK/3TÉ/5M


Gráfok

10 óra


Cél

A korábban megszerzett ismereteket olyan módon rendszerezzük, és ismételjük, hogy azok újabb ismeretekhez vezessenek (komplementer gráf, erdő, irányított kör)

Alapvető célkitűzés, hogy mindennapi problémákhoz egyszerűsített, de lényeges pontokon illeszkedő modelleket tudjanak készíteni, ezekből újabb következtetéseket vonjanak le

Érzékeltetni a matematikai tevékenység, modellalkotó problémamegoldás lényegét

Algoritmizáló képesség fejlesztése

Intuitív analógiás gondolkodás fejlesztése

Követelmény

A tanulók

- pontosan, a jártasság szintjén ismerjék a gráf fogalmát, ábrázolását síkbeli ábrán

- legyenek képesek konkrét fa - diagramok elemzésére (összefüggőség, fokszám, élszám)

- ismerjék fel az egy vonallal bejárhatóság feltételét, adják meg a bejárás algoritmusát

- ábrázoljanak folyamatokat, játékokat irányított gráffal

Tananyag

Kezdetben ismert témájú feladatokat tűzzünk ki, majd fokozatosan bővítsük a kérdések körét. Egyes feladatok az eddigi fogalmak elmélyítését szolgálják, míg mások új fogalmakat készítenek elő (fa, erdő, fokszám, összetett gráf, komplementer gráf, bejárhatóság). A feladatok megoldása során legyen szükség különféle gráfok felrajzolására, az új fogalmakat sok tapasztalat alapján akkor vezessük be, amikor a jelentőségéről a feladatmegoldás során már meggyőződtünk. A fokszám, teljes gráf, komplementer gráf, erdő fogalmával kapcsolatosan sok olyan kérdés is feltehető, melyek kombinatorikai asszociációt tartalmaznak, illetve megoldhatunk kombinatorika feladatokat gráfok segítségével. Értelmezzük a különböző megoldási utakkal kapott eredményeket! Jól kapcsolódik a számelmélethez az összetett számok osztóinak megkeresése fa - diagrammal, az osztók számára vonatkozó összefüggés megsejtése a gráf alapján. Folyamatosan ösztönözzük a tanulókat, hogy az eredményeket a szemlélettel, a várakozással hasonlítsák össze!

NAT

Egyszerű szöveges... MAT/-8/1TK/3TÉ/2F

A nyelv logikai elemeinek használata. MAT/-8/1TK/2TÉ/2F

Képesség egyszerű... MAT/-8/1TK/2TÉ/4F

A következtetési... MAT/-8/2TK/3TÉ/4F

Szabályszerűségek... MAT/-8/1TK/1TÉ/2F

Néhány nevezetes... MAT/-8/1TK/1TÉ/3T

Matematikatörténeti... MAT/-8/1TK/1TÉ/4A

Fogalmak, állítások logikai kapcsolata. MAT/-8/1TK/2TÉ/3T

A szaknyelv... MAT/-8/1TK/3TÉ/1T

Változatos... MAT/-8/1TK/5TÉ/1T

Tapasztalatszerzés... MAT/-8/1TK/5TÉ/3F

A matematikai bizonyítás... MAT/-8/1TK/1TÉ/1T

Az "és", "vagy", "ha..., akkor", "nem".. MAT/-8/1TK/2TÉ/1T


Valószínűségszámítás és statisztika

20 óra


Cél

A hetedik osztálynál megfogalmazott ismeretek és készségek mélyítése, fejlesztése

A szemléletes megközelítés mellett a matematikai képletek tudatosabb alkalmazása

A kombinatorika és valószínűségszámítás egyidejű gyakorlása kombinatorikus valószínűségszámítási feladatokkal

Ismerkedés a geometriai valószínűség fogalmával

A tanult statisztikai fogalmak mélyítése, új statisztikai szempontok felvetése (terjedelem, szórás)

Követelmény

A tanulók magabiztosan alkalmazzák a permutációra és variációra vonatkozó képletet

Legyenek képesek összetett kombinatorika feladatot részeire bontani és végiggondolni

Értsék a “kedvező eset” és “összes eset” fogalmát, jól alkalmazzák kombinatorikai ismereteiket valószínűségszámítási problémákban

Értsék a (szó szoros értelmében) geometriai valószínűség fogalmát, ilyen típusú feladatokban legyenek képesek alkalmazni területszámítási ismereteiket

Legyenek képesek adathalmazokat önállóan elemezni, és a legmegfelelőbb szemléltetési módot megtalálni

