10. évfolyam (A1)
Kialakítandó cél
:
A tanuló megérti és használja a gyakoribb mindennapi
kifejezéseket és a nagyon alapvető fordulatokat, amelyeknek célja a mindennapi
szükségletek konkrét kielégítése. Be tud mutatkozni és be tud mutatni másokat,
meg tud válaszolni, és fel tud tenni olyan kérdéseket, amelyek személyes
jellegűek (pl. hogy hol lakik), amelyek olyan emberekre vonatkoznak, akiket
ismer, vagy olyan dolgokra, amelyekkel rendelkezik. Képes nagyon egyszerű
interakcióra, amennyiben a másik személy lassan és világosan beszél és
segítőkész.
Kommunikációs célok
- Egy telefonszám megértése. Szavak betűzése. A kommunikáció
fenntartásához szükséges alapvető eszközök. Bemutatkozás. Értetlenség
kifejezése.
- Személyekhez kapcsolódó alapvető információ, valamint
vélemények és értékítéletek megértése. Személyekkel kapcsolatos ismeretadás és
kérés: név életkor, foglakozás, nemzetiség, családi állapot. Egy döntés
indoklása.
- A szabadságon töltött idő leírása. Preferenciák és
kedvtelések kifejezése. Helyzetmeghatározás. Dátumok, helyszínek, tevékenységek
és szálláshelyek egyeztetése. Véleménykifejtés, megegyezés.
- Vásárlás: információkérés egy adott termékről, az áráról, a
fizetési módokról. Termékek és árak összehasonlítása. Véleménynyilvánítás és az
adott vélemény alátámasztása érvekkel. Információ adása dolgok meglétéről. Mások
szükségleteinek a megismerése, segítség felajánlása, adott tárgy kiválasztása és
a döntés megmagyarázása.
- Külső tulajdonságok kifejezése és ezek megértése. Fizikai
tevékenységgel kapcsolatos kérdések feltevése és válaszok adása. Szokások
leírása, Javaslatok, tanácsok adása. Szövegértés: lényeges információ kiszűrése.
Olvasott szöveg tartalmának átadása. Egyetértésre jutni a fő pontokkal
kapcsolatban. Tanácsok kidolgozása.
Lexika
Spanyol nyelvű országok nevei, ABC, számnevek, nemzetiségek
nevei, családi állapot, kedvtelések, foglalkozások, tanulmányok,
személyiségjegyek. Családi viszonyok. Utazás, szabadidős tevékenységek,
turizmus, közlekedési eszközök, évszakok, hónapok nevei. A város: szállás
típusok, szolgáltatások, helyszínek. Bolt típusok és termékek nevei. Pénznemek,
színek, ruhadarabok és használati tárgyak nevei, öltözködési stílusok.
Születésnapi ünnep, ajándékok. Az emberi test részei, külső jellemvonások,
sporttevékenységek. A hét napjai.
Nyelvtan
A határozott névelő. A főnevek száma, neme. Személyes
névmások alany esete. Mutató névmás. A SER létige ragozása. Az - AR, -
ER, - IR végződésű szabályos igék Presente de Indicativo ragozása. A
visszaható ige. A melléknév száma, neme. Birtokos névmások. Az Objeto
Indirecto-val járó igék használata: INTERESAR, GUSTAR. Az e < ie
tőhangváltós ige: QUERER. A létigék: HAY, ESTAR. A birtok:
TENER. Kérdőszavak, kérdő mondatok. Ragozott ige + Infinitivo
szerkezet: PREFERIR, QUERER, NECESITAR, TENER QUE. A számnevek
egyeztetése. Mutató névmások: egyeztetett és semleges alakok. Az o < ue
tőhangváltós ige: PODER. A hangsúlytalan személyes névmások: tárgyas és
részes eset: Pronombres Personales de Objeto Directo, Objeto Indirecto.
Az u < ue tőhangváltós ige: JUGAR. Rendhagyó igék Presente de
Indicativo ragozása: DAR, IR, HACER. Az időhatározók használata.
Tagadás: no, nunca. Mennyiség jelzők, határozók: muy, mucho… etc.
A főnevek neme: típusosan rendhagyó alakok. Szerkezetek Infinitivo-val:
HAY QUE, SER + Adjetivo.
Csoportos feladatok, szerepjáték
- A csoporttársak megismerése a spanyol kultúrához fűződő
érdeklődési körükön keresztül.
- Személyes információ gyűjtése a csoporttársakról, és
hasonlóságok keresése.
- Egy csoportos nyaralás megszervezése, a különböző kínálatok
közötti közös döntés révén.
