54. szám 2007. június By AlföldiAzt mondják, Shakespeare darabjai hatalmas szabadságot adnak a rendezőnek. Persze a megannyi feldolgozás tényleg megannyi szempont szerint mutatja be William műveit. Mégis, illetve mégsem gondolom, hogy mindeddig ezek bármelyike is maradandó élménnyé vált volna számomra. Csakhogy úgy esett, hogy nővéremmel és anyukámmal elmentünk a Bárka színházba megnézni a Szentivánéji álmot Alföldi Róbert rendezésében.
Elvegyültünk a tömegben, még volt öt percünk. Sose jártunk itt, ezért nem tudhattuk, hogy ebben a színházban nem módi a kiöltözés. Csak mi voltunk puccba vágva. Fannyt feszélyezte a dolog, bennem inkább szimpátiát keltett, anyát igazából nem érdekelte, csak hogy jó elöl legyünk. Később a terembe lépve láttuk, nem kell ezért sokat tennünk, hiszen a játszóteret körbevették a sorok. A bejárattól legtávolabbi ponton ugyan négy sor is volt, de ez sem jelentős szám, szerintem. Csend. Aztán sötét. Végül halvány fény világította meg az ezüst medenceszerű színpad két szélén támaszkodó két színészt. Az egész előadásra jellemző volt ez a halovány megvilágítás. A darab inkább tettekre, mintsem beszédre épült. Bizonyos részei akár egy kortárstánc-bemutatóba is illenének. Visszatérve a kezdetre, az egész úgy kezdődött, hogy Theseus király és Hyppolita királyné apró mozdulatokkal provokálták egymást, de főként a királynő. Mellével böködte hátba szerelmét, aztán a király taszítása hamar átfordult bizarr szenvedéllyé. A szereposztás sajátossága, hogy Helénát egy terhes nő alakította – bár ez nyilván csak egyedi eset –, valamint Hermia „apját” jelen esetben egy hölgy játszotta. Aztán a társulat is megjelent a színpad szélén. Bevonultak, mintha vakondokok masíroznának. Élükön a pocakos rendezővel, mindenki köszön a nézőknek, van, aki megilletődve, van, aki lenézve, ki lelkesen, ki cincogva. Körülbelül húsz perc elteltével Puck (Lázár Kata) monológja közben zsebéből színes szivacsdarabokat szórt, majd beállt a színpad közepére, és a magasból töméntelen mennyiségű szivacstörmelék hullott a színpadra... ezzel át is léptünk a mese világba.
Hermiáék sem tétlenkedtek, ők egymásba fonódva vonaglottak a színpad közepén, egymást vetkőztetve. Végül aztán Oberon a magasból kiadta Pucknak az átkokat visszavonó parancsot. Ezt Puck foszforeszkáló golyók dobálása közepette végre is hajtotta, ugyanis a rózsa itt világító gömb formájában jelent meg. A végén aztán jött az előadás előadása, ami egy teljesen önálló műsornak is megfelelt volna. Tulajdonképpen önmaga paródiája volt. A darab végkifejlete végül az lett, hogy minden színész besétált középre, s ott összekenték egymást arcfestékkel, amit előbb még a darabbéli színtársulat használt. Lehuppantak a földre, és vártak a megváltó tapsviharra. Alföldi a taps után elégedetten felállt és átvonult a nézők feje fölötti függőfolyosón. Őt nem tapsolták meg. Azt hiszem, erre a rendezésre még sokáig emlékezni fogok. By Alföldi… Szentivánéji álom (Bárka Színház) |