56. szám 2007. december Egy hang nélkülKilencedikes témahét
Másnap 9-kor már a Hallássérültek Tanintézetében voltunk, ahová olyan sérültek járnak, akik sokkal kevesebbet hallanak, úgyszólván teljes a csönd körülöttük. Először egy különteremben kezdtünk, beszélgettünk az igazgatóval, ő mesélt az iskoláról és a gyerekekről, mi pedig kérdeztünk. Az első óra, ahova bementünk, az elsősöknél volt, kb. 6-7 éves gyerekeknél. Itt is kevesen voltak egy osztályban, kb. 6-an lehettek. Képekről beszéltek, tanulták mondani a szavakat, neveket. Volt olyan kislány, aki még alig beszélt, csak ebben az évben kezdett el valamennyire. Az igazgató mutatott egy lányt, akinek siketek a szülei, és egy másikat, akinek hallók. A különbség érzékelhető volt, akinek siketek a szülei, sokkal jobban beszélt. A halló szülők ugyanis nem beszélgetnek a siket gyerekükkel, mondván, hogy úgyse hallja. A siket szülő viszont beszél, jelel, ahogy győzi, és ez nagyon sokat számít. A nagyothallóknál nem tanítják és nem is engedik a jelelést, itt viszont jelelhetnek is a gyerekek. Persze nyilván fontos a beszéd, de két siket egymás között soha az életben nem fog megszólalni. A következő órát a kilencedikeseknél töltöttük, itt is látszott, hogy sokkal szebben beszélnek és jobban értik az órát azok, akiknek siketek a szülei. Magyaróra volt, aznap csak szavakat tanultak, méghozzá Ady szövegekből. Olyan szavakat kellett egyértelművé tennie a tanárnak, mint a „tulipános láda, patyolat, néhai” stb. Az igazgató, aki minden órára bejött velünk, elmondta, hogy a siketek teljesen máshogy gondolkodnak, mint a hallók. Itt is voltak siket tanárok, eggyel mi is találkoztunk. Ő bent ült magyarórán, és ugyanúgy figyelt, mint bármelyik gyerek. Igazából asszisztens volt, aki segít a tanárnak és a gyerekeknek is. Mivel ő is siket, tudja, hogy melyik szó nehezebb, hogy hogyan érthetik meg könnyebben az anyagot a gyerekek. Volt köztük egy fiú, akinek siketek a szülei, ő is teljesen siket, de a rezgéseket érzi, és így tud tájékozódni, egyébként pedig szájról olvas. A következő óra egy hetedikes osztályban volt, nyelvtan. A siketeknek állítólag ez a legnehezebb tantárgy. Volt az osztályban egy fiú, akinek hallók a szülei, sőt a nővére is, ő pedig a siketség mellett még autista is. Róla azt mesélték, hogy a szülei az égvilágon mindent megtesznek érte, és mindenhova elviszik, ahova csak lehet. Nagyon jól beszél, hibátlanul oldotta meg a feladatokat és abszolút hidegen hagyta a jelenlétünk. A többieken viszont látszott, hogy kevésbé mernek megszólalni. A következő, egyben utolsó 15 percet a 13-14. osztályosoknál töltöttük, ők valamennyien a bőrdíszműves mesterséget tanulják, már 20-25 évesek. Nagyon szép tárgyakat készítettek, megmutatták az éppen elkészült mappákat és karkötőket. Délben be is fejeződött az aznapi program, és már csak a másnapi hallásvizsgálat és a csibe maradt hátra a témahétből. A hallásvizsgálaton egyesével ültünk be egy fülkébe, figyeltük a fülhallgatón át jövő hangot, és megnyomtunk egy gombot, ha meghallottuk. Aztán itt is beszéltek nekünk a hallókészülékekről, arról, hogy a siketek és a nagyothallók nagy része szégyelli a hallókészüléket, és legtöbben meg se tudják fizetni, mert nagyon drága. Volt például egy kislány, akit nagyon érdekelt Brazília és minden, ami brazil, ezért azt kérte, hogy a hallókészülék az egyik fülében zöld, a másikban pedig sárga legyen, amilyen a brazil zászló is. Természetesen az eladók el voltak ragadtatva, végre valaki, aki elfogadja a hallókészüléket. A szülő viszont később félrehívta az egyik eladót, és közölte vele, hogy szó se lehet színes hallókészülékről, olyan kell, ami nem látszik. A történetet hallva, azt hiszem, mind megdöbbentünk. A hely vezetője pedig láthatóan büszke volt, hogy végre itt van 14 ember, aki neki ad igazat. Az életmódjukról megtudtuk még azt is, hogy szívesebben házasodnak egymás között, ezért nagyobb eséllyel születnek siket gyermekeik, mint hallók. Hát, így telt a témahét a siketeknél, nekem nagyot tetszett, és örültem volna, ha kicsit hosszabb, de ha ennyi, hát ennyi. Jöjjön a töriepocha… Zsin Ági |