- Egy buli közös szervezése. Együttes döntések, ajándékok
kiválasztása.
Interkulturális ismeretek
- A hispán országokhoz kapcsolódó sztereotípiák. A különböző
spanyol nyelvű országok akcentusai.
- Spanyolország régióinak sokszínűsége, Spanyolország térképe,
a tájegységek gazdasági és kulturális sajátosságai.
- Ismerkedés egy tájegység kulturális kínálatával egy
ismeretterjesztő brosúrán keresztül. Dél – Amerika térképe.
- Hogyan ünneplik a spanyolok a Karácsonyt, a Háromkirályok
eljövetele. Ajándékozási szokások.
- A spanyolok napirendje, és a jellemző nyitvatartási idők
megismerése egy újságcikk alapján. Ezek összehasonlítása a magyar szokásokkal.
11. évfolyam (A2)
Kialakítandó cél:
A tanuló megért olyan mondatokat és gyakrabban használt
kifejezéseket, amelyek az őt közvetlenül érintő területekhez kapcsolódnak (pl.
nagyon alapvető személyes és családdal kapcsolatos információk, vásárlás,
helyismeret, állás). Az egyszerű és rutinszerű nyelvi helyzetekben tud
kommunikálni úgy, hogy egyszerű és direkt módon információkat cserél családi
vagy mindennapi dolgokról. Le tudja írni nagyon egyszerű formában a
viszonyulását valamihez, a közvetlen környezetében és olyan területeken, amelyek
a legalapvetőbb szükségleteket érintik.
Kommunikációs célok
- Személyes tapasztalatokról információcsere. Álláshirdetések
megértése. Véleményalkotás egy adott munka előnyeiről és hátrányairól. Érvelés
egy adott vélemény mellett. Információ átadása képességekről és ezek értékelése.
Szakmai követelményekkel kapcsolatos információcsere. Állásajánlat tétele. Más
ajánlatok elfogadása vagy visszautasítása.
- Alapvető élelmiszerek vásárlása. Súlyok és mértékegységek.
Rendelés leadása egy étteremben. Információkérés és adás egy adott fogásról.
Étkezési szokások leírása és értékelése, ezzel kapcsolatos javaslattétel. Egy
recept megértése egy beszélgetés alapján. Utasítások adása és megértése. Egy
recept leírása és elmagyarázása.
- Egy helyszínre, útvonalra és jövőbeli cselekvésekre való
utalások megértése. Telefonbeszélgetés alapegységei. Információcsere: dátum és
idő. Hotelekben használt beszélgetéspanelek. Útvonalak (távolságok, közlekedési
eszközök stb.). Információkérés: menetrendek, hotelek. Szállás- és
menetjegyfoglalás. Érvelés az előnyök és a hátrányok mellett.
- Egy közvélemény-kutatás kérdéseinek megértése és
megválaszolása. Személyes prioritások hangsúlyozása és indoklása. Egy város
leírása. Értékelés, összehasonlítás. Vélemény, egyetértés, és ellenvélemény
kifejezése. Kívánságok és kedvtelések kifejezése. Javaslattétel és a javaslatok
megvédése. Egyetértés és egyet nem értés kimutatása.
- Társadalmi érintkezés egy látogatás alkalmával: üdvözlés,
bemutatkozás, elbúcsúzás, stb. Lakás leírások megértése. Útbaigazítás kérése és
adása. Dolgok felkínálása. Engedélykérés és adás. A telefonbeszélgetés alap
panelei. A magázódás - tegeződés közötti választást segítő alapelvek. Meghívások
eszközlése és azok elfogadása. A házigazda és a vendég kötelezettségei: kínálás,
ajándékátadás, érdeklődés a családtagokról. Gyalogos közlekedésben útbaigazítás
adása és ezek követése.
- Személyes naplókból objektív információ megértése. A
megszerzett információ összekapcsolása már ismert történésekkel. Események
időponthoz kapcsolása. Saját életünk fontos dátumai. A múltbeli életkörülmények
leírása. Egy adott személy egy napjának elmesélése. Egy életrajz
megszerkesztése. Történelmi eseményekre és időpontokra való utalás.
Lexika
- Foglalkozások, jellemzőik, szükséges emberi tulajdonságok.
Személyes adatok, és munkahelyi tapasztalatok. Hobbik. Szakmai önéletrajz.
- Élelmiszerek és csomagolási formák. A konyha: hozzávalók,
receptek, fogások. Tipikus spanyol ételek és hozzávalóik. Italok.
