Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Alkotókörök kínálata, követelményrendszere

Alkotókörök weboldala a Palettán

Az alkotókörök követelményrendszerének közreadása előtt fontos tudni, hogy csak a szóbani rövidítéskor marad el az a fontos jelző: „kreatív” alkotó kör. Azaz, minden itt folyó tevékenység a diákok ötletein, kreativitásán alapul, melynek természetesen fontos velejárói az elképzelések megvalósításához szükséges gyakorlati, szakmai ismeretek. Így a különböző alkotók követelményrendszerének ezek a szakmai ismeretek lehetnek elérendő lépcsőfokai, hiszen a kreativitást nem lehet szintezni, érdemjegyekhez limitálni. Tehát leginkább olyan fogalmak szerepelnek a felsorolásokban, amik mellé nem lesznek érdemjegyek rendelve. hanem az órákon tanúsított közreműködés, ötletesség, elkötelezettség, kitartás, jelenlét, szorgalom hatványozza, illetve csökkenti a tanévi munka értékelhetőségét.

Nem írjuk le minden alkotónál, hogy szükséges az órák látogatása. Mivel a szakmai fogások pótlólagos gyakorlása nem hasonlít egy elmulasztott óra anyagának könyvből való megtanulására, itt a jelenlét csakugyan veszteség, hacsak a diáknak nincs otthon tűzzománc-égető kemencéje, professzionális fotólaborja, videostúdiója, esetleg szövőszéke.


Batik

Elsajátítandó szakmai ismeretek:

A festés alapvető technikái, természetes színezőanyagok, növények, ilyenek gyűjtése, használata.

A festékek készítése, keverése. Batikolási technikák: egyszínű, kötözött batikolás, viaszolási eljárások, többszínű festés, pecsételési módszerek, a festett textíliák feldolgozása (varrási alapismeretek, szegések, szabások, ).

Történeti háttér: batikoló népek, a batikolás történeti áttekintése, a színek szimbolikája, milyen anyagra milyen festéket használtak a különböző korok és népek.

Elvárás:

Félévenként egy kiválasztott – kombinált – technikával készített kiállítási darab készítése alapvető elvárás.

Órák időpontja: hetente 2 tanóra, vagy kéthetente négy óra (fél négytől fél hétig)


Csillagászat (www.supernova.hu)

A csillagászat rendkívül változatos, színes tudomány, amely számos készség és képesség fejlesztését teszi lehetővé. Ezek:

A szakköri munka szakmai célja

Általános cél: az elméleti és megfigyelő csillagászati, a fizikai és a számítógépes tudás fejlesztése; filozófiai, teológiai kitekintések.

A szakkör klasszikus értelemben vett tanmenettel vagy tantervvel nem rendelkezik. Ennek oka, hogy a témákat általában az aktualitások határozzák meg (konkrét, friss űrkutatási és csillagászati eredmények). Ezeket minimális késéssel követjük az Internet segítségével, az AKG remek adottságainak köszönhetően. Az aktualitások fényében történik az adott témához tartozó előzetes tudás felfrissítése, kiegészítése, illetve ha szükséges, újraértékelése.

Ezért inkább olyan tevékenységformákat tudunk meghatározni, amelyek több-kevesebb rendszerességgel fordulnak elő. Ezek:

A legfrissebb csillagászati és űrkutatási hírek gyűjtése, rendszerezése és bemutatása a kapcsolódó háttérrel együtt. Vita.

Konkrét aktuális küldetések (pl. bolygókutató űrszondák) eredményeinek folyamatos nyomon követése; ez a munka „team”-ekben történik.

Számítógépes anyaggyűjtés, anyagfeldolgozás; az Internet használata a csillagászat és űrkutatás területén.

A csillagászati honlap fejlesztése az előző tevékenységekre támaszkodva. Fordítások, gyűjtések, cikkek írása.

Távcsöves és szabadszemes megfigyelések; az égbolton való tájékozódás elsajátítása.

Csillagászattörténeti előadások.

Közös külső programok (Uránia, Planetárium, mozi stb.).

Időpontok az 1999-2000-es tanévben:

Kezdő szakkör: S – 1530
Haladó szakkör: – 1545


Fotó

Kádár Ágnes fotói
Vízkelety Marci fotói

Követelmények az első évben:

1. félév: portré-fényképezés, épületfotó; 30 éles, helyesen exponált kép készítése, (a laborálás még nem értékelési szempont).

2. félév: riport, természetfotó, zsánerkép; 30 éles, jó kép, korrekten laborálva.