Részei

Kombinatorika

Valószínűségszámítás

Statisztika

NAT

1.F) A "ha...., akkor", az "akkor és... MAT/ÁLT/7-10./1F

1.G) A matematika fogalmainak,... MAT/ÁLT/7-10./1G

2.A) Matematikai szövegek, szöveges... MAT/ÁLT/7-10./2A

2.B) Többféle megoldás lehetősége. MAT/ÁLT/7-10./2B

2.D) Egyszerű esetekben a valószínűség... MAT/ÁLT/7-10./2D

3.A) Az induktív módszer további... MAT/ÁLT/7-10./3A

3.B) Sejtések, szabályszerűségek... MAT/ÁLT/7-10./3B

3.D) Adatsokaság elemzése, jellemzése,... MAT/ÁLT/7-10./3D

3.E) Szemléltető ábrák és modellek... MAT/ÁLT/7-10./3E

4.C) A szaknyelv s a fokozatosan... MAT/ÁLT/7-10./4C

4.E) A megértett összefüggések szabatos... MAT/ÁLT/7-10./4E

4.G) A kommunikációs készség tovább... MAT/ÁLT/7-10./4G


Kombinatorika 10 óra

Cél

A hetedik osztályban tanultak elmélyítése

A megtalált matematikai eszközök (képletek) alkalmazási biztonságának mélyítése

Analóg problémák felismerése különböző szövegű feladatokban

Törekvés a legegyszerűbb megoldási út megtalálására

A szemlélettel, várakozással való összevetés igényének és képességének fejlesztése

Követelmény

A tanulók magabiztosan tudják megkülönböztetni az ismétlés nélküli permutációs, ismétléses és ismétlés nélküli variációs, illetve egyszerűbb kiválasztási feladatokat (nem az elnevezésben, hanem a megoldásra választott eljárás szintjén)

Tudják alkalmazni a megfelelő képletet

Legyenek képesek több lépéses problémák végiggondolására

Bátran használják a megfelelő szemléltetési és megközelítési módokat (fa - diagramok, kisebb elemszámú analógiák, analóg feladatok)

Tananyag

Először a hetedik osztályban szerzett tapasztalatokat és ismereteket elevenítjük fel feladatokon keresztül, majd olyan problémákat oldunk meg, ahol valamilyen megkötés miatt nem az összes lehetőség képezi a megoldást (sorbanállásnál fiúk - lányok felváltva, kockadobásnál az összeg páros stb.) Ezzel jól gyakoroljuk az eljárások tudatos megválasztását, és elkerüljük a mechanikus gondolkodást, miközben a kiindulásként használt általános képlet megértése és alkalmazási készsége is mélyül. A “hány olyan n jegyű szám van, amely...” típusú problémák alkalmasak a kombinatorika és számelmélet témájának összekapcsolására. Rámutatunk, hogy egyes feltételeknek több, másoknak kevesebb eset felel meg, ezzel mélyítve a kombinatorika és a kombinatorikus valószínűség kapcsolatát.

Érdemes megmutatni a hatványfüggvények és a faktoriális növekedési tulajdonságait, és ennek kombinatorikus megnyilvánulását, azaz az esetek számának rohamos növekedését az alaphalmaz növelése esetén.

NAT

A matematikai bizonyítás... MAT/-8/1TK/1TÉ/1T

[Kombinatorika] MAT/-8/1TK/5TÉ

Változatos... MAT/-8/1TK/5TÉ/1T

Sorbarendezés,... MAT/-8/1TK/5TÉ/2T

Tapasztalatszerzés... MAT/-8/1TK/5TÉ/3F


Valószínűségszámítás 6 óra

Cél

A valószínűség és relatív gyakoriság kapcsolatának mélyítése

Tapasztalatszerzés a teljes eseményrendszerről

Kombinatorikus valószínűségi problémák megoldása

Területszámításra visszavezethető geometriai valószínűségi problémák vizsgálata

Követelmény

A tanulók tudjanak kombinatorikus módszerrel valószínűségszámítási problémákat megoldani

Ismerjék fel egy feladatban a teljes eseményrendszert

Legyenek képesek egyszerűbb geometriai valószínűségi feladatok megoldására

Tananyag

Ismert kombinatorika feladatokat oldjunk meg más szövegezéssel valószínűségszámítási köntösben. Tegyünk fel olyan kérdéseket, melyekben az általunk megjelölt különféle kimenetelek összességükben a teljes eseményrendszert adják (pl. kockával A: prímet B: négyzetszámot C: hatost dobunk) - figyeljük meg a halmazok viszonyát és a valószínűségek összegét! A feladatok alapját képező kombinatorikai problémák szintje megegyezik a kombinatorikában korábban elért szinttel, így gyakoroltatja a kombinatorikai ismereteket. Játsszunk szerencsejátékokat, állapítsuk meg úgy a nyereséget, hogy nem azonos valószínűségek esetén is igazságos legyen a játék. Oldjunk meg célbalövéses feladatokat bármilyen, geometriai ismereteknek megfelelő formájú céltábla esetén.