- Utazás, útitervek. Tanítás. Közlekedési eszközök, szállás
hotelben, létesítmények.
- A város: szolgáltatások, kultúra és szabad idő,
környezetvédelem és időjárás, gazdasági és ipari tevékenységek, lakosság,
társadalom és történelem.
- A lakás: elhelyezkedés, beosztás. Rövidítések a postai
címzésben. A város: útbaigazítás, közlekedési eszközök.
- Történelmi események. A napi időbeosztás. Egy adott személy
életrajzának szakaszai: életkor, tanulmányok, szakmai és családi élet.
Politikai, társadalmi és történelmi események.
Nyelvtan
- Múlt idő I. : Pretérito Perfecto. Szabályos és
rendhagyó alakok. Gyakoriság kifejezése, határozószók. A SABER ige Presente de Indicativo ragozása.
- Súlyok és mértékegységek. Mennyiség kifejezése: poco / un
poco de, nada / ningún…, demasiado, mucho, suficiente. Személytelen igealak:
forma impersonal con SE.
- Dátum és idő. Helyzetmeghatározás az ESTAR ige és
helyhatározók segítségével. Időhatározók, kérdőszók. Jövő idő I. : IR a +
Infinitivo. Óhaj kifejezése: Quisiera + Infinitivo.
- Összehasonlítás, melléknév fokozása: más / menos .. que
stb. Rendhagyó alakok. Felsőfokú alakok. Egyenlőség kifejezése: tan… como, el
mismo… stb. Vonatkozó mellékmondatok: que, en el que, donde stb.
Tetszés és kívánság kifejezése: me gusta … / me gustaría … Értékelés,
vélemény kifejezése: es + adjetivo + Infinitivo .
- A felszólító mód : Imperativo. A visszaható igék
felszólító módja. A folyamatos igealak: ESTAR + Gerundio.
- Múlt idő II. : Pretérito Indefinido. Szabályos igék
ragozása. A SER, TENER és ESTAR igék Pretérito
Indefinido-ja. Múlt idő III. : Pretérito Imperfecto. Szabályos igék
és SER és az IR igék ragozása. A Pret. Perfecto és a Pret. Indefinido múlt idők összehasonlítása, jellemző időhatározók. A
Pret. Imperfecto használata. Események összekapcsolása, kötőszók. Az
Al +
Infinitivo szerkezet.
Csoportos feladatok, szerepjáték
- Különböző álláslehetőségek megvitatása egy csoporton belül.
- Egy, a csoporton belüli szakácskönyv létrehozása a legjobb
ismert receptekből.
- Egy üzleti út közös eltervezése, szállásfoglalás és
repülőjegy vétel.
- Egy adott város problémáinak megvitatása, és a lehetséges
megoldások közötti fontossági sorrend felállítása.
- Egy spanyol család meglátogatása az otthonában – szerepjáték.
- Egy híres spanyol ember életrajzának megírása.
Interkulturális ismeretek
- Hogyan vélekednek a spanyolok a munkájuk jelentőségéről,
milyen szerepet tölt be az életükben? A kérdés megvitatása kapcsolódó
tanulmányok alapján. A spanyol fiatalok életstílusának megismerése.
- Étkezési szokások megismerése és megvitatása.
- A szakmai kapcsolatokon belüli kulturális különbségek, és a
kulturális különbségekből adódó félreértések megvitatása.
- Információgyűjtés három Latin - Amerikai városról.
- Különböző lakástípusok kiválasztása adott személyek számára,
egy regényrészlet és lakáshirdetések alapján.
- A Polgárháború utáni Spanyolország társadalmi – politikai
helyzetének a megismerése, egy regényrészlet alapján.
12. évfolyam (B1)
Kialakítandó cél
:
A tanuló megérti a fontosabb információkat a világos,
standard szövegekben, amelyek ismert témáról szólnak, és gyakori helyzetekhez
kapcsolódnak a munka, az iskola és a szabadidő stb. terén. Elboldogul a legtöbb
olyan helyzetben, amely a nyelvterületre történő utazás során adódik. Egyszerű,
folyamatos szöveget tud alkotni olyan témában, amelyet ismer, vagy amelyek az
érdeklődési körébe tartoznak. Le tudja írni a tapasztalatait és különböző
eseményeket, álmokat, reményeket és ambíciókat, továbbá vázlatosan meg tudja
indokolni a különböző álláspontokat és terveket.
Kommunikációs célok
- Személyes információ cseréje. Emberek közötti hasonlóságok és
különbségek kifejezése. Érzelmek kifejezése. Emberek jellemzése, értékelése.