Követelmények a második évben:

1. félév: szabadon választott témában 50 éles, jól exponált kép, jól laborálva. Lehetőség van műtermi világítást, közelfényképezést tanulni.

2. félév: 50 jó kép, szabadon választott témában. Kísérletező kedvűeknek különleges képszerkesztési eljárások. Bevezetés a színes fényképezésbe.


Internet (www.akg.hu/net)

Heti 2 tanóra, csütörtök 1530 – 1700

Alkotókör-vezető: Baranyai István

Általános leírás:

Az Internet alkotókörön a tanulók megismerkedhetnek a világháló által nyújtott kommunikációs és információ-szerzési lehetőségekkel. A tananyag és a felhasznált szoftverek változhatnak, tekintettel arra, hogy az Internetet használó alkalmazások rendkívül dinamikusan fejlődnek.

Az alkotókörre két évig járhatnak a tanulók. Elegendő jelentkező esetén egy kezdő és egy haladó csoport indul. Amennyiben csak egy tanulócsoport indul, a tanórákon lehetőség van az egy tanévet már elvégzett tanulókkal és a kezdőkkel való külön foglalkozásra. A haladó tanulók több egyéni, project rendszerű feladatot kapnak, az újabb ismeretek megszerzéséhez sokkal önállóbban kell dolgozniuk – az alkotókör-vezető irányítása mellett.

Témakörök szintenként

kezdő szint:

haladó szint:

Általános követelmények

A kezdő tanulóknak a tanév végére ismerniük kell:

A haladó tanulóknak a tanév végére ismerniük kell:

A tanév során a tanulók 3-4 dolgozatot írnak a különböző témakörök tárgyalásának befejezésekor, valamint több egyéni munkát végeznek (homepage-szerkesztés, vrml szerkesztés, kutatási feladatok...), melyek ugyancsak értékelésre kerülnek.

Haladó szinten a tanulóknak év végére egy nagyobb lélegzetű projectet kell elvégezniük, mely lehet kutatási feladat vagy egyéb munka (Sulinet project, programírás, weblap készítés-fejlesztés és karbantartás...) tanári egyeztetéssel.

Az értékelés rendje

A dolgozatokra és az önálló munkákra a tanulók 0 és 5 közötti osztályzatokat kaphatnak.

A dolgozatok értékelése:

100% – 85% jeles (5)
84% – 70% jó (4)
69% – 55% közepes (3)
54% – 40% elégséges (2)
39% – 0% elégtelen (0)

A tanév végén a tanulók érdemjegye a következő szempontok beszámításával alakul:


Kerámia (A kerámia alkotókör weboldala a Palettán)

Az első félévben – érintőlegesen – minden nálunk művelhető agyag-megmunkálási alaptechnikát (marokedények, hurkafelrakás, agyaglapos technika, korongozási ismeretek, szoborkészítés, formába öntés) áttekintünk, majd a második félévben ebből kell egyet kiválasztani, aminek segítségével tárgyat, tárgyakat lehet készíteni a karácsonyi és tavaszi kiállításokhoz.

A második félévtől mindenki tudja, érzi, hogy melyik a neki leginkább testhez álló módszer, s ebben lehet elmélyedni. Itt már céltudatosan olyan alkotások tervezése a feladat, amit leginkább a „saját” technikával lehet majd elkészíteni. Mivel a munka nem elszigetelt, hamarosan kiderül, hogy a kiválasztott technika társítható, egy másikkal, kiegészítve más módszerekkel eredetibb megoldásokat tesz lehetővé. Így az év végére mindenkinek készségszintű ismeretei lesznek az agyag formálásához szinte minden lehetséges módszerből.

A harmadik félévben az elkészített darabok díszítési lehetőségei szerepelnek a kínálati palettán: fémoxidos festések, mázolások, ecset és íróka használatával történő díszítések. A festékek kezelését, keverését, egymásra hatását lehet kipróbálni. A tárgykészítés már nagy biztonsággal működik.

A negyedik félévre szinte minden diák közel a professzió szintjén használja saját, legkedvesebb alkotó módszerét (korongolás-fülezés, festések kombinálása, üregelt szobrok készítése, felrakással edények szobrok, használati tárgyak, nyújtott agyaglapból összeállított tárgyak, öntés, formakészítés, gipsz-esztergálás). Ennyi idő alatt önálló munkavégzéssel, saját tervekkel, kifinomult díszítési technikákkal, biztos esztétikai érzékkel terveznek, dolgoznak.

