Tantárgyi programok | |||
|
Kialakítandó cél:
A tanuló megérti és használja a gyakoribb mindennapi kifejezéseket és a nagyon alapvető fordulatokat, amelyeknek célja a mindennapi szükségletek konkrét kielégítése. Be tud mutatkozni és be tud mutatni másokat, meg tud válaszolni, és fel tud tenni olyan kérdéseket, amelyek személyes jellegűek (pl. hogy hol lakik), amelyek olyan emberekre vonatkoznak, akiket ismer, vagy olyan dolgokra, amelyekkel rendelkezik. Képes nagyon egyszerű interakcióra, amennyiben a másik személy lassan és világosan beszél és segítőkész.
Témakörök
:Társadalmi érintkezéshez szükséges kommunikációs szándékok:
Személyes beállítódás és vélemény kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
Információcseréhez kapcsolódó kommunikációs szándékok:
A partner cselekvését befolyásoló kommunikációs szándékok:
Interakcióban jellemző kommunikációs szándékok:
Tananyag
:Nyelvtani fogalmak
:Kialakítandó cél:
A tanuló megért olyan mondatokat és gyakrabban használt kifejezéseket, amelyek az őt közvetlenül érintő területekhez kapcsolódnak (pl. nagyon alapvető személyes és családdal kapcsolatos információk, vásárlás, helyismeret, állás). Az egyszerű és rutinszerű nyelvi helyzetekben tud kommunikálni úgy, hogy egyszerű és direkt módon információkat cserél családi vagy mindennapi dolgokról. Le tudja írni nagyon egyszerű formában a viszonyulását valamihez, a közvetlen környezetében és olyan területeken, amelyek a legalapvetőbb szükségleteket érintik.
Témakörök
:Társadalmi érintkezéshez szükséges kommunikációs szándékok:
Érzelmek kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
Személyes beállítódás és vélemény kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
Információcseréhez kapcsolódó kommunikációs szándékok:
A partner cselekvését befolyásoló kommunikációs szándékok:
tiltás, felszólítás;
segítségkérés és arra reagálás;
Interakcióban jellemző kommunikációs szándékok:
visszakérdezés, ismétléskérés;
Tananyag
:Színek, tájak leírása, képleírás
Terek és méretek, lakás berendezése, szoba leírása
Emberek leírása, időjárás, útleírás
Földrajzi tájékozódás, időtartam, utazás
Város bemutatása, vásárlási lehetőségek, üzlet bemutatása
Étkezés, vendéglő
Nyelvtani fogalmak:
Melléknévragozás (jelző, határozó)
Személyes névmások részes esete
Perfekt (haben, sein), alakok, keretes mondatszerkezet
Elöljárószavak tárgy és részes esetben
Melléknévfokozás, összehasonlítás
Präteritum (haben, sein)
Visszaható igék, sich
Mellékmondatok: KATI-szórend, dass
Kialakítandó cél:
A tanuló megérti a fontosabb információkat a világos, standard szövegekben, amelyek ismert témáról szólnak, és gyakori helyzetekhez kapcsolódnak a munka, az iskola és a szabadidő stb. terén. Elboldogul a legtöbb olyan helyzetben, amely a nyelvterületre történő utazás során adódik. Egyszerű, folyamatos szöveget tud alkotni olyan témában, amelyet ismer, vagy amelyek az érdeklődési körébe tartoznak. Le tudja írni a tapasztalatait és különböző eseményeket, álmokat, reményeket és ambíciókat, továbbá vázlatosan meg tudja indokolni a különböző álláspontokat és terveket.
Témakörök
:Társadalmi érintkezéshez szükséges kommunikációs szándékok:
engedélykérés és arra reagálás;
Érzelmek kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
elégedettség, elégedetlenség;
csodálkozás;
remény;
bosszúság.