Információkérés a személyiséggel, kedvtelésekkel, tapasztalatokkal stb.
kapcsolatban.
- A kommunikációról szóló teszt kitöltése, a válaszok
megvitatása. A kommunikáció interkulturális jellemzőivel kapcsolatos kérdések
elemzése. A tanulási folyamathoz kapcsolódó érzések és nehézségek megvitatása.
Személyes tapasztalatok elmesélése. Képességek megvitatása. Tanulással
kapcsolatos tapasztalatok összehasonlítása. A tanévben elérendő célok
meghatározása.
- Preferenciák kifejezése. Meghívások és javaslatok eszközlése,
elutasítása, elfogadása. Szándék kifejezése. Találkozó egyeztetése. Színházi
előadások, jellemzése, értékelése. Előadás ajánlása másoknak. Meghívás
eszközlése, elutasítása, szabadkozás. Egy ünnepnap eltöltésének megszervezése.
Információkeresés a szabadidős tevékenységek kínálatáról.
- Érdeklődés egészségi állapotról. Tanácsadás a betegségek
elkerülése és a gyógyulás érdekében. Az egészségi állapottal kapcsolatos
kérdések és válaszok. Egy betegség tüneteinek elmagyarázása. Figyelmeztetések és
tanácsok. Egy egészséges életmódot propagáló kampány készítése: tanácsok és
javaslatok.
- Tárgyak és készülékek leírása: hasznosság és működés.
Véleménykifejtés. Balkezes emberek beszámolói tárgyak használhatóságáról.
Tárgyak leírása: formák, alapanyagok, alkatrészek, hasznosság, működés,
tulajdonságok. A lakással kapcsolatos problémák megvitatása. „Intelligens
lakások” tervezése.
- Múlt idejű történések elmesélése. A múlt idejű történések
körülményeinek leírása. Ezekről információkérés. Feltételezések kifejtése múlt
idejű eseményekről.
- Információszerzés különféle szolgáltatásokról. Ezek
szükségességének és hasznosságának értékelése. Véleménykifejtés különböző cégek
munkájáról. Egy hirdetés megírása. Reklamáció. Dicséret.
- Tervezgetés a jövőről, feltételezések. Vélemény kifejtése egy
szövegről. Szokások leírása. Vélemény kifejtése jövőbeli történésekről.
Egyetértés és egyet nem értés kifejezése, érvelés. Vélemények tisztázása. A
társadalom jövőjének a javítása érdekében tartott vitára felkészülés, a vita
szabályainak tisztázása.
- Véleménykifejtés. Egy konfliktus elmesélése. Érzelmek és
lelkiállapotok kifejezése. Személyiség változásainak leírása. Viselkedéstípusok
értékelése, tanácsadás. Emberek közötti kapcsolatok, tanácsadás.
- Írott üzenetek megfejtése. Szövegtípusok udvariassági
szintjének megállapítása. Engedély- és segítségkérés, illetve felszólítás
cselekvésre. Figyelmeztetés és emlékeztetés. Meghívások, gratulációk. Írott
üzenetek: kérés, köszönet, bocsánatkérés, stb. Találgatás egy adott szöveg
szerzőjéről. Képeslap vagy e-mail írása, tartalmi egységek. Írott szöveg
javítása.
- Információközlés különböző bizonyossági szinteken. Adatok
megvitatása. Egy adott információ hitelességének ellenőrzése. Megerősítés
kérése. Hibák feltárása. Tudatlanság kifejezése.
Lexika
- A személyiségjegyekhez kapcsolódó főnevek és melléknevek.
Kedvtelések, hobbik.
- Az emberi kommunikáció. Tanítás és tanulás.
- Szórakozóhelyek és szabadidős tevékenységek. Melléknevek az
értékítélet kifejezésére. Mozi és televízió: jellemzők, film típusok, stb.
Kulturális kínálat, előadások.
- Betegségek és balesetek. Egészségi állapot, a test részei.
- Mindennapi használati tárgyak, eszközök. Anyagnevek, formák.
- Létesítmények, termékek, szolgáltatások. Különböző cégek
tevékenységi köre. Ételek és italok.
- Mindennapi használati tárgyak. Társadalom, technológia,
környezet, stb.
- Szerelmi viszonyok. Kedélyállapotok, személyiség.
- Levelezésben használt formulák: meghívás, kérés, gratuláció,
stb. Hétköznapi szerszámok. A beszéddel kapcsolatos igék: verbos de lengua.