Időpontok kínálata: a hét minden napján (hétfő, kedd, csütörtök, péntek) 1530-tól 1700-ig, csoportlétszám max. 8 diák, évfolyamonkénti csoportok lennének a legjobbak, de ehhez nem ragaszkodunk. Igény esetén (és nagyobb lélegzetű munkák kivitelezéséhez) hétvégi „working”-eket szervezünk.

Elvárások: érdeklődés, szorgalom és türelem, ötletek, amiket meg „kell” valósítani, rendszeres gyakorlás, személyes jelenlét. Tanítva tanulás: bevált módszerünk, hogy vagy egyhetes nyári „gyakorlaton”, vagy a tanév folyamán kell laikus, amatőr érdeklődőket okítani a diákoknak, amivel éppen a szakmai fogások lehetséges hibáinak észrevételét, javítását tudják rettentő hatékonyan megtanulni.

Az Adventi Vásárra egy nagyobb alkotás, vagy kissorozatú tárgyak készítése. Ajándékok otthonra, iskolai társaknak, tanároknak. A Tavaszi Fesztivál kiállítására egy műgonddal elkészített mű elkészítése.


Nemezelés (Nemezmunkák képei a Palettán)

Történeti ismeretek, nemezelő népek, kultúrák. A magyar nemeztörténet megismerése a tárgykészítés folyamatán keresztül. Nyersanyagok, a kikészítés formái, festési kellékek, növényi és szintetikus festékek.

A nemezelés egyszerű formáinak elsajátítása után bonyolultabb, több színt összedolgozó módszereket tanulunk. A technika megismerése után a tervekhez választjuk ki a módszereket, az egyszerűbb használati tárgyaktól kezdve, a bonyolultabbak felé közelítve (nemezelt lapok, hengeres, gömbölyű tárgyak, nemezékszerek, kisebb használati tárgyak: tarisznya, falikép, bugyelláris; több részes alkotások: viseletek, ruhadíszek, tárolók, játékok.

Elvárások: kitartás, mert a nemezelés során az alkotás elkészítését nem lehet egy hétig szüneteltetni, közös munkára való hajlam: hiszen a nagyobb faldíszek, ruhák darabjait csak közös munkával tudjuk elkészíteni. Az archaikus művészetek kedvelése, a régi mesterségbeli fogások iránti tisztelet.

Időpontok: havonta egyszer (kétnapos) összevont órák Kecskeméten, a Szórakaténusz Játékmúzeumban.


Rádió (www.akg.hu/radio)

Első félév: helyismeret, részvétel hírműsorok szerkesztésében.

Második félév: hírműsorok szerkesztése, felolvasási technikák begyakorlása, a technikai érdeklődésű diákok számára alapismeretek elsajátítása.

Harmadik félév: önálló zenés műsor szerkesztése technikai segédlettel, a technikát kedvelőknek zenei adás levezetése.

Negyedik félév: előre megírt szövegek alapján zenés-információs műsor összeállítása, a technikát kedvelőknek a rádiós pult helyes kezelése.


Szabás-varrás

Legfontosabb elvárás az érdeklődés. Vonzódás az önálló formaadáshoz. Kreativitás az öltözködésben, színválasztásban. Igény a különleges megjelenésre. Tehetség az anyagok kiválasztásában (kelmék varrhatósága, viselési körülmények, színek hatásai, harmonizálása). Kitartás, a sok részmunkát igénylő ruhadarabok elkészítésében. Türelem és pontosság az aprólékos részmunkákban.


Szubjektív – újságkészítés alkotókör (www.akg.hu/szub)

Heti 2 tanóra

Évfolyamok: 7-12.

Alkotókör-vezető: Baranyai István

Általános leírás

Az alkotóköri foglalkozások a Szubjektív iskolai havilap heti szerkesztőségi ülései lesznek. A lapkészítés konkrét feladatai mellett (cikkírás, szerkesztés, tördelés, webszerkesztés...) a tanulók elméleti órákon megismerhetik az írott sajtóhoz kapcsolódó alapfogalmakat (szerkesztőség, lapkiadás, lapdesign és a lap felépítése, sajtójog, sajtóetika, hírszerkesztés, publicisztika, interjúkészítés...)

