Szubjektív

Tartalom

54. szám 2007. június

Harsi csibe és 4-es metró

Nem mindennapos kiránduláson volt a Harsi csibe. Szerencsére én is része vagyok a csibének, így pontosan tudom, mi történt ezen a napon. Édesapámnak (dr. Horváth Tibor) köszönhetjük a túrát, neki ugyanis nagy szerepe van a budapesti 4-es metró építésében. Apa mérnök geológus, a cége végezte a metró vonalán található földtani rétegek kutatását és készítette el a hozzá tartozó kockázatelemzést. Reggel a csibe a Deák Ferenc téren találkozott, és innen mentünk az Etele térre. Apa és én korábban odamentünk, hogy előkészítsük a terepet. Mikor a csibe megérkezett, ott végighallgattunk egy előadást, ami számunkra csak félig-meddig volt érthető, ugyanis leginkább szakmai szavakat használtak. De addig mi megnéztük a teremben a plakátokat, megállóterveket. Az előadás után jött csak az izgalmas rész. Lementünk az indítóaknába, ahonnan a két új pajzs indult később körülbelül hároméves útjára a föld alatt. Előtte viszont mindenkinek fel kellett venni a védőruházatot, ami egy acélorrú bakancsból, egy sisakból és egy esőkabátból állt. Már jártam hasonló építkezésen, de ez mindegyiknél nagyobb volt. Az akna körülbelül 20 méter mélyen volt. A mélybe egy fémlépcső vezetett, amiről lenézni is elég félelmetes volt. Mikor leértünk, sok vezeték, szerszám, csavar volt a földön. Rengeteg ember dolgozott a pajzs körül, voltak francia, angol, olasz és persze magyar munkások. Nehéz elmondani, hogy pontosan mit is láttunk. Volt két nagy henger alakú pajzs elfektetve a földön. Az elején ott voltak a fúrófejek, vágófejek. Utána egy nagy fehér váz volt, amiben a köveket feltördeli a kőtörő berendezés, majd egy spirál csiga a futószalagra, amely a szállító csillékbe rakja a felmorzsolt kőzetet. Mindeközben egy gépezet folyamatosan helyezi el a „tübingeket” (az alagút falazatát), és ez így fog meni három éven, 11,7 kilométeren keresztül. Volt egy vezérlőpult is, amiben két ember ült, akik felügyelik a szerkezet munkáját, és egy joystickszerű karral irányítják megfelelő irányba a pajzsot, ugyanis hogy egy ekkora gépezet (a pajzs 45 méter hosszú) megfelelően működjön, sok elektromos és hidraulikus gépet kell összehangolni. Kirándulásunk öt nappal volt az indítás előtt, az emberek már csak az utolsó simításokat végezték a pajzsokon. Az indításkor nagy izgalom volt, ugyanis ha valamit rosszul raktak, hegesztettek össze, akkor bizony nem indul el. De elindult, majd utána leállt. Ez várható volt, ugyanis mindkét pajzs teljesen új, és még soha nem volt használatban. Az egész csibe nagyon élvezte a kirándulást, és megígértük egymásnak és apukámnak, hogy mi akkor is ott leszünk, mikor a két pajzs feljön a föld felszínére – a Keleti pályaudvaron vagy a Bosnyák téren.

Horváth Dóri