- Földrajz, gazdaság, történelem, és szokások. Egy ország
jellemzése: földrajz, társadalom, gazdaság, stb.
Nyelvtan
- A GUSTAR típusú igék használata. Feltételes mód I. :
Condicional. Használat, szabályos és rendhagyó ragozású igék. Kérdőszók.
Típusosan rendhagyó nőnemű főnevek. Me gustaría saber si / dónde etc.
- Múlt idők összehasonlítása: Perfecto / Indefinido. A
PARECER ige. Érzékeléssel kapcsolatos igék, mellékmondatok. Tanácsadó
formulák. A tanteremben elhangzó leggyakoribb kérdések.
- Meghívás: az APETECER ige. Elfogadás, elutasítás.
Találkozók megbeszéléséhez szükséges mondatszerkezetek.
- Kötelezettséget kifejező igei körülírások: DEBER, TENER
QUE, HAY QUE. Feltételes mondatok I: si + Presente de Indicativo. Az
E/2 személyű ragozott igealak személytelen használata: tú impersonal. A
Felszólító mód : Imperativo. Szabályos és rendhagyó alakok. A PODER
ige néhány használata. Kötőszavak: sin embargo, a pesar de que, ya que,
stb. A -mente végződésű határozószók.
- Se puede / No se puede + Infinitivo
szerkezet. A Kötőmód
jelen ideje: Presente de Subjuntivo. Szabályos és a leggyakoribb rendhagyó igék
ragozása: SER, IR, PODER, stb. Tárgy esetű hangsúlytalan névmások: lo/la/los/las. A
se névmás használata: személytelenség. Vonatkozó
mellékmondatok.
- Múlt idő IV: Pretérito Pluscuamperfecto. Múlt idők
összehasonlítása: Imperfecto / Pluscuamperfecto. Időhatározók. Múlt időre
vonatkozó kérdések.
- Jövő idő II: Futuro Simple. Szabályos és rendhagyó
igék ragozása, használata. Pronombres átonos OD + OI: se + lo/la/los/las.
Személytelen alakok az igeragozásban. Eszköztár érveléshez: lo que pasa es
que, etc.
- Véleménykifejtés, bizonytalanság kifejezése: tal vez, yo
(no) creo que etc. + Indicativo vagy Subjuntivo. Kötőszók. Egy
cselekvés, szokás abbahagyását leíró szerkezetek: DEJAR DE + Infinitivo, ya
no + Presente, Cuando + Subjuntivo.
- Érzelemkifejezés alárendelő mondatokkal: Infinitivo,
Subjuntivo vagy Indicativo használata. Me da miedo … Me da
miedo que … Me da miedo si/cuando .Az ESTAR ige használata.
Változást kifejező igekapcsolatok: VOLVERSE, HACERSE, QUEDARSE, PONERSE.
- Kölcsönkérés, engedélykérés formulái. Indicativo /
Subjuntivo használata. Birtokos névmások: el mío stb.
- Bizonytalanság kifejezése: yo diría que / debe de…
etc. Egyetértés, ill. ennek hiánya. Kérdések függő beszédben.
Csoportos feladatok, szerepjáték
- Kérdőív készítése a csoporttársak megismerése céljából.
- Az idegen nyelvekről való ismereteink közzététele, a
nyelvtanulói „életrajzunk” megírása.
- Egy spanyol városban egy hétvége eltöltésének megszervezése.
- Egy egészségmegőrző ill. betegségmegelőző kampány
előkészítése.
- Egy „intelligens otthon” megtervezése, a hétköznapok
megkönnyítése céljából.
- Egy nagyon rejtélyes eset kinyomozása.
- Egy cég létrehozása, egy tévéreklám elkészítése.
- Egy cselekvési terv létrehozása egy jobb jövő érdekében.
- Néhány ember konfliktusainak és problémáinak megismerése, és
javaslattétel a megoldásra.
- Képeslap vagy e-mail írása az egész csoport számára.
- Műveltségi vetélkedő elkészítése az egész csoport számára.
Interkulturális ismeretek
- Újságcikkek alapján híres spanyolok és latin-amerikaiak
megismerése.
- Elmélkedés a szókincs kulturális konnotációiról.
- A spanyolok és a magyarok szabadidő tevékenységeinek
összehasonlítása.
- A fokhagyma az egészségre jótékony hatásainak megismerése. A
spanyolok és a magyarok étkezési szokásainak összevetése.
- Ramón Gómez de la Serna: greguerías. Dalí, Miró és Chillida
egy – egy művének megismerése.
- Egy irodalmi személy leírása. Egy regény cselekményének
összefoglalása.