Általános követelmények

Az alkotókörön részt vevő tanulónak az általa választott szerkesztőségi munkakört kell betöltenie. A munkakörök a tanév folyamán változhatnak, sőt ajánlatos több munkakört is kipróbálni. Ezek a munkakörök a következők:

Munkatárs (cikkíró), szerkesztő, rovatvezető, tördelőszerkesztő - tervező-szerkesztő, menedzser (marketing, hirdetésszervezés, előállítás, terjesztés), webszerkesztő, fotós, grafikus.

Az értékelés rendje

A tanuló által év közben végzett munka és a szerkesztőségi üléseken (és előadásokon) való részvétel egyaránt számít az értékelésnél.


Tűzzománc alkotókör (Az alkotókör weboldala a Palettán)

Tananyaga, követelménye és értékelési rendje

Foglalkozások: heti két órában

Létszám: max. 10-12 fő

Általános célok

A tűzzománcozás alaptechnikáinak megismertetése a tanulókkal, elméleti és a gyakorlati munka során.

A készségek elsajátításához szükséges szakmaismeret átadása, amely segít a tanulóknak az egyéniségüknek legmegfelelőbb kifejezési formák megtalálásában.

A szakma megismerésén keresztül kapcsolódási pontok keresése a művészetismereti órákhoz, témahetekhez.

Általános követelmények

Minden alkotókörösre nézve elvárás a foglalkozásokon való aktív részvétel, az érdeklődésnek megfelelő munka, a zománcelméleti ismeretek folyamatos bővítése és a közös munkákban való részvétel.

Szabadon választott témák, ötletek és technikák alapján zománcképek, zománcékszerek készítése az Adventi Vásárra ill. a Tavaszi Fesztiválra, valamint a kiállítások rendezésében való közreműködés.

Részletes követelmény és tananyag

Az alkotókörösöknek a tűzzománcozás technikájának megismeréséhez – évfolyamtól függetlenül – elméleti ismeretekkel is kell rendelkezniük.

Ismerniük kell:

1. A zománctechnikák rövid történeti fejlődését
(a zománc eredetétől, az egyiptomi, kelta, bizánci, limogesi-i festőzománc, ipari- és iparművészeti zománcozásig)

2. A zománcozható fémeket, a zománc legfontosabb összetevőit, fajtáit
(zománc fogalma, összetétele, tulajdonságai)

3. A zománcozáshoz szükséges műhelyfelszerelést
(égetőkemence, alátétek, zománcozás szerszámai, védőeszközök, színpróbák)

4. A zománcozás általános munkamenetét
zománc-előkészítés (őrlés, porítás, iszapolás)
fémelőkészítés (savazás, csiszolás)
zománcfelhordás eszközei, módjai
Szárítás, égetés, utómunkálatok

5. A zománcbevonási eljárásokat
(színes zománcfestés acél és vöröslemezen, rászitálásos módszer, sgrafitto, - sablontechnika)
(kevert, futtatott, fonal, golyós-zománc)

6. Az aranyműves-zománctechnikákat és alkalmazásukat
(huzal és sodronyzománcozás, rekeszzománc, áttört- és süllyesztett zománc, ékszerzománcozás)

7. A zománcfelhordási, égetési hibákat, kiküszöbölésük módját.

Bemutató foglalkozások célja

Megismertetni a tanulókat az ősi festészeti technika alapjaival, oly módon, hogy – választás esetén – a zománcozás örömteli alkotó tevékenység legyen számukra.

Rövid elméleti és anyagismereti áttekintés után a gyakorlatban próbálhatják ki a tanulók a legegyszerűbb zománctechnikákat, (tekintettel az idő rövidségére). Olyan kedvcsináló, amely lehetőséget ad a zománccal való „játékra”, de bemutatja a szakma nehezebb oldalát is.

A bemutató foglalkozásokon az alkotókörösöknek lehetőségük nyílik szakmai tapasztalataik átadására, esetenként önálló bemutatót is tarthatnak az érdeklődőknek.

Sajátosságok

Az alkotóköri tevékenységnél nehéz előre készített, egy-egy foglalkozásra lebontott tantervet készíteni, ugyanis itt valamennyi követelmény egyszerre van jelen. Itt elsősorban a gyakorlati tapasztalatok határozzák meg a munkát. Különböző a haladási ütem, mivel más-más évfolyamokról érkeznek a tanulók, eltérő képességekkel, más-más kézügyességgel, alkotói látással.

Nagyon sok gyakorlás, kísérletezés szükséges ahhoz, hogy szép alkotások szülessenek. A kemencébe került munka nagyon sokat változhat az égetés során. Módosulhatnak a színek, tónusok, sőt a befektetett munka pillanatok alatt tönkre is mehet.

