AKG pedagógiai program |
|||
|
Az AKG az első iskola volt az országban, amely saját közzétett pedagógiai programmal, s pedagógusai által kialakított helyi tantervekkel, saját fejlesztésű tankönyvekkel és más ismerethordozókkal végezte munkáját. Az elmúlt tíz év alatt stabilizálódott az iskola felszereltsége, saját kiadónk az ország egészében terjeszti tankönyveinket, más ismerethordozóinkat. A hatéves iskolára való átálláskor az AKG tanárai által készített tantervekhez itt készültek a tankönyvek, munkafüzetek, más taneszközök. Ennek költségeit részben a kiadó bevétele, részben az alapítvány fedezi. Ennek ellenére az AKG tankönyvei – tekintettel kisebb példányszámukra – valamelyest drágábbak, mint más kiadókéi. Ezért az alapítvány, azoknak a családoknak akik ezt igénylik – a szociális bizottságon keresztül – tankönytámogatást ad.
Az AKG-ban a taneszköz-használatot a következő eljárás szabályozza:
1. Az AKG pedagógia programja alapján (alapelvek, pedagógia folyamat,
működési rendszer, helyi tanterv) elkészültek a tantárgyi programok.
Jóváhagyásuk a munkaközösségek joga, feladata.
2. A különböző programoknak eltérő a tankönyv, taneszközigénye (epochák,
tárgyspecifikus jellemzők). Az AKG-ban vannak olyan tantárgyak, amelyek tankönyv
nélkül, olyanok amik évente több tankönyvvel és olyanok is, amelyek egy
tankönyvvel működnek.
3. A hagyományos taneszközök (könyv, példatár, munkafüzet, térkép stb.) mellett
az AKG-ban helyileg kifejlesztett más típusú információhordozókat is létrehozunk
ill. választunk (audiokazetta, videoanyag, CD-ROM, számítógépes hagyományos
szoftver), ezek kiválasztása, finanszírozása a hagyományos eszközökhöz hasonlóan
történik.
4. A tantárgyi programok alapján a munkaközösségek határozzák meg a szükséges
taneszközöket. A közösen kiválasztott taneszközök mellett, minden tanár jogosult
egyéni döntésre is, amennyiben ezt a munkaközösség többi tagjával és a
kisiskolával (ahol tanít) egyezteti, s jóváhagyásukat megkapta. Az egyéni
döntést indokolni kell.
5. A helyben készült tankönyveket az állami tankönyvminősítés mellett, helyi
ill. a munkaközösség által megbízott lektorokkal ellenőriztetni kell.
6. A tantárgyi programok alapján az AKG-ban készült tankönyveket,
munkafüzeteket, gyakorló anyagokat, példatárakat egy évig - kispéldányszámú
sokszorosítással - próbaanyagként kell kiadni, s a szükséges korrekciókhoz ki
kell próbálni.
7. A próbaidőszak végi korrekcióba be kell vonni az adott
taneszközből/taneszközzel tanuló tanulókat is. A tanulók felkérése a
munkaközösség feladata.
8. Azoknál a tantárgyaknál, ahol a munkaközösség nem helyi taneszközt készít, a
szakanyag kiválasztásához a munkaközösségnek át kell tekintenie a piaci
kínálatot, s a programhoz legközelebb álló taneszközt kell választania.
9. Amennyiben kiegészítő, időszakos egyéni tanuláshoz szükséges taneszközöket
határoz meg a munkaközösség (szaktanár), azokat egyeztetni kell a kisiskolával.
Ha ezek túlságosan drágák (erről a kisiskola patrónusai döntenek, a szülők
véleményének meghallgatásával) a használatot a kisiskola megtagadhatja.
10. Az AKG az iskola könyvtárában biztosítja valamennyi iskolában használatos -
egyéni tanuláshoz szükséges - taneszköz használatát. Ennek érdekében a könyvtár,
minden taneszközből minimálisan 5 példányt tart.
11. A szabad sávban meghirdetett kurzusok taneszközigényének meghatározója a
kurzusvezető tanár.
12. A szükséges taneszközök - szöveggyűjtemény, irodalomjegyzék, térkép stb. -
meghatározása csak akkor válik jogérvényűvé, ha az adott munkaközösség -
szaktanár - a követelmények meghirdetésekor, a kurzus kezdete előtt közzéteszi
azokat.
13. A taneszközök költségeit hat évre egyenletesen átlagköltségként kell a
szülői ház felé elszámolni.
14. A taneszközök szülői fedezetét a hat éven át folyamatosan - havi
rendszerességű finanszírozással is be lehet fizetni.
15. Az AKG a tankönyv, taneszközlistát évente közzéteszi.