- A civil szervezetek szerepe, és a nemzetközi gazdasági
kapcsolatok megvitatása.
- Miguel Delibes egy műve alapján megvitatni az emberiség
fejlődésének a kérdését. Egy, a génsebészetről szóló kérdőív elolvasása és
megválaszolása.
- Mario Benedetti néhány verse. Mozifilmek tartalma a plakátok
alapján.
- Az írott és szóbeli kommunikáció különbségei. García Lorca
egy levele.
13. évfolyam (B2)
Kialakítandó cél:
Meg tudja érteni az összetettebb konkrét vagy elvont témájú
szövegek fő gondolatmenetét, beleértve ebbe a szakterületének megfelelő szakmai
beszélgetéseket is. Olyan szintű normális interakcióra képes anyanyelvű
beszélővel, folyamatosan és spontán módon, hogy az egyik félnek sem megterhelő.
Világos, részletes szöveget tud alkotni különböző témákról, és képes kifejteni a
véleményét valamilyen témáról úgy, hogy részletezni tudja a különböző
lehetőségekből adódó előnyöket és hátrányokat.
Kommunikációs célok
- A szótár használata. Szómagyarázat. Szavak összehasonlítása
különböző nyelvekben. A szótanuláshoz való viszony kifejtése. Múltbeli
tapasztalatok felidézése. Anekdoták elmesélése.
- Egy színhely leírása: hely, pillanat, ott található tárgyak
és szereplők, időjárás. Személyek elhelyezése, és pozíciójuk leírása. Személyek
külső leírása: tulajdonságok és öltözet. Hozzáállás- és viselkedés, helyzet- és
pozícióváltozások leírása. Szituációk és események időbeli összekapcsolása.
Cselekvések végrehajtási módjai. Utasítások adása. Mások szavainak átadása.
- Életrajzi adatokra hivatkozás: származás, lakóhely, munka,
családi állapot, családi kötelékek, elhalálozás, stb. Cselekvések, vívmányok és
jellemzők értékelése. Egy értékelés jelentőségének csökkentése. Egy személy
életében vagy személyiségében végbe menő változások leírása. Történelmi
események elmesélése.
- Természeti terek és éghajlati viszonyok leírása. Beletörődés
kifejezése. Bizonyosság és lehetségesség kifejezése. Jövő idejű történések
összekapcsolása. Szándékok és tervek kifejezése. Feltételek kifejezése.
Lehetséges megoldások keresése nehéz helyzetekre.
- Érvelés, meggyőzés. Információk, egy felsorolás elemei, és
érvek összerendezése. Javaslattétel. Javaslatok elfogadása feltételhez kötve.
Jogok, tiltások és kötelességek kifejezése.
- Múltra vonatkozó érzelmek, hozzáállás, és jellemzők leírása.
Múltbeli történések és helyzetek elmesélése és értékelése. Múltbeli történésekre
és helyzetekre vonatkozó érzések kifejezése. Egy adott viselkedés igazolása vagy
kritikája. Információ előadása különböző nézőpontokból. Bocsánatkérés, bűnös
keresés.
- Elutasítás kifejezése, panaszkodás. Vágyak kifejezése. Utalás
egy adott témára. Ígérettétel. Javaslattétel, érvek felhozatala. Célhatározás.
Előnyök és hátrányok összehasonlítása.
- Formális közegben információ rendszerezése: adatok és
információk szembeállítása, újraszövegezés, következtetések levonása, példák
állítása. Egy adott termék milyenségének és jellemzőinek leírása. Okok és
következmények összekapcsolása. Egy termékismertető összeállítása.
- Személyes és közösségi szokások. Kedvtelések és preferenciák
egymás mellé állítása, összehasonlítása. Szokások összehasonlítása. Meglepettség
kifejezése. Félreértések megelőzése és megoldása. Tanácsadás, figyelmeztetés.
Kívánságok kifejezése, gratuláció. Egy e-mail megszerkesztése.
- Feltételes helyzetek elbeszélése, múltban vagy jelenben.
Beszélgetések felidézése. Múltbeli cselekedetek értékelése. Saját és mások
képességeire utalás. Cselekvés idejének a meghatározása, különbségek árnyalása.
- Erkölcsi ítéletek kifejezése. Cselekvések kritikája és
megvédése. Érvelés. Utalás már ismert dolgokra.
- Mit jelent tudni egy nyelvet? – a kérdés megvitatása.
Kompetenciaszintek értékelése. Vita egy adott szöveg nyelvtani helyességről ill.
kommunikatív értékéről. A tanév során elért haladás értékelése.
