AKG
pedagógiai
program
 

8. A tankönyvek, taneszközök kiválasztásának elvei, az eljárás rendje

Az AKG az első iskola volt az országban, amely saját közzétett pedagógiai programmal, s pedagógusai által kialakított helyi tantervekkel, saját fejlesztésű tankönyvekkel és más ismerethordozókkal végezte munkáját. Az elmúlt tíz év alatt stabilizálódott az iskola felszereltsége, saját kiadónk az ország egészében terjeszti tankönyveinket, más ismerethordozóinkat. A hatéves iskolára való átálláskor az AKG tanárai által készített tantervekhez itt készültek a tankönyvek, munkafüzetek, más taneszközök. Ennek költségeit részben a kiadó bevétele, részben az alapítvány fedezi. Ennek ellenére az AKG tankönyvei – tekintettel kisebb példányszámukra – valamelyest drágábbak, mint más kiadókéi. Ezért az alapítvány, azoknak a családoknak akik ezt igénylik – a szociális bizottságon keresztül – tankönytámogatást ad.

Az AKG-ban a taneszköz-használatot a következő eljárás szabályozza:

1. Az AKG pedagógia programja alapján (alapelvek, pedagógia folyamat, működési rendszer, helyi tanterv) elkészültek a tantárgyi programok. Jóváhagyásuk a munkaközösségek joga, feladata.
2. A különböző programoknak eltérő a tankönyv, taneszközigénye (epochák, tárgyspecifikus jellemzők). Az AKG-ban vannak olyan tantárgyak, amelyek tankönyv nélkül, olyanok amik évente több tankönyvvel és olyanok is, amelyek egy tankönyvvel működnek.
3. A hagyományos taneszközök (könyv, példatár, munkafüzet, térkép stb.) mellett az AKG-ban helyileg kifejlesztett más típusú információhordozókat is létrehozunk ill. választunk (audiokazetta, videoanyag, CD-ROM, számítógépes hagyományos szoftver), ezek kiválasztása, finanszírozása a hagyományos eszközökhöz hasonlóan történik.
4. A tantárgyi programok alapján a munkaközösségek határozzák meg a szükséges taneszközöket. A közösen kiválasztott taneszközök mellett, minden tanár jogosult egyéni döntésre is, amennyiben ezt a munkaközösség többi tagjával és a kisiskolával (ahol tanít) egyezteti, s jóváhagyásukat megkapta. Az egyéni döntést indokolni kell.
5. A helyben készült tankönyveket az állami tankönyvminősítés mellett, helyi ill. a munkaközösség által megbízott lektorokkal ellenőriztetni kell.
6. A tantárgyi programok alapján az AKG-ban készült tankönyveket, munkafüzeteket, gyakorló anyagokat, példatárakat egy évig - kispéldányszámú sokszorosítással - próbaanyagként kell kiadni, s a szükséges korrekciókhoz ki kell próbálni.
7. A próbaidőszak végi korrekcióba be kell vonni az adott taneszközből/taneszközzel tanuló tanulókat is. A tanulók felkérése a munkaközösség feladata.
8. Azoknál a tantárgyaknál, ahol a munkaközösség nem helyi taneszközt készít, a szakanyag kiválasztásához a munkaközösségnek át kell tekintenie a piaci kínálatot, s a programhoz legközelebb álló taneszközt kell választania.
9. Amennyiben kiegészítő, időszakos egyéni tanuláshoz szükséges taneszközöket határoz meg a munkaközösség (szaktanár), azokat egyeztetni kell a kisiskolával. Ha ezek túlságosan drágák (erről a kisiskola patrónusai döntenek, a szülők véleményének meghallgatásával) a használatot a kisiskola megtagadhatja.
10. Az AKG az iskola könyvtárában biztosítja valamennyi iskolában használatos - egyéni tanuláshoz szükséges - taneszköz használatát. Ennek érdekében a könyvtár, minden taneszközből minimálisan 5 példányt tart.
11. A szabad sávban meghirdetett kurzusok taneszközigényének meghatározója a kurzusvezető tanár.
12. A szükséges taneszközök - szöveggyűjtemény, irodalomjegyzék, térkép stb. - meghatározása csak akkor válik jogérvényűvé, ha az adott munkaközösség - szaktanár - a követelmények meghirdetésekor, a kurzus kezdete előtt közzéteszi azokat.
13. A taneszközök költségeit hat évre egyenletesen átlagköltségként kell a szülői ház felé elszámolni.
14. A taneszközök szülői fedezetét a hat éven át folyamatosan - havi rendszerességű finanszírozással is be lehet fizetni.
15. Az AKG a tankönyv, taneszközlistát évente közzéteszi.

   
 


9. A szülői házzal való kapcsolattartásról