látogató számláló AKG-s tantervek

Földrajz

7-10. osztály

A Természettudományi Tantárgyblokk tantervének általános jellemzői
Biológia tanterv
Fizika tanterv
Kémia tanterv


7. osztály (15 alk)

Cél: rácsodálkozás a világra, konkrét, kézzelfogható ismeretek, tapasztalatok szerzése, helyenként történeti megközelítéssel.

Téma: tájékozódás a Föld felszínén, ismerkedés az égbolttal, tájékozódás az időben és a térben.

1-9. óra: térképészeti alapismeretek, a horizont fogalma, az északi irány meghatározása, égtájak, a gyakoribb térképjelek ismerete, elemi térképhasználat, a térkép tájolása, egyszerű térképvázlat készítése, a földrajzi fekvés meghatározása térképen és földgömbön, mérések a térképen, tematikus térképek értelmezése, ismerkedés az űrfelvételekkel, a térképészet rövid története. Alapvető térképészeti névanyag elsajátítása.

10-14. óra: az éggömb fogalma, az égitestek éggömbön való látszólagos mozgásának alapvető magyarázata, különös tekintettel a Nap és a Hold járására, nap- és holdfogyatkozások, holdfázisok, az időszámítás és a naptár kialakulása, a csillagászat és a térképészet alapvető összefüggései, az éggömbön megfigyelhető csillagok és csillagképek mozgása az év folyamán, a csillagképekhez fűződő mítoszok és mondák.

15. óra : összefoglalás.

Az epocha során végig nagy hangsúlyt fektetünk az önálló, illetve csapatban történő feldolgozásra, gyakorlásra, előadási lehetőségekre. Már az epochában kiosztásra kerülnének az évvégi projekten végrehajtandó feladatok, megfigyelések stb.

8. osztály, 1. epocha (15 x 85 perc)

Cél: Bolygónk és más világok leírása és összehasonlítása.

Téma: alapvető földtani, ásvány- és kőzettani, természetföldrajzi és planetológiai ismeretek elsajátítása.

1 - 7. óra: A Föld gömbhéjai általában, a Föld szerkezete, a földfelszín fomakincse, külső és belső erők felszínalakító tevékenysége, természeti jelenségek, vulkánosság, földrengések, ásvány- és kőzettani ismeretek.

8 - 12. óra. Szűkebb kozmikus környezetünk, a Naprendszer megismerése, az egyes égitestek alapvető jellemzése (Nap, kőzetbolygók, gázbolygók, egyéb égitestek).

13-14. óra: tágabb kozmikus környezetünk alapvető megismerése (csillagok, Tejútrendszer, extragalaxisok).

15. óra: összefoglalás.

Az epocha leíró jellegű és a szakirodalomból, illetve a vizuális ismerethordozókból történő tapasztalatszerzésre épül. A miértekre itt még igazán nem kapnak választ, a cél az, hogy a kérdések feltevéséig eljussanak. A 8. osztály 2. epochája erre alapul.

8. osztály, 2. epocha (15x85 perc)

Cél: az előző epochában felvetődött kérdések, problémák megválaszolása, a világban lejátszódó jelenségek modelljeinek alapszintű megismerése.

Téma: a Föld belső szféráiban és a kőzetburokban lejátszódó jelenségek, folyamatok magyarázata, ezek összevetése más bolygókon szerzett tapasztalatokkal. A csillagok és a galaxisok természetének magyarázata.

Lemeztektonika: kőzetburok, kőzetlemezek, lemezmozgások, lemezhatárok, a mozgásokat előidéző folyamatok, a vulkánosság, a földrengések és a hegységképződés magyarázata a lemeztektonika fényében. Vulkáni kísérő és utóműködések, mélységi magmás kőzet- és ércképződés. A kőzettani ismeretek újraértékelése ezek alapján. A Föld szívverése: dinamikus földmodell az elsajátítottak alapján. Lemeztektonika a szilárd felszínű égitesteken. Csillagfejlődési alapismeretek, csillagtípusok, galaxisosztályok.

9. osztály (15x85 perc)

Cél: a Föld légkörének, vízburkának megismerése, majd az eddig tanultak szintézise a földrajzi övezetesség témakörében: az élő bolygó - a Föld mai arculatának tanulmányozása.

a légkör kialakulása, összetétele, szerkezete, a besugárzás és a légkör hőháztartása, a légkör vízgőztartalma, felhő- és csapadékképződés, a légnyomás, légköri képződmények: ciklonok, anticiklonok, időjárási frontok, a nagy földi légkörzés, monszunok, a légkörhöz kapcsolódó globális problémák

a Föld vízkészlete, óceánok, tengerek jellemzése, a tengervíz mozgásai, tavak születése, élete, pusztulása, felszíni vízfolyások, felszín alatti vizek és a karsztosodás

övezetes elrendeződés a Földön: az éghajlat, az élővilág, a talaj, a felszínformáló erők összefüggései, a forró, mérsékelt és hideg övezet öveinek, tartományainak jellemzése

10. osztály (15x85 perc)

Cél: a természet történetének tanulmányozása - alapvető evolúciós világkép az ősrobbanástól a Homo sapiens megjelenéséig.

ősrobbanás és az erre utaló bizonyítékok, galaxisfejlődés, csillagfejlődés és anyagi evolúció, a Naprendszer kialakulása, a Föld születése.

Földtörténet: az ős- és előidő, az óidő, a középidő és az újidő legfontosabb eseményeinek áttekintése geológiai, éghajlati és evolúciós szempontok alapján.

Ami a NAT-ból kimaradt: a regionális természet- és társadalomföldrajz jelentős része, eltekintve a társadalomismeret blokkal közös projektanyagoktól (Magyarország és globális problémák).