Szubjektív

Tartalom

57. szám 2008. február

Miért utálom a G-portált?

Vannak, akik azt mondják, hogy a grafikus webszerkesztő programok jelentik az igényes oldalak (vagy akár az egész internet) halálát. Mivel én is azt használok, szeretném bebizonyítani, hogy van rosszabb, illetve olyan, amiből egyszerűen lehetetlen jót kihozni. Ha mégis sikerülne, akkor pár nap alatt lemásolják, és hamarosan divat lesz belőle, így pedig már lehetetlen kitalálni, hogy kié volt az ötlet. Az igénytelen emberek meg persze tömegesen regisztrálnak, mivel a kezelőfelület nagyon egyszerű. Ennél több pozitívumot nem tudok róla mondani. Természetesen a G-portálról van szó.

Az elmúlt hetekben rendszeresen nézegettem a portálok toplistáját, illetve megfigyeltem a legújabb trendeket. Most viszont inkább csak a személyes oldalakról írok, mivel elég hosszú lenne az összes kategóriát kivesézni.

Talán érdemes lenne a fejléccel kezdeni, mivel abból egyértelműen el lehet különíteni négy fő kategóriát: a csajszis, az állatos, a depressziós és a gyümölcsös-cukros. Az elsőn általában egy lány áll a középpontban (saucy-emo vagy más érdekes külsővel rendelkező), ehhez pedig ízléstelen kiegészítők tartoznak. Az állatoson bármi lehet, de általában egy kicsi és cuki plüss köré építik fel az egészet. Általában ő az oldal kabalája is, hiszen olyan kis édes és természetesen mindenki imádja. Rosszabb esetben külön menüpontja is van. A depresszióson szintén egy lány van a fókuszban, de ő már nagyon dárkos. Általában fekete-fehér, és egy giccses hold, rózsa vagy egy állóóra a tökéletes kiegészítő hozzá. Az utolsó pedig szerintem a legszánalmasabb kategória. Még annyi fantázia se kell hozzá, mint a többihez. A szerkesztő csak kiválaszt egy gyümölcsöt (vagy bármi ehetőt), aminek nagyon menő angolul a neve. Ebből is persze megvannak a sablonok, mint például a donut, a lollipop vagy a watermelon. Lehet, hogy van még kategória, de nekem ebből ennyi is bőven elég volt.

Most pedig következzen az oldalsáv, amibe elég érdekes dolgoknak kell belekerülnie, ha követni akarjuk a divatot. A legtetején persze a navigation foglal helyet, amit még véletlenül sem szabad menünek írni. Most a fejlécen elhelyezett (vagy amellé felcsúsztatott) egysávos, függőleges menü a trendi. A vicces az benne, hogy a nyelvek teljesen összekeverednek a modulneveknél. Például teljesen természetes, hogy az about me mellett ott virít, hogy design verseny.

Utána következik a kedvencem, az elite affiliates vagy csak simán affis. Ide rakja ki a szerkesztő a kedvenc oldalait (vagy inkább azokat az oldalakat, amikről úgy gondolta, elég látogatottak ahhoz, hogy érdemes legyen ott reklámozni magát), de csak akkor, ha a másik szerkesztő is berakja az ő linkjét. Alapjában véve szerintem jó ötlet, hogy valaki kitalálta, hogy a sok idegesítő és ízléstelen kis gomb helyett egységesítse az egészet, de most már, hogy mindenki ezt használja, elég bosszantóak a mindenhol megjelenő „benne vagy egy affi cserében?” feliratok.

A legtöbb oldalra idézet meg quick links is kerül. Az előbbire az undor fenntartása érdekében, az utóbbira pedig a nehezen elérhető, mindenhova szétdobált modulok miatt van szükség. Amikor pedig már azt hittem, nem lehet rosszabb, egyre több helyen megláttam az állatka modult. Ennél bosszantóbb dolgot nehezen lehet találni. Egy kicsi, cuki, ugráló pixel-kutyus vagy cicus, alatta pedig kiírva a kedvenc étele, itala, időtöltése… stb.

A legfontosabbról nem beszéltem még, ez pedig a modulok tartalma. Talán célszerű a legapróbb dologgal, a szóhasználattal kezdeni. A teljesen érthetetlen szavak már szerencsére kimentek a divatból, de a chók, puszcsa és a xercsi még mindig beletartozik egy általános portál nyelvezetébe. Emellett még megjelent a nevekben elterjedt írásmód: minden szó után pontot teszünk és mindent kisbetűvel írunk.

Ezek után érdemes lenne megemlíteni néhány főbb modult. Én a legborzasztóbbnak a barátaim (láw, <3) menüpontot találtam. Úgy tűnik, egyszer minden portáltulajdonos életében eljön a pillanat, amikor eszébe jut, hogy emlékeztetnie kell hűséges látogatóit arra, hogy ő nem lúzer (ha még nem lenne teljesen egyértelmű a nagymenő dumái után). Ilyenkor elkészíti barátainak a listáját, a címben megfelelő mennyiségű szívecskével. Ennek tartalmaznia kell a barátok nevét (rosszabb esetben valami olyan becenevet, amit még az illető sem ismer, viszont az eredeti neve nem volt elég menő), mellette pedig egy olyan szöveget, hogy mennyire szeretik egymást, zárásnak pedig körülbelül egy ilyen kérdést kell írni: Ugye [az illető neve]? Persze senki nem értheti, hogy ez mire vonatkozik, hiszen ez az ő titkuk.

Fontos még megemlíteni a kütyüim modult, hiszen ez majdnem minden oldalon előfordul, de még nem tudtam kideríteni, hogy mi célt szolgál, azon kívül, hogy megláthatjuk a szerkesztő telefonját, fényképezőgépét, iPodját stb.

Sok szerkesztő még dizájn rendeléssel is érdekesebbé teszi az oldalát (vagy csak egyszerűen túl sok a szabadideje), és aztán nem mulasztja el kitenni kész munkáinak listáját sem. Sajnos a pixeleket tartalmazó modul céljára sem jöttem rá, de ennél azért tippelni tudok. Talán az a lényege, hogy ki tud a sok másolt dolog után hosszabb kopirájtot írni. Néhány teszt is felkerülhet az oldalra, amire humorosabbnál humorosabb válaszokat írnak a szerkesztők (vagy legalábbis megpróbálnak), van, akinek sikerül, van, akinek nem.

Persze még rengeteg egyedi és különleges dologgal is fel szokták dobni az oldalakat, de azt hiszem, ennyi volt, amit érdemes megemlíteni. Az oldal teljes arculatában sajnos nincsenek kategóriák, egyféle van, és mindenkinek olyan van. Az egész oldal oldalra igazítva, magas, keskeny fejléc és átmenetes vagy csíkos háttér.

Szóval a fenti okok miatt utálom a G-portált, és emellett szerintem a grafikus szerkesztőprogramok még egészen jó kategóriába tartoznak. Persze nem mondom, hogy olyanból nem lehet borzasztó csúnyát csinálni, és G-portálból is láttam már tartalmasat (csak egyedit nem), viszont általánosságban a nem szövegszerkesztőbe írt oldalak messze a portálok fölött járnak.

Pálinkás Anna