Személyes beállítódás és vélemény kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
véleménynyilvánítás, véleménykérés és arra reagálás;
egyetértés, egyet nem értés;
érdeklődés,;
ellenvetés;
akarat, kívánság, képesség, kötelezettség, szükségesség, lehetőség;
ígéret; szándék, terv,
érdeklődés értékítélet, kívánság, preferencia iránt.
Információcseréhez kapcsolódó kommunikációs szándékok:
bizonyosság, bizonytalanság;
A partner cselekvését befolyásoló kommunikációs szándékok:
javaslat és arra reagálás;
kínálás és arra reagálás;
Interakcióban jellemző kommunikációs szándékok:
beszélési szándék jelzése, téma bevezetése;
megerősítés
témaváltás, beszélgetés lezárása.
Tananyag
:Képregény, művészet
Testápolás, testrészek, mozgás, betegségek, egészség
Hangulatok, állásfoglalás, divat
Kívánságok
Család
Természet, környezet
Utazás, vám, rendőrség, bank, posta
Készülékek és működésük, média, computer, újság, évszámok
Nyelvtani fogalmak
:Kötőszavak
Werden
Birtokos eset
Vorgangspassiv
Vonatkozói mellékmondatok
Zustandspassiv
Kialakítandó cél
:Meg tudja érteni az összetettebb konkrét vagy elvont témájú szövegek fő gondolatmenetét, beleértve ebbe a szakterületének megfelelő szakmai beszélgetéseket is. Olyan szintű normális interakcióra képes anyanyelvű beszélővel, folyamatosan és spontán módon, hogy az egyik félnek sem megterhelő. Világos, részletes szöveget tud alkotni különböző témákról, és képes kifejteni a véleményét valamilyen témáról úgy, hogy részletezni tudja a különböző lehetőségekből adódó előnyöket és hátrányokat.
Tanagyag
Reklám
Ünnepek, szokások, szerepek
Foglalkozások, állásinterjú
Hirdetések
Sport
Ruházat
Életrajz
Lakáskeresés, bérleti szerződés
Újságcikkek
Nyelvtan
Konjunktiv II. feltételes mód
Régmúlt
Időegyeztetés
Főnévvé vált melléknevek
Folyamatos melléknévi igenevek
Befejezett melléknévi igenevek
A B2 szinten a tanulónak rendelkezni kell az érettségi követelményrendszerben meghatározott, az előző szinteken elsajátított témakörök szókincsével és kommunikációs elemeivel
:személyes vonatkozások és a család /tanuló személye, családi élet/
ember és társadalom /emberek külső belső jellemzése, ünnepek vásárlás/
környezetünk /otthon, lakóhely és környéke, időjárás/
az iskola /saját iskola, nyelvtanulás/
a munka világa /diákmunka, pályaválasztás/
életmód /napirend, kedvenc ételek/
szabadidő, művelődés, szórakozás /színház, mozi, kedvenc sport/
utazás, turizmus /tömegközlekedés, utazási előkészületek/
tudomány és technika /népszerű tudományok, ismeretterjesztés, a technikai eszközök szerepe a mindennapi életben/
célnyelvi ország kultúrája, földrajza, és egy két fontosabb történelmi esemény
Társadalmi érintkezéshez szükséges kommunikációs szándékok:
megszólítás;
köszönés, elköszönés;
bemutatás, bemutatkozás;
telefonálásnál bemutatkozás és elköszönés
személyes levélben megszólítás és elbúcsúzás;
érdeklődés hogylét iránt és arra reagálás;
engedélykérés és arra reagálás;
köszönet és arra reagálás;
bocsánatkérés és arra reagálás;
gratuláció, jókívánságok és arra reagálás.
Érzelmek kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
sajnálkozás;
öröm;
elégedettség, elégedetlenség;
csodálkozás;
remény;
bosszúság.