Lexika
- A szótárakban található rövidítések. Gyűjtőszavak.
- Helyzet és mozgás. Ruházat. Külső jellemvonások. Mimika és
testbeszéd. Mozi.
- Az életrajzokhoz kapcsolódó szókincs. Emberek tulajdonságai,
jelleme.
- Az utazáshoz kapcsolódó eszközök és szerszámok. Földrajz,
éghajlat, természet. Az utazás témaköre: közlekedési eszközök, csomagok,
balesetek, stb.
- Az állatok témaköre. Társadalmi követelések. Társadalmi
csoportok: nemdohányzók, kamaszok, fogyasztók, stb.
- Érzelmi és személyes kapcsolatok.
- Politikai élet: szerveződése, és vitatémák.
- Ipari és élelmiszeripari termékek, a gyártási folyamatuk.
- Helyi ünnepek. Kulturális szokások és értékrendek.
Viselkedési minták.
- Intellektuális képességek és személyes kvalitások témaköre.
Viselkedéstípusok és reakciók. Személyes képességek.
- Morális értékrend. Az igazságszolgáltatás.
- Vizsgák és dolgozatok. A tanulási folyamat és a
nyelvhasználat.
Nyelvtan
- Egyazon tővel rendelkező szavak – szócsaládok I. Ellentétek
képzése előtag hozzáadásával: anti-, a-, des-, stb. Prepozícióval járó
vonatkozó mellékmondatok. A que/quien használata. Összehasonlító
szerkezetek I.: es como/una especie de + sustantivo. Részes névmással
járó igei szerkezetek: venirle a la memoria, stb.
- Helyhatározó prepozíciók. Időjárás –igék. Egy személy fizikai
leírása: igék. Igei körülírás I. : változást kifejező igék. (Verbos de cambio
en perífrasis) : ponerse a + Infinitivo, quedarse + Gerundio / Perticipio.
Visszaható igék. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek I. Módhatározós
szerkezetek: melléknevek, -mente végződésű határozószók, Gerundio,
sin + Infinitivo. A jelen idő használata : utasítások. Függő beszéd (Estilo
Indirecto) I.: proponer/pedir que + Presente de Subjuntivo, decir que +
Presente de Indicativo.
- Múlt idők összehasonlítása: Imperfecto és Indefinido használata. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek II.
Történelmi jelen (Presente histórico). Változást kifejező igék II. (Verbos
de cambio) : hacerse, quedarse, volverse, ponerse, convertirse en, cambiar,
Igei körülírás II. (Perífrasis) : dejar de + Infinitivo, seguir +
Gerundio. Összehasonlító szerkezetek II.: no tan … como, mucho más … que.
- Célhatározós szerkezetek I. (Construcciones finales) :
para + Infinitivo, para que + Subjuntivo, por si + Indicativo, no vaya a ser
que + Subjuntivo. Valószínűség kifejezése: quizás, probablemente stb.
Időhatározók, és időhatározós szerkezetek III. Az Imperfecto de Subjuntivo
ragozása és használata. A lo névmás használata I: lo más + adjetivo.
- A Feltételes mód (Condicional) használata habría
que / deberíamos + Infinitivo. Főnévi alárendelt mondatok (Subordinadas
sustantivas) I.: ser conveniente + Infinitivo, …que + Subjuntivo.
Feltételes mondatok (Construcciones condicionales) II.: con tal de que
stb. A lo névmás használata II.: lo parece/n, lo es/son. Igei
körülírás III. (Perífrasis): kötelezettség kifejezése: haber de /
deber + Infinitivo. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek IV.
Szövegrendező elemek: tal vez no … pero sí; y… y… e incluso… stb.
- Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) II.
érzelmet kifejező főmondattal: querer/gustar/no soportar + Pres. / Imperf. de
Subjuntivo. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) III.: es normal
stb. que + Imperf. de Subjuntivo. Múlt idők használata: Indefinido, egy lezárult időszak értékelése.
Pasarlo bien/mal.
Információközléshez vagy kéréshez kapcsolódó szövegszervező elemek: te lo
aseguro, dicen que, lo que pasa es que, stb.
- Igei szerkezetek érzelmet kifejező igékkel II.: no
soportar/no aguantar stb. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas)
IV.: verbo + sustantivo/Infinitivo/que + Subjuntivo: no soporto las
mentiras/mentir/que me mientan. A lo névmás használata III.: lo
que + verbo, lo de + sustantivo / Infinitivo, lo + adjetivo. Me gustaría
+ Infinitivo, Me gustaría que + Imperf. de Subjuntivo. A Jövő idő (Futuro)
használata: szándék, ígéret. Célhatározós szerkezetek II. (Construcciones
finales): para / a fin de + Infinitivo, para que / a fin de que +
Subjuntivo.
