56. szám 2007. december Na végre! – Finito az Örkény színházbanBudapest. Délután 2 óra. Otthon. Csöng a telefon: „Te, Pannus, van két színházjegyem, de a másik illető nem tud jönni. Nem érnél rá este 7-kor?” De, persze! De hogy nem kérdeztem meg, hogy mi a darab címe, az már csak akkor jut eszembe, mikor lerakom a telefont. Persze legkésőbb a színház kapujában úgyis kiderül, hogy mit is nézünk meg. Így jutottam el legutóbb a Finito című darabra az Örkénybe. Már a színpadkép, illetve a színpad előtti rész is érdekes. Két szék és kotta. Tehát akkor élő zene lesz, ami egy prózai színháznál talán egy kicsit szokatlan. Mikor pedig felgördül a függöny, egy budit láthatunk, majd megjelenik Für Anikó, alias Blondin Gáspárné. A darab egy megtört életű szürke, szegény, vidéki emberről szól: Blondin Gáspárról. A munkáját elvesztette és a feleségével való kapcsolata is már régen megromlott. Ilyenkor mit is tehet az ember? Blondin csak ül azon a bizonyos budin; talán öngyilkos akar lenni – rettegnek a többiek. Ám a főhősnek esze ágában sincs ilyesmit tenni, amíg a falu, Nagyábránd lakói, illetve a máshonnan odasereglett emberek meg nem győzik, hogy tulajdonképpen nem is olyan rossz az, önkézzel véget vetni az életünknek. Sőt, még meg is érné, sok pénzt hozna a konyhára, amit ugyan Blondin már nem élvezhetne, de gondoljon a feleségére, a majdani özvegyre is. Legalább a halálával fordítsa jobbra az asszony életét, ha már életében képtelen volt rá. Ilyen és ehhez hasonló érvekkel győzködik Blondint, így hát a néző már jócskán benne lenne az abszurd dráma közepében, ha mindeközben a szövegben, mely egyébként verses formában van megírva, nem lenne elrejtve számtalan vicc – és a rendező egy geget sem hagy elúszni. Mivel a szereposztás szerintem egész jó, ahhoz képest, hogy milyen darabokat láttam már az utóbbi időben, ez a darab egészen felüdíti a nézőt. A második felvonásban azonban már egy kicsit mesterségesen próbálják fenntartani a feszültséget, a néző már egyre türelmetlenebbül várja, hogy akkor most mi is fog történni. Blondin közben ráébred, hogy mivel a körülötte lévők anyagi, erkölcsi biztonsága tőle függ – hiszen mindegyikükkel lepaktált, mindenki nyer valamit az ő halálával –, ezzel ráveheti őket olyan dolgokra, melyekre egyébként sosem lehetne képes. Így tudja a nagyképű és mindenkit lenéző tévésztárt rákényszeríteni, hogy gyerekdalocskát énekelgessen, illetve hogy mindenki körülötte ugráljon. Ám pont ebből fog származni a haszonlesők kára, mert Gáspár az élő tévéműsorban, ahol meg kéne ölnie magát (látványos harakiri!) azt mondja, köszöni a lehetőséget, de ő ebben az utóbbi időben annyi jót élt át, hogy rájött: nem is akar meghalni. Az ember itt tulajdonképpen fellélegzik (pláne a 2. sorban), szóval mégsem lesz vérfröcsögés a színpadon! És ekkor a fordulat: Blondin újra a budiban, neje a karddal közelít, és négy szúrással látványosan (de nem harakiri) végez férjével. Hát itt már gondolkodóba esel, hogy jó, de akkor most hogy is lehet innen befejezni a darabot?! Nos, elárulom, bármily hihetetlen, mégis befejezték az előadást, de az már eléggé erőltetettre sikerült. Kiderül, hogy mégis megnyit a húsüzem, ahol a kedves halott dolgozott, és őt is visszavennék a munkába. Ám mi már tudjuk, hiába. De próbáljuk meg elfelejteni ezt az utolsó 3 percet, és koncentráljunk az előtte levő humoros szövegre és a jó színészi játékra. Szerintem ez egy olyan történet, amit nehéz elrontani, és a mai színházba járó közönség mindenképpen díjazni fogja, hisz van benne pesszimizmus, abszurditás, humor, egy kis káromkodás – az obszcén szavakon a 30-60 éves korosztály úgy tud kacagni, mintha csiklandoznák – és a végén a jól megérdemelt fordulat. De félreértés ne essék, nekem is tetszett, pláne ahhoz képest, amilyen előadásokat korábban láttam. képek: orkenyszinhaz.hu Tasnádi István: Finito (Örkény Színház) |