|


56. szám 2007. december
Cirque du Soleil
Delírium avagy a hírnév átka
Amikor szeptember elején megláttam egy óriásplakátot, rajta
a felirattal: Cirque du Soleil, rögtön tudtam, hogy nekem ezt látnom kell. A
világhírű cirkusz – amit legtöbben a Fehér tenyér című filmből ismerhetünk –
Magyarországra jön, és elhozza a Delírium című előadását október 30-31-én a
Sportarénába. Szóval nem sajnálva a drága időm, no meg a pénzt, elmentem és
megnéztem a 30-i előadást. Nem vártam el sokat, jobbat, mint más előadásaik,
mivel még életemben nem láttam őket. Azt azért reméltem, sőt meg voltam róla
győződve, hogy jónak kell lennie, hogy jó lesz. Hogy mit kaptam? Nem feltétlenül
a fentieket…
Kedd este, körülbelül fél órával kezdés előtt sikerült
leparkolnunk egy távoli járdaszigeten. Miután elsétáltunk a teljesen üres VIP
parkoló mellett és megkerültük az egész arénát, átvágtunk a buszpályaudvaron és
bementünk az egyetlen kinyitott bejáraton (ekkor már csak tizenöt perc volt
kezdésig). Megdöbbenve vettük észre, hogy óriási tömeg áll a bejáratnál. A
siralmasan megszervezett bejutás senkinek sem kerülte el a figyelmét. Ezt onnan
gondolom, hogy hallótávolságon belül mindenki erről beszélt… kivéve talán
minket, akik igencsak megéheztünk, és már csak arra vártunk, hogy a távolban
izzó neon BÜFÉ felirathoz minél közelebb jussunk. A jegykezelést is igen
érdekesen oldották meg: egy ember elvette a jegyet és beengedett, egy valami
elektromos bizurkával érvényesítette, egy pedig eltépte. Segítségükre volt ebben
még két biztonsági őr is. Feladatuk megfejthetetlen. A jegy hátulján a szokásos
tiltások mellett a kézigránátok bevitelét is megtiltották. Szóval a kiskésemet
vittem csak. Mikor beértünk, megfeledkezve a hívogató neonfényről, inkább
elfoglaltuk helyünket (ami nem volt olyan egyszerű, mint ahogy azt előtte
hittem). Tizenöt perces csücsülés után elkezdődött a várva várt. Ének,
zene-bona, vizuális effektek egymás hegyén-hátán. A színpad mögé, néha elé
kivetített filmek mellett két óriáskivetítő is segítette az alkotók
kiteljesedését. Amikor meghallgattuk az első műsorszámot, végignéztük a repülő
vörösvérsejteket és egy lufiból csüngő férfit (aki szinte egész végig céltalanul
repkedett), úgy gondoltam: milyen ötletes, hogy énekkel és táncosokkal kezdik a
show-t. Aztán, mikor a lufis pasi nem szállt el, mikor az énekesek nem fejezték
be az éneklést, és egyre rémesebb indiánok és ősemberek járták
fűszoknya-táncukat, egy kicsit bedühödtem. Az előadás kezdete előtt azt
számolgattuk, a környezetünkben ülő emberekből mennyit kereshettek. Na most erre
a „kis” összegre gondoltam, meg arra, hogy nem énekeseket akarok látni,
háttértáncosokkal és amúgy jó háttéranimációkkal. Én artistákat akartam. Aztán
azok is jöttek. Csak közben ott maradtak az ungabunga táncosok, és az ének sem
szűnt meg. Nem tudtam, mire figyeljek, mi most a lényeg. Kezdtem úgy érezni,
hogy kevesebb több lenne.
De gyorsan és praktikusan szétbontottam a színpadon –
amúgy kuszán szétszórt – ezernyi eseményt, és mindig kiválasztottam a számomra
fontosabbat, ami úgy egymagában is szép volt. Aztán ezt sem bírtam tovább
csinálni. Rájöttem, hogy igazából voltak elvárásaim. Arra számítottam, hogy az
egész arénát betöltő, mozgásos, ide-oda rohangálós, a közönséggel kapcsolatot
teremtő szuperprodukciót kapok. Ehelyett kaptam egy csomó, önmagában nem
feltétlenül rossz dolgot (leszámítva az ungabunga táncosokat és az
indián-nótákat). Két dolog azért tetszett. Az egyik egy énekes szoknyájához
kötődik, ugyanis a szoknya betöltötte az egész színpadot, és alatta árnytáncot
jártak hölgyek s urak. A másik dolog, ami szerintem nagyon jól nézett ki, egy
óriás akvárium volt, amikor a színpad elé húzott átlátszó függönyre és a mögötte
lévő falra vizet vetítettek, ahogy megtelíti a színpadot. Aztán a vízbe csüngött
három fehér ruhás ember, és pörögtek-forogtak fel és le a kötelükön. Őszintén
úgy kikapcsoltam volna néha az énekeseket, a rengeteg fölösleges pluszt. De hát
nem én vagyok az Atyaúristen. Tehát szépen végignézetem. De a finálénál már nem
tudták titkolni, hogy iszonyat, amit alkottak. Ugyanis elénekelték az Alegria
című számot, ha jól emlékszem, nem az Oláh Ibolya-félét, hanem az eredetit. A
háttérben ropták az ungabunga táncosok, én pedig lenéző mosolyommal díjaztam az
előadást, és azt éreztem, most betelt a pohár. Nekem többet ne adjanak, ennyi
elég volt! A közönség kis hatásszünet után tapsolt csak, szerintem a legtöbben
ledöbbentek. Hát, ez van. Nagyon remélem, hogy a Cirque du Soleil nem egy
hasonló színvonalú előadásnak köszönheti hírnevét, és ennél jóval többet tud
nyújtani. Azt meg piszok dolognak tartom, hogy a hírnevével adja el a középszerű
előadásait.
Sztripszky Hanna
képek: cirquedusoleil.com
|