NAT

[Valószínűség] MAT/-8/5TK/1TÉ

Valószínűség, statisztika MAT/-8/5TK

Valószínűségi kísérletek. MAT/-8/5TK/1TÉ/1T

Tapasztalatszerzés események.... MAT/-8/5TK/1TÉ/3F


Statisztika 4 óra

Cél

A hetedik osztályban tanultak elmélyítése (a fogalomkör nem bővül, cél az ismeretek készségszintre emelése)

Önálló munka képességének fejlesztése

A statisztika fogalomrendszerének alkalmazása változatos, hétköznapi és gazdasági helyzetekben

Szerezzenek tapasztalatot az adatok eloszlásának változatosságával kapcsolatban (különböző átlagtól való eltérések fogalmának intuitív megalapozása)

Követelmény

A tanulók legyenek képesek egy adathalmaz célszerű feldolgozási szempontjait önállóan megállapítani

Tudjanak adatokat osztályozni a feldolgozás céljainak megfelelő terjedelmű osztályokba

Találják meg az adatok szemléltetésének legcélszerűbb módját

Legyenek képesek adathalmazok önálló felvételére

Magabiztosan olvassanak ki különféle módon megjelenített adatokat

(táblázatok, grafikonok, diagramok)

Helyesen használják az arányok, százalékszámítás módszerét a relatív gyakoriságok megállapítására

Legyenek nyitottak és képesek az adatokat matematikai értelmükön túlmenően is értelmezni, a statisztika fogalmait felhasználva

Tananyag

A tanulók más tevékenységéhez kapcsolódó (akár szaktárgyi) témákat választva (gazdaságföldrajz, fizika, hétköznapi élet stb.) dolgozzunk fel változatos adathalmazokat, a hetedik osztályban tanult fogalmak és szempontok segítségével. Az adathalmazhoz feltett kérdés alapján a tanulók maguk válasszák meg a szempontokat és eljárásokat, a feldolgozás ne a statisztikai fogalmak gyakoroltatását, hanem az adatok valódi elemzését és értelmezését szolgálja (pl. hasonlítsuk össze két régió gazdasági helyzetét, figyeljük meg a globális felmelegedés tendenciáját meteorológiai adatokban, a diákok “fogyasztási szokásait”, stb.) Olyan feladatokat is adjunk, melyekben az adatokat a diákoknak kell felvenni, illetve olyanokat, ahol az adatokat valamely szemléletes feldolgozásból kell kiolvasniuk. Hasonlítsunk össze és értelmezzünk azonos átlagú, de különböző szóródású adathalmazokat, értelmezzük a különbséget!

NAT

[Statisztika] MAT/-8/5TK/2TÉ

Adatok gyűjtése, rendszerezése,... MAT/-8/5TK/2TÉ/1T

Adatok elemzése, értelmezése. MAT/-8/5TK/2TÉ/2F

Grafikonok készítése. MAT/-8/5TK/2TÉ/3A


Rendszerező ismétlés

20 óra


Cél

A tanult ismeretek rendszerezése, kiegészítése, a fontosabb anyagrészek kiemelése.

Az eddig tanult módszerek gyakorlása, az ismeretek alkalmazása összetettebb feladatokban.

A tanterv elején felsorolt képességek életkornak megfelelő kifejlesztése.

Tananyag

Az altémákban megfogalmazott tartalomnak megfelelő tananyagot rendszerezve, kiegészítve átismételjük. Ahol lehet, olyan összetett feladatokat válogatunk, amelyek megoldásához sokféle ismeret szükséges. A feladatok tartalma és megoldása erősítse a tanulókban a matematika különböző területeinek kapcsolatát. Olyan feladatok kitűzését is javasoljuk, amelyek bemutatják a matematika gyakorlati hasznosságát.

Foglalkozzunk az éves tananyaghoz kapcsolódó matematikatörténeti vonatkozásokkal.

Matek Tanterv