látogató számláló AKG-s tantervek

Kémia

A Természettudományi Tantárgyblokk tantervének általános jellemzői
Biológia tanterv
Földrajz tanterv
Fizika tanterv

Témakörök szintenként:

I. A kémiai ismeretek bővülése az ókortól napjainkig.

1. Kémiai ismeretek az őskorban
2. Egyiptom szent művészete
3. A természettudományok bölcsője: Görögország
4. Az alkímisták és jatrokémikusok kora
5. A tudományos kémia kezdete
6. Lavoisier és a modern kémia kezdete
7. Kémia Berzelius korában
8. A fizika és a kémia kapcsolódása, a modern kémia létrejötte

II. A litoszféra kémiája.

1. A világegyetem kémiája

2. A kőzetburok kémiai felépítése

3. Alapvető vegyületek a kőzetburokban és azok felhasználása

III. Az atmoszféra kémiája.

1. A Föld légkörének kialakulása, kémiai összetétele

2. A levegő anyagainak felfedezése, fizikai és kémiai tulajdonságaik, élettani
és környezetvédelmi hatásaik

3. A levegő kémiai anyagainak vegyipari felhasználhatósága

IV. A hidroszféra kémiája.

1. A hidroszféra kialakulása

2. A víz különleges tulajdonságai, elengedhetetlen szerepe az élet kialakulásában

3. A víz szerepe a fizikai és kémiai folyamatokban

4. A víz körforgása a természetben, a víz kommunális felhasználása

V. A bioszféra kémiája.

1. A szerves kémia kialakulása, önálló tudományként való megjelenésének okai

2. Oxigéntartalmú-

2. Kéntartalmú-

3. Nitrogéntartalmú vegyületek és azok élettani szerepe.

4. A szerves vegyipar kialakulása.

5. Szerves vegyületek a mindennapi életben.

Általános követelmények:

A követelmények azonosak az iskola pedagógiai programjának általános, és azon belül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.

Szintenkénti követelmények:

Az általános követelményeknek megfelelően.

Az értékelés rendje, eljárása:

Az általános értékelési rendnek megfelelően.

Szükséges tankönyvek, irodalmak:

Általános:

Dr. Balázs Lóránd: A kémiai tudományok története.

Pleplár Gábor:

Speciális:

Dr. Balázs Lórándné: Ennyit KELLene tudnod (KÉMIA)

Kémiai a gimnáziumok számára I-III.

11-12. évfolyam

Azoknak a tanulóknak nyújt elsősorben segítséget, akiknek továbbtanulási szán-dékaik vannak. (Tudományegyetemek természettudományi kara, Orvostudományi Egyetem, Állatorvostudományi Egyetem, Műszaki Egyetem, stb.) A továbbtanulás feltétele a közös érettségi-felvételi megírása. Ennek megfelelően a kurzus tananyaga, követelményei ennek figyelembevételével alakul. Nem zárja ki azok részvételét sem, akiknek ugyan nincsenek továbbtanulási szándékaik, de szívesen foglalkoznának a kémiával a továbbiakban is, esetleg érettségi vizsgát is tennének. Természetesen lehetőséget nyújt a kémiát magasabb -OKTV- szinten űzni kívánók számára is.

Mindazok jelentkezhetnek, akiknek egyéni célkitűzései egybeesnek az általános célkitűzésekben megfogalmazottakkal, és akik vállalják azt az órai ill. otthoni mun-kát, ami a célok megvalósítása érdekében szükséges. Ezen a szinten már nem elég csupán az órákon való résztvétel, alapos, mindenre kiterjedő, otthoni egyéni alko-tómunkára is szükség van.

Heti óraszám: 5

Témakörök szintenként:

Feltételezve a már megszerzett (7-10. osztályos) ismereteket, azokat kibővítve, rész-letezve, új elemekkel kiegészítve, a tudomány belső logikájának megfelelően felé-pítve tárgyalja a kémiát. Tematikája rövid lefutással igyekszik az általános tantervű gimnáziumokkal azonos szintre hozni a tanulók ismereteit.


I. Atomok és molekulák.

Az atom felépítése és szerkezete.

Az atomszerkezet kutatásának főbb állomásai.

Atommodellek.

A kvantummechanika alapkér-dései.

Az elektronburok felépítése.

A periódusos rendszer.

                    Az atom elektronpályái.

                    Az elektronszerkezet jelölése.

Feladatok.

Az atommag legfontosabb tulajdonságai.

A molekulák felépítése és szerkezete.

Ionok képződése atomokból.

A molekulák képződése.

Az ionos kötés.