- Szóképzés II.: igékből képzett főnevek: -ción, -te,
-miento, -ado, stb. Előrevetett melléknév. Okságot kifejező mellékmondatok:
por + sustantivo, porque + verbo. Megengedő mellékmondatok: a pesar de
+ Infinitivo, aunque + Indicativo / Subjuntivo. Szövegszervező elemek: en
cuanto a, en lo que se refiere a , stb. Közvetlen és udvarias hangvétel
közötti különbségek.
- Hasonló igék különböző használata: pasar/pasarlo,
quedar/quedarse, etc. Névmással használt igék (verbos pronominales):
resultar, parecer + adjetivo, extrañar,
sorprender. Passzív szerkezet (Pasiva refleja con ’se’).
Ellentétes kötőszavak: mientras que, en cambio; no es que + Pres. Subj., sino
que + Indicativo. Negatív felszólítás – tiltás (Imperativo negativo).
Jókívánságok kifejezése: que + Presente de Subjuntivo. Szövegszervező
elemek II: tener en cuenta que, con respecto a, etc.
- Feltételes mód II. (Condicional Compuesto): ragozás és
használat. Kötőmód III.: Pluscuamperfecto de Subjuntivo: ragozás és
használat. Feltételes mondatok III.: si + Pluscuamperfecto de Subjuntivo,
Condicional Compuesto/Pluscuamperfecto de Subjuntivo. Függő beszéd (Estilo
Indirecto) II. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek V.: Gerundio, al
+ Infinitivo, antes de / después de + Infinitivo, etc. Igei körülírás (Perífrasis)
IV: estar a punto de + Infinitivo, acabar de + Infinitivo. Dársele /
hacerlo bien / mal. Ser un/a + adjetivo calificativo.
- Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) V. A parecer és az
estar igék használata vélemény kifejezésére. Alárendelt
mondatok (Subordinadas sustantivas) VI.: no/es cierto que + Subjuntivo
/ Indicativo etc. Névmások használata: el/la/los/las + de + sustantivo.
Feltételes mondatok IV: de + Infinitivo Compuesto. Igei körülírás (Perífrasis):
salir/resultar + Gerundio, salir/resultar + Participio. Igék
elöljárószavas vonzatai (régimen preposicional): aprovecharse de,
contar con, stb.
Csoportos feladatok, szerepjáték
- Személyes szótár megtervezése.
- Egy mozifilm jelenet forgatókönyvének megírása.
- Az emberiség történetében három jelentős személyiség
kiválasztása, érdemeik méltatása, a választás megvédése.
- Egy kalandtúra előkészítése.
- Egy adott csoport jogvédő nyilatkozatának a kidolgozása.
- Egy adott csoporton belüli kapcsolatok megítélése, ez alapján
egy vita szimulálása.
- Egy új politikai párt programjának kidolgozása, és az
osztályon belül választások eljátszása.
- Termékismertető készítése egy adott termékről.
- E-mail írása egy olyan személy számára, aki meg akarja
látogatni Magyarországot.
- Egy személyiségteszt kidolgozása.
- Saját nyelvtudásunk értékelése.
Interkulturális ismeretek
Jövevényszavak, idegen eredetű szavak, nyelvek
kölcsönhatásai.
Kedvenc ételeink – és a hozzájuk kapcsolódó történetek.
Önkéntes munka, helyzete Magyarországon és Európában.
Életem legmeghatározóbb utazása. Élménybeszámoló.
Kisállattartás. A magyar és spanyol szokások
összehasonlítása.
Személyiségteszt és az optimizmus. A spanyol és a magyar
valóság összehasonlítása.
A „protest song” spanyol megfelelői. Diktatúrák és
tiltakozás ellenük. Összehasonlítás.
Gyorsétkezdék, étkezés az utcán.
Kultúrák keveredése, idegengyűlölet, elfogadás.
Érzelmek kifejezési módjai – kulturális különbségek.
Tanmesék, történetek a Jóról és a Rosszról.
Tankönyvek:
A1 szint - Gente – Új Kiadás 1. kötet. (1 – 5)
A2 szint - Gente – Új Kiadás 1. kötet (6 – 11)
B1 szint - Gente – Új Kiadás 2. kötet
B2 szint - Gente – Új Kiadás 3. kötet