A bitképes és a vektorgrafikus szerkesztés

Képformátumok

Vektorgrafikus képek

Geometrikus képelemek halmazából áll, a képelemeket nem képpontokként, hanem függvények segítségével tárolja a képszerkesztő program. Ezeket az elemeket egyenként hozhatjuk létre, kezelhetjük és mindnek önálló tulajdonságai vannak. Fotorealisztikus képábrázolásra nem alkalmas, inkább számítógépes grafika készíthető vektorgrafikusan. Az ilyen grafikák mérete sokkal kisebb, mint a bitképeké. Ilyen például a CorelDraw szerkesztővel készített CDR fájlformátum. További fájlformátumok: AI (Adobe), WMF (Windows)

Pixelgrafikus (raszteres) képek (bitképek)

Sorokba rendezett képpontokból épül fel, a képmanipulációt is képpontokként végezhetjük el. Fotorealisztikus képábrázolásra alkalmas. A kép mérete függ a képpontok számától, a használt színpalettától és a felbontás “finomságától”.

Fájlformátumok: BMP, RLE, DIB (Windows), TIF

Tömörített pixelgrafikus képek

A legtöbb grafikus fájl tartalmaz ismétlődő információkat (például nagyobb kiterjedésű, azonos színű háttér, stb...) és nagy a méretük is. Így viszonylag hamar felmerült a képek tömörítésének kérdése. A veszteségmentes tömörítés során a megjelenített kép minősége az eredetiével azonos. Az elérhető méretcsökkenés természetesen függ a képtől, de az átlagos az 1:4 arány. Ilyen tömörített formátum a GIF (Graphics Interchange Format). Ez a típus főleg az Internet elterjedésével hódított tért. A GIF formátum alkalmas képsorozatok tárolására és megjelenítésére (animált GIF), illetve egy adott szín áttetszővé tételére (transzparent GIF) is.

A veszteséges tömörítés mellett a visszaállított kép minősége rosszabb, mint az eredetié. Ez azonban a legtöbb esetben nem okoz problémát, mivel az emberi szem nem érzékeli, vagy nem olyan mértékűnek érzékeli a romlást. Ennél a módszernél a minőségromlás mértékétől függően átlagosan 1:10 arányú méretcsökkenés érhető el. Ilyen típusú például a JPG (Joint Picture Expert Group), amely az egyik legelterjedtebb képtárolási formátum (pl. az interneten).

Vektorgrafikus szerkesztés

A vektorgrafikus képen lévő képelemek mentés és újra megnyitás után is külön-külön módosíthatóak. A képelemeknek módosítható a mérete, pozíciója, elforgatottsága, döntése, csomópontjai, kitöltöttségének színe vagy mintázata, körvonalának színe, vastagsága vagy mintázata, a többi képelemhez viszonyított sorrendje, más képelemhez való igazítás. A képelemekhez effektek rendelhetőek, a megismert CorelDraw programban például 3D-s kiemelés (extrude), perspektivikus nézet, körvonalhoz rendelhető effektek (pl. kontúr). Több képelem közt is használhatóak effektek, például az átmenetképző effekt (blend), képelemek összevonása (weld, trim, intersect), lencse effekt (lens).

Részletesen a CorelDraw szerkesztőprogramról

Bitképes szerkesztés

A bitképeken nem szerepelnek képelemek, módosítani kizárólag csak képpontok halmazát, rajzolóeszközzel “érintett” részeket, vagy az egész képet lehet. Képpontok halmazát kijelöléssel lehet képezni (a megismert Corel PhotoPaint programban ezt maszkolási eljárásnak nevezik). Kijelölni szabályos területet lehet (téglalap, ellipszis), szabadkézzel rajzolt területet, vagy különböző színfelismerő módszerekkel (lasszó eszköz, varázspálca) azonos vagy közeli színek által alkotott területet. A kijelölt területhez további kijelölés csatolható, vagy a kijelölésből részek elvehetőek.

A kijelölt rész képpontjainak módosíthatóak a különböző színinformációi (fényesség, telítettség, árnyalat,…) és rendelhetőek hozzá különböző effektek (élesítés, homályosítás, elmosás, feltöltés…).

A teljes kép, vagy a képen képzett (ideiglenes) objektum következő részei módosíthatóak: méret, pozíció, elforgatottság, döntés, felbontás, színinformációk (színpaletta, telítettség, fényesség,…). A képtől függetlenül a kép “alatt” lévő vászon is módosítható (mérete, színe).

Képszerkesztő programok segítségével a képen retusálás is végezhető. Retusálásnak azt az eljárást hívjuk, ami után a fotorealisztikus kép továbbra is életszerűnek, valóságosnak tűnik, viszont az eredeti képhez képest eltűnnek róla képelemek, vagy/és hozzáadódnak további képelemek. A retusálási eljárások során képpontokat kell változtatni, a színhatárokat kiemelni vagy eltüntetni, a tárgyak környezetében lévő színeket a tárgyra ráhelyezni, esetleg másik képről (vagy ugyanarról a képről) képelemeket másolni a képre úgy, hogy a másolat ne tűnjön ki az eredeti képből. A megismert PhotoPaint programban ehhez az eljáráshoz kézi retusáló eszközök használhatóak (elmosó, élesítő, pixelmásoló, pixelkeverő, színcserélő…).

Részletesen a CorelPhotoPaint szerkesztőprogramról