A kovalens kötés.

Többszörös kovalens kötés.

Delokalizált elektronok.

A fémes kötés.

                    Az elektronegativitás.

                    A molekulák térbeli felépítése.

                    A molekulák polaritása.

                    Az oxidációs szám.

                    A molekulák tömege.

                    Molekulák és ionok.

 


II. Anyagi rendszerek.

Az anyagi halmazokban működő erők.

Elsőrendű kötőerők.

Másodrendű kötőerök.

Homogén rendszerek.

Egykomponensű homogén rendszerek.

Gázállapot.

Avogadro törvénye.

Az ideális gázok állapothatározói, állapotegyenlete.

Feladatok.

Folyadékállapot.

Párolgás, forrás, tenzió.

                                Szilárd állapot.

                                Ionrácsos kristályok.

Atomrácsos kristályok.

                                Fémrácsos kristályok.

                                Metalloid szerkezetek.

                                Molekularácsos kristályok.

Feladatok.

Többkomponensű homogén rendszerek

Összetétel, koncentrációk.

Gázelegyek.

Az ideális gázelegyek állapotha-tározói.

Feladatok

                            Folyadékelegyek.

                            Oldatok.

Feladatok

Kolloid rendszerek.

Aeroszolok, lioszolok, xeroszolok.

Heterogén rendszerek.

Oldatkristályosodás.

Feladatok.

 

                    Hűtőkeverékek.

                    Ötvözetek.

 


III. Kémiai reakciók. (I)

 

A kémiai reakciók értelmezésének történeti fejlődése.

A kémiai reakciók jelölése.

A kémiai reakciók jellemzése.

Feladatok.


IV. Elektrokémia.

Az elektromosság és a kémia kapcsolata.

Az elektromos energia átalakítása kémiai energiává. Az elektrolízis.

Feladatok.

A kémiai energia átalakítása elektromos energiává. Galvánelemek.


V. Kémiai reakciók. (II)

A redox folyamatok értelmezése az elektrokémia alapján. Elektonátmenettel járó reakciók

Feladatok.


VI. Kémai egyensúlyok.

A kémiai reakciók sebessége

A kémiai egyensúly

A kémiai egyensúlyt befolyásoló tényezők.

Egyensúlyra vezető kémiai reakciók

Protolitikus reakciók.

A savak és bázisok értelmezé-sének fejlődése.

Az erős savak és bázisok erős-sége.

Feladatok.

A gyenge savak és bázisok erőssége.

A hidrolízis.

A pufferoldatok.

Feladatok.

Csapadékképződéssel járó reakciók.

Feladatok.


VII. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (I)

Analitikai meghatározások.

Minőségi elemzés.

Mennyiségi elemzés.

Térfogatos elemzés.

Feladatok


VIII. Termokémia

Feladatok.


IX. Szervetlen kémia.

Az elemek jellemzése a periódusos rendszer alapján.

A vegyületek.

Feladatok.


X. Kémiai reakciók a laboratóriumi gyakorlatban. (II)


XI. Szerves kémia.

Általános szerves kémiai ismeretek.

A szerves vegyületek szerkezete és csoportosításuk.

A szerves vegyületek laboratóriumi és ipari előállítása.

A szerves vegyületek fizikai tulajdonságai és anyagszerkezeti értelmezésük.

A szerves vegyületek kémiai sajátságai.

A szerves vegyületek előfordulása és biológiai jelentősége.

A szerves vegyületek felhasználási területei.

Feladatok

Tematikus szerves kémiai ismeretek.

Szénhidrogének.

A biogén elemek.

Halogén tartalmú szénvegyületek

Oxigéntartalmú szénvegyületek.

Általános követelmények:

A követelmények azonosak az iskola pedagógiai progrmjának általános, és azon be-lül a természettudományi blokk speciális követelményeiben megfogalmazottakkal.

Szintenkénti követelmények:

Az általános követelményeknek megfelelően.

Az értékelés rendje, eljárása:

Az általános értékelési rendnek megfelelően.

Szükséges tankönyvek, irodalmak:

Általános:

Villányi Attila: Ötösöm lesz kémiából

Kémiai a gimnáziumok számára I-III.

Dr. Balázs Lórándné: Ennyit KELLene tudnod (KÉMIA)

Összefoglaló feladatgyűjtemény kémiából

Speciális:

Z. Orbán Erzsébet-Borszéki Ágnes: Felvételi és versenyfeladatok gyűjteménye

Maleczkiné Szeness Márta: Szervetlen kémiai feladatok és megoldások

Villányi Attila:Kémiai összefoglaló