Személyes beállítódás és vélemény kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
véleménynyilvánítás, véleménykérés és arra reagálás;
valaki igazának az elismerése és el nem ismerése;
egyetértés, egyet nem értés;
érdeklődés,;
tetszés, nem tetszés;
dicséret, kritika;
ellenvetés;
akarat, kívánság, képesség, kötelezettség, szükségesség, lehetőség;
ígéret; szándék, terv,
érdeklődés értékítélet, kívánság, preferencia iránt.
Információcseréhez kapcsolódó kommunikációs szándékok:
dolgok, személyek megnevezése, leírása;
események leírása;
információkérés, információadás;
igenlő vagy nemleges válasz;
tudás, nem tudás;
bizonyosság, bizonytalanság;
ismerés, nem ismerés.
A partner cselekvését befolyásoló kommunikációs szándékok:
kérés;
tiltás, felszólítás;
segítségkérés és arra reagálás;
javaslat és arra reagálás;
kínálás és arra reagálás;
meghívás és arra reagálás.
Interakcióban jellemző kommunikációs szándékok:
visszakérdezés, ismétléskérés;
nem értés;
betűzés kérése, betűzés;
felkérés lassabb, hangosabb beszédre;
beszélési szándék jelzése, téma bevezetése;
megerősítés
témaváltás, beszélgetés lezárása.
Az érettségihez szükséges kommunikációs szándékok:
Társadalmi érintkezéshez szükséges kommunikációs szándékok:
megszólítás;
köszönés, elköszönés;
bemutatás, bemutatkozás;
telefonálásnál bemutatkozás, elköszönés;
szóbeli üdvözletküldés;
személyes és hivatalos levélben megszólítás;
személyes és hivatalos levélben elbúcsúzás;
érdeklődés hogylét iránt és arra reagálás;
engedélykérés és arra reagálás;
köszönet és arra reagálás;
bocsánatkérés és arra reagálás;
gratuláció, jókívánságok és arra reagálás;
együttérzés és arra reagálás.
Érzelmek kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
hála;
sajnálkozás;
öröm;
elégedettség, elégedetlenség;
csodálkozás;
remény;
félelem;
bánat;
bosszúság.
Személyes beállítódás és vélemény kifejezésére szolgáló kommunikációs szándékok:
véleménynyilvánítás, véleménykérés és arra reagálás;
valaki igazának az elismerése és el nem ismerése;
egyetértés, egyet nem értés;
érdeklődés, érdektelenség;
tetszés, nem tetszés;
dicséret, kritika,;
ellenvetés;
ellenvetés visszautasítása;
akarat, kívánság, bizonytalanság, képesség, szükségesség, kötelezettség, lehetőség;
ígéret;
szándék, terv,
érdeklődés értékítélet, kívánság, preferencia, érdeklődési kör iránt
Információcseréhez kapcsolódó kommunikációs szándékok:
dolgok, személyek megnevezése, leírása;
események leírása;
információkérés, információadás;
igenlő vagy nemleges válasz;
válaszadás elutasítása;
tudás, nem tudás;
bizonyosság, bizonytalanság,
emlékezés, nem emlékezés.
A partner cselekvését befolyásoló kommunikációs szándékok:
kérés;
tiltás, felszólítás;
segítségkérés és arra reagálás;
javaslat és arra reagálás;
kínálás és arra reagálás;
meghívás és arra reagálás;
reklamálás;
tanácskérés, tanácsadás;
segítség felajánlása és arra reagálás;
ajánlat és arra reagálás.
Interakcióban jellemző kommunikációs szándékok:
visszakérdezés, ismétléskérés;
nem értés;
betűzés kérése, betűzés;
felkérés lassabb, hangosabb beszédre;
beszélési szándék jelzése, téma bevezetése, félbeszakítás;
megerősítés;
körülírás;
témaváltás, beszélgetés lezárása.
Tankönyvek
:A1 szint – Moment mal! 1 (1 – 8.)
A2 szint - Moment mal! 1 (9-15.)
B1 szint - Moment mal! 2
B2 szint - Moment mal! 3