A technika elsajátítása a tanulóktól nagy türelmet, aprólékos munkát, esetenként a kurdarc elviselését kívánja meg. Ugyanakkor fejleszti az elmélyülésre való képességet, a fantáziát, a vizuális látásmódot.

Az alkotóköri munka értékelése

A technika sajátosságából adódik, hogy egy-egy foglalkozáson nem mindig készülnek el az alkotások. (színminta készítés, alapozás, égetés előtti kiszárítás, bonyolultabb technika, stb). Ezért az értékelés szempontjából – foglalkozásonként - elsősorban a hiányzásmentesség, a szakmaismeret, a pontos, precíz, örömteli munka számít. Az elkészült munkák tanulónként együttesen kerülnek értékelésre, az előre megbeszélt szempontok szerint.

Naplószerűen, egyénenként van vezetve a jelenlét, a végzett munka, a választott technika, a kivitelezés, stb., amely összegzésre kerül és az érdemjegybe beszámít százalékos formában.

Adható érdemjegy:

91-100 % jeles
76-90 % jó
51-75 % közepes
31-50 % elégséges
30 % alatt elégtelen

Elégséges, ill. elégtelen jegy ezen az alkotókörön nem szerezhető, mert év elején egy-két foglalkozás során kiderül a tanuló hozzáállásáról, hogy nem jól választott, nem fogja csinálni, nem érdekli ez a tevékenység. Javasoljuk, hogy még időben válasszon egy másik kedvére való alkotókört.

Nem lehet senkit kényszeríteni az alkotásra, ezt csak örömmel lehet csinálni, különben felesleges időtöltés az egész.

A technikában járatos, nagyobb gyakorlattal rendelkező tanulóknak lehetőségük van arra, hogy szabadidejükben önállóan is dolgozzanak a műhelyben. (Pl. hiányzáspótlás, nagyobb munka befejezése, stb.) Szintén a technika sajátosságából fakad, hogy esetenként egy-egy több órán keresztül készült, szép, gondosan kivitelezett munka az égetés során – pillanatok alatt- tönkremegy, vagy esztétikailag veszít értékéből. Ilyen esetek az értékelésnél természetesen nem érintik hátrányosan a tanulót.

Ajánlott irodalom: Komlós Andrásné: Tűzzománc
Erhard Brepohl: Iparművészeti zománctechnika
Ötvös Nagy Ferenc: Zománcmívesség


Video

Alapvető technikai ismeretek, a képrögzítés rövid története, a videózás alkalmazása az iskola életében. A stábmunka ismertetése, funkciók, tevékenységek. Felvétel-készítési gyakorlatok, képszerkesztés, vágás, keverés, feliratozás, hangosítás, világítási ismeretek. Közvetítés, élő műsor szerkesztése. Filmforgatási alapok, forgatókönyv, felvételvezetés, instruálás.

Követelmények

Az alapvető ismeretek elsajátítása után a stábmunka keretein belül gyakorlati munkákban való részvétel (iskolai rendezvények közvetítése, táborok eseményeinek rögzítése, vágása, szerkesztése, archiválása, editálása). Önálló forgatási terv készítése, forgatókönyv írása, rendezés, fotografálás, beosztás szerint. A team-munka során a beosztások forgószínpadszerűen változnak majd.

Meghirdetett programok tartalmi követelménye

Haladó csoport

az értékelés módja, azaz

A félév során 100 pontot kell elérned a 15 hét alatt. Az etűdkészítés adja továbbra is a félév gerincét, három fős csoportokban kell legalább 10 db etűdöt készítened, ha mindegyikben dolgozol valamilyen módon, ebből összejön 80 pont. A másik kötelező feladat a videónapló elkészítése, valamikor a félév folyamán. Az egyéb (kiegészítő) videós munkák készítéséért, természetesen, további pontok járnak. Az, hogy milyen feladatokból szeded össze a fennmaradó 20 pontot, a te döntésed.

10 db etűd – forgatása:10x4= 40 pont
– vágása: 10x4= 40 pont
videónapló:4 pont
vágási gyakorlat min. 1db:4 pont
film, videókritika írás:2 pont
eseményrögzítés:2/4 pont
alkotóköri homepage-hez hozzájárulás:2 pont
egyéb, videózáshoz kapcsolódó tevékenység:2 pont

Évvégi jegyek:

5-ös: 91-100 pont
4-es: 81-90 pont
3-as: 71-80 pont
2-es 61-70 pont
0 -